Hej!
Är helt ny i världen renovera och har precis köpt min första lägenhet. Har rivit ner gammla tapeter som hade väldigt grov-textur och ska nu upp med renoveringsgips.
Det jag inte är säker på är följande:
När jag limmar upp skivorna (är slät välsittande tapet ifrån 50talet kvar efter texturtapeten o betong bakom) kan ja köra stort rutnät med limmet istället för att smeta in hela ytan på skivan. Känns bra att veta de inte är helt omöjligt att få bort skiten om man skulle ångra nått framöver. Sen hur ska jag göra i skarvarna mellan skivorna, bara köra spackel eller lägga nån papp, glasfiber rand över och sen spackla? Ja har inte tänkt lägga ny väv eller tapet på utan måla direkt på gipset, antar de är ganska viktigt ja gör skarvarna rätt då?
Har ju försökt läsa i gammla trådar om detta men fått en kännsla av de ofta handlar om "hus" och pratas mycket om rubbningar osv, detta är ju en betongkåk den står helt still?
Helt enkelt, nått ja ska tänka på.. Tyckte ja läste nån som sa man ska lämna lite glugg mellan skivorna så spacklet fäster bra?
Ursäkta om de är tjatiga frågor, färskpressad ung o dumm...
Tusen tack för hjälp och mentalt stöd...
Johan