70 999 läst ·
331 svar
71k läst
331 svar
Renovering Wadkin Bursgreen AGS 12
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Jag hade frekvensomformare på en maskin. Gillade det inte då det blev något konstigt fenomen med motorn vid hård belastning, den liksom levde sitt eget liv. Kanske hade jag fel grejer eller kopplat fel?
Alla vanliga frekvensomvandlare ger växelström med kantig kurva. Det innebär bland annat att det blir en del konstigheter i magnetfältet så motorn upphettas betydligt mer än en motor som går på nätström. Därför är motorer byggda för frekvensomvandlardrift annorlunda dimensionerade med bättre kylning. Vill man köra en vanlig motor på frekvensomvandlare så får man inte belasta den hårt.
Med tanke på att din motor är gömd inne i maskinstommen där kylningen inte alltid är den bästa så är mitt råd att undvika frekvensomvandlare. Även om de gamla Brooks motorerna var rejält överdimensionerade så tål de inte vad som helst.
Med en omlindning i färskt minne tycker jag inte att du skall ta risken.
Med tanke på att din motor är gömd inne i maskinstommen där kylningen inte alltid är den bästa så är mitt råd att undvika frekvensomvandlare. Även om de gamla Brooks motorerna var rejält överdimensionerade så tål de inte vad som helst.
H heimlaga skrev:Alla vanliga frekvensomvandlare ger växelström med kantig kurva. Det innebär bland annat att det blir en del konstigheter i magnetfältet så motorn upphettas betydligt mer än en motor som går på nätström. Därför är motorer byggda för frekvensomvandlardrift annorlunda dimensionerade med bättre kylning. Vill man köra en vanlig motor på frekvensomvandlare så får man inte belasta den hårt.
Njae nu är du väl lite för kategorisk.
Moderna frekvensomvandlare ger riktigt schyssta kurvor men man får ju som vanligt vad man betalar för.
Ja, jag tror Heimlaga är lite väl negativ till modern teknik. Min motor är för övrigt väldigt fri och inte alls instängd (se filmen tidigare i tråden).H heimlaga skrev:Alla vanliga frekvensomvandlare ger växelström med kantig kurva. Det innebär bland annat att det blir en del konstigheter i magnetfältet så motorn upphettas betydligt mer än en motor som går på nätström. Därför är motorer byggda för frekvensomvandlardrift annorlunda dimensionerade med bättre kylning. Vill man köra en vanlig motor på frekvensomvandlare så får man inte belasta den hårt.
Oavsett så blir det ingen frekvensomformare just nu. Funderar på en större kilremsskiva på motorn istället.
För ungefär två år sedan forskade jag i saken. Jag talade med en som ända tills två år tidigare hade arbetat som konstruktör på en frekvensomvandlarfabrik och med en elingenjör.
Båda var helt överens efter att ha kontrollerat sina fakta.
Om moderna frekvensomvandlare i den här storleksklassen och i den prisklassen som är rimliga i såna här tillämpningar har bra form på strömkurvan och inte värmer upp motorn har den förändringen skett under de senaste 4 åren.
Om du vill ha högre varvtal blir det antagligen bra med en litet större skiva på motorn.
Om moderna frekvensomvandlare i den här storleksklassen och i den prisklassen som är rimliga i såna här tillämpningar har bra form på strömkurvan och inte värmer upp motorn har den förändringen skett under de senaste 4 åren.
Om du vill ha högre varvtal blir det antagligen bra med en litet större skiva på motorn.
Det är mycket möjligt att du har rätt. Jag har svårt att tro att det skulle vara ett problem dock. Jag vill ju använda frekvensomvandlaren för att höja varvtalet, inte för att såga långsamt. Höjer jag motorns varvtal så kommer ju motorfläkten också att snurra snabbare och kyla bättre. Jag kör sågen maximalt i 10 minuter åt gången, den blir knappt ljummen på utsidan då. Är det någon riktigt grov klyvning jag ska göra så tar väl det max någon minut, svårt att se att den ens kan bli nära att överhetta av det, men jag vet inte.H heimlaga skrev:För ungefär två år sedan forskade jag i saken. Jag talade med en som ända tills två år tidigare hade arbetat som konstruktör på en frekvensomvandlarfabrik och med en elingenjör.
Oavsett så har jag insett att det bara är onödiga pengar och för krångligt att montera en stor frekvensomvandlare för att öka varvtalet så jag kommer (om jag ens gör något) montera en större kilremsskiva på motorsidan.
Skulle gärna se vad du har för kommenterare om varvtal på bordssågar rent generellt @heimlaga. Stämmer mina påståenden/antaganden i posten på förra sidan angående vavtal?
Jag vet för litet om varvtal för att ha någon bestämd åsikt.
Jag vet av erfarenhet att strax under 2000 v/min på pappas gamla bordscirkel var alldeles på tok för lågt på en 30 cm klinga.
Stenbergaren har ungefär samma varvtal på en 40 cm klinga och det är i lägre laget. Jag har funderat på att byta remskiva.
Min Electra-Beckum byggcirkel har 30 cm klinga och snurrar med 2800 v/min. Kanske inte helt idealiskt för finsnickeri men jag tycker du skall såga och se hur det fungerar innan du bygger om någonting.
Jag vet av erfarenhet att strax under 2000 v/min på pappas gamla bordscirkel var alldeles på tok för lågt på en 30 cm klinga.
Stenbergaren har ungefär samma varvtal på en 40 cm klinga och det är i lägre laget. Jag har funderat på att byta remskiva.
Min Electra-Beckum byggcirkel har 30 cm klinga och snurrar med 2800 v/min. Kanske inte helt idealiskt för finsnickeri men jag tycker du skall såga och se hur det fungerar innan du bygger om någonting.
Tyvärr har jag inga ritningar, jag designade "on-the-fly". Den där bilden är nog det bästa du kan få. Den 3D-printade delen har jag dock kvar om du vill ha den filen?U ulthi skrev:
Tak for svar.V vectrex skrev:
Jeg må også prøve mig frem og studere billedet grundigt
Jeg har desværre ikke adgang til en 3d printer, så studsen må jeg også lave on-the-fly - men ellers tak.
HejV vectrex skrev:
Har du en tegning/ritning af denne fine opsamler - og har du lyst til at dele den?
Klyva 2,5 meter lång, 80mm grov ek var som att klyva smör med en varm kniv. Tycker inte ens att jag märker att det går tungt. Nu hjälpte det väl till att klyvklingan är nästan helt ny visserligen. Men jag kunde mata igenom hela plankan på 10-15 sekunder utan problem. Den som säger att 2,2 kW trefasmotor inte räcker på en bordssåg vet inte vad de talar om.
Jämfört med min gamla Bosch GTS 10XC så är denna såg oändligt mycket kraftigare, den hade aldrig klarat av denna klyvning.
Det är STOR skillnad på en induktionsmotor med 2,2 kW som uteffekt på axeln än 2,2kW ineffekt till en borstad enfasmotor. Dom spelar i helt olika ligor.
Jämfört med min gamla Bosch GTS 10XC så är denna såg oändligt mycket kraftigare, den hade aldrig klarat av denna klyvning.
Det är STOR skillnad på en induktionsmotor med 2,2 kW som uteffekt på axeln än 2,2kW ineffekt till en borstad enfasmotor. Dom spelar i helt olika ligor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder