Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Vilken typ av chuck hade ni i svarven? Kanske missförstod hur ni hade spänt in, men då hade ni inte möjlighet att mäta på axeln när den satt uppspänd i svarven?
Vanlig självcentrerande trebackschuck. När jag svarvade min egen axel satte jag den mellan chuck o dubb men "dubbhålet" på vectrex axel är inte så väldefinierat (där är en invädig gänga) + att vi medvetet ville hålla ämnet på lagerytorna för att minimera fel mellan dubbhål o lagerytor. En axel kan ju vara bra centrerad på lagerytorna men dålig på ett halvskabbigt dubbhål och då ser jag det som svårt att mäta upp axeln. Den måste ju va uppspänd på något vis när axeln mäts, om man får dåliga värden, är det då dubb mot axel som diffar eller axeln i sig?

Känns som det enda jag kan göra i nuläget är att testa att dra av kullagren och sätta på dem igen. Eller åtminstone dra dem någon mm och sen sätta tillbaka axelpaketet i sågen för att se om de eventuellt skulle kunna ha hamnat lite snett. Hjälper inte det tror jag det enda jag kan göra är att försöka slipa axeln på plats i sågen.

V vectrex skrev:
Känns som det enda jag kan göra i nuläget är att testa att dra av kullagren och sätta på dem igen. Eller åtminstone dra dem någon mm och sen sätta tillbaka axelpaketet i sågen för att se om de eventuellt skulle kunna ha hamnat lite snett. Hjälper inte det tror jag det enda jag kan göra är att försöka slipa axeln på plats i sågen.
Har du mätt baksidan på flänsen?...och har du försökt mäta axeln? Jag tror axelmätningen inte kommer säga så mycket, som du skrev så har klingan varit där o nött och bara nån hundradel diff på den ytan är stort fel.

Ola C Ola C skrev:
Har du mätt baksidan på flänsen?...och har du försökt mäta axeln? Jag tror axelmätningen inte kommer säga så mycket, som du skrev så har klingan varit där o nött och bara nån hundradel diff på den ytan är stort fel.
Nej, jag har inte mätt något mer än. Baksidan av flänsen tror jag nästan är omöjlig att mäta då axelhuset är i vägen. Ska se om jag kan mäta lite ikväll.

Du får väl göra en Matthias Wandel, han gjorde ju precis som du föreslår.

Låter som att ni gjort ett grundligt jobb med svarvningen. När ni svarvade flänsen plan så höll chucken där det främre kullagret ska sitta. När du sedan tvingar axeln att centera mot båda kullagerna när du moterar axeln så kommer flänsen att vobbla om axeln inte är rak. Men hur sjutton mäter man om axeln är rak? Tror inte heller att det är helt lätt att göra själv.

Ola C Ola C skrev:
Vanlig självcentrerande trebackschuck. När jag svarvade min egen axel satte jag den mellan chuck o dubb men "dubbhålet" på vectrex axel är inte så väldefinierat (där är en invädig gänga) + att vi medvetet ville hålla ämnet på lagerytorna för att minimera fel mellan dubbhål o lagerytor. En axel kan ju vara bra centrerad på lagerytorna men dålig på ett halvskabbigt dubbhål och då ser jag det som svårt att mäta upp axeln. Den måste ju va uppspänd på något vis när axeln mäts, om man får dåliga värden, är det då dubb mot axel som diffar eller axeln i sig?
Om jag förstår det rätt finns det två lagerytor i den här axeln, hade man inte kunnat spänna fast den yta som är längre bort från flänsen i en 4-backs chuck, sen monterat den andra sidan i dubben och sen mätt lagerytan rakt bakom flänsen med mätklocka och justerat tills allt var rätt? Man hade kanske kunnat haft lite av lagerytan att sticka ut ur chucken också, så kan man kontrollmäta båda sidorna. Bara några fantasier av en utan erfarenhet...

Ja det är två lagerytor. Problemet är att hålet på klingsidan är ett stort invändigt gängat hål som inte riktigt lämpar sig för exakta dubbuppsättningar.

I sådana här fall kan man använda en roterande dubbchuck. Oftast går det att vända backarna för såväl invändig som utvändig uppspänning. Jag tror det blir knepigt att fixa detta på plats i sågen.

Tänkte med 4-backschuck så kanske det hade gått att justera till så det gått runt ändå? Svårt att säga om det går.

Nu började jag fundera att kanske man kunde svarva till en gängad förlängning som man skruvar fast i det där hålet, sen centrerar man axeln i svarven och svarvar till ett passande hål för dubben i förlängningen?

Vad tror ni om följande idé?

Montera bordet på sågen, sen använda en sådan här, monterad i överhandsfräsen:
Fräshuvud för överhandsfräs med skärande kanter och skaft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kör jag med sågen igång och med överhandsfräsen ned genom hålet i bordet och fräser flänsen? Självklart med någon form av mothåll så jag inte riskerar fräsa för mycket.

Nej, det kommer flexa och du får ingen riktig kontroll över processen. För högt varvtal dessutom.

Lite för trött för att fundera ut vad detta betyder. Men här är den radiella excentriteten (heter det så):

Denna yta är också svarvad vid samma tillfälle.

Det betyder inte så mycket, den ytan är ju svarvad i samma uppspänning. Når nu ner att mäta på axeln utanför flänsen?

Ola C Ola C skrev:
Det betyder inte så mycket, den ytan är ju svarvad i samma uppspänning. Når nu ner att mäta på axeln utanför flänsen?
Ska ge det ett försök imorgon. Barnen sover nu.

Tänker jag rätt nu; Visst borde den radiella excentriteten vara samma i absoluta tal oavsett avstånd från rotationscentrum? Till skillnad från den axiella där det ökar linjärt med avståndet från rotationscentrum?

Stämmer det så borde jag kunna mäta upp samma fel om jag mäter mot axeln som i filmen ovan. Är det inget eller betydligt mindre fel så bör det betyda att uppspänningen i svarven hos er @Ola C var ”felaktig”?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.