@FredrikR Det här är avkoppling! Huset renoverade jag 2002-2003, byggde ut och till garage 2008. Så jag är inne i en skön underhållsperiod på några år :-). Jobbar framför en dator hela dagarna och då är det VERKLIGEN skönt att få jobba med händerna på kvällarna.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Förstår känslan, har ett jobb med mycket övervakning och stillasittande själv.
Har halva huset (källaren) kvar, men hann med ett garage 2008 precis som du. :)

Följer din tråd med intresse och fascination. :thumbup:
 
Vad bra att motorn är frisk!
Nu gäller det bara att hitta ett sätt att få dit en ny kopplingsdosa eller reparera den gamla. Går det att anpassa någon standarddosa eller skall du snickra en ny dosa av trä...... eller finns den gamla kvar?

Skulle maskinen vara min så tror jag att jag skulle byta alla lager när den en gång är sönderplockad bara för vetskapen att man har 20-40 bekymmersfria år innan nästa lagerbyte......men det är inte så svårt att öppna den och byta lagren senare om du vill.
Jag brukar köpa FAG lager. De är dubbelt dyrare än kinalager men kvaliteten är betydligt bättre. Jag sätter heldre min tid på att snickra än på att byta lager så därför skall det vara kvalitet.
 
Tack för tips om lagren! Skulle tro att det blir byte runt om, men har inte fått isär den något mer. Och nu blir det uppehåll en vecka pga familjeresa.

Jag blev så glad att motorn var frisk så att jag lämnade den hos testköraren för lagning av kopplingsdosan och byte av några kablar. Firman har varit igång sen 1945 så jag gissar att han kan gå ut på lagret och hämta delar som passar (lokalerna såg ut så också). Min förhoppning är att det inte ska kosta alltför många kronor.
 
Mini-tips: Dra med en tuschpenna mellan motorhöljet och fram- och bakkåporna innan du plockar av dom. Då får du ihop kåporna på samma sätt igen.
 
Jag mailade mitt serienummer till Advanced Machinery i UK som har en del reservdelar. Enligt dem så är min såg en av de första byggda. Från 1959 :-). Så inte konstigt att den är lite sliten på sina ställen.

I ett annat forum varnades det för att så tidiga sågar troligen är målade med blyfärg. Får undersöka det mer innan jag slipar i färgen tror jag.
 
Ja....sågen börjar bli i den åldern att det är dags för första totalrenoveringen.

Vad jag har förstått är blyfärg ofarlig förutsatt att man inte får in dammet i kroppen. Det krävs altså bra andningsskydd och naturligtvis visir och hörselskydd.
När jag slipar blyfärg av någon maskindel brukar jag hålla till utomhus på två bockar. På marken under brukar jag breda ut någon gammal uppnött presenning. Sedan är det enkelt att samla ihop det värska skräpet av presenningen och så är miljösaneringen färdig.
 
Lambr1 skrev:
Satt och letade klingskyddsarm och hittade CO:s reservdelssida med klingskydd. Här finns ju en del trevliga i klarplast som inte är så dyra. Är det viktigt att ha spånsug även i klingskyddet?

[länk]
Inte viktigt, men skönt :)
 
Spånsug känns viktigare än klarplast om man säger så.

Vad gäller lagerna i motorn tycker jag som andra att du ska byta dom när du ändå är igång. Det tar inte många minuter extra. Mina lager var ingrodda med härsket fett från 50 år tillbaka. Trevlig resa!
 
Cheesen
heimlaga skrev:
Ja....sågen börjar bli i den åldern att det är dags för första totalrenoveringen.

Vad jag har förstått är blyfärg ofarlig förutsatt att man inte får in dammet i kroppen. Det krävs altså bra andningsskydd och naturligtvis visir och hörselskydd.
När jag slipar blyfärg av någon maskindel brukar jag hålla till utomhus på två bockar. På marken under brukar jag breda ut någon gammal uppnött presenning. Sedan är det enkelt att samla ihop det värska skräpet av presenningen och så är miljösaneringen färdig.
Bly är rätt så ofarligt så länge det inte är oxid.
Bly oxideras när man tillför värme, blir även då till viss del gasform. Därför bör man undvika att föra värme till bly såsom svetsning, lödning och dylikt. Kan tänka mig att du kan få sån värme om du slipar oförsiktigt också. Tänk på att det inte är dammet som är farligt utan oxiden, mao funkar det inte med ett vanligt andningsskydd.
 
Blyet som finns i färgen är ju redan oxid i en eller annan form när det blandades i färgen. Blyvitt eller mönjerött.
Jag brukar slipa med en grov stålbortsttrissa på vinkelslipmaskinen.

Om man inte får tillföra värme till bly hur skall man då kunna smälta bly och gjuta det?
Hur menar du att man skall skydda sig?
 
Cheesen
heimlaga skrev:
Blyet som finns i färgen är ju redan oxid i en eller annan form när det blandades i färgen. Blyvitt eller mönjerött.
Jag brukar slipa med en grov stålbortsttrissa på vinkelslipmaskinen.

Om man inte får tillföra värme till bly hur skall man då kunna smälta bly och gjuta det?
Hur menar du att man skall skydda sig?
Var visst otydlig, kroppen har svårt att uppta bly om det inte är i gasform. När jag arbetade vid blyindustrin så var dom enda som var utsatta för höga värden dom som arbetade som mekaniker. Fick då svaret på frågan varför och det är att mekaniker svetsade, arbetade med gas och slipade med rondell där det kunde ligga bly. Då finns risken att du upphetta Blyet så att det blir i gasform så att kroppen kan ta upp det.
Hade kollegor som snusade och då i princip tuggade bly dagar i ända utan att ha höga värden. Så bly i fast form är inte speciellt farligt.
 
Daniel Östberg skrev:
Var visst otydlig, kroppen har svårt att uppta bly om det inte är i gasform. När jag arbetade vid blyindustrin så var dom enda som var utsatta för höga värden dom som arbetade som mekaniker. Fick då svaret på frågan varför och det är att mekaniker svetsade, arbetade med gas och slipade med rondell där det kunde ligga bly. Då finns risken att du upphetta Blyet så att det blir i gasform så att kroppen kan ta upp det.
Hade kollegor som snusade och då i princip tuggade bly dagar i ända utan att ha höga värden. Så bly i fast form är inte speciellt farligt.
Jaha...... men då borde det ju vara relativt sett mindre farligt att slipa bort målfärg med stålborsttrissa som jag gör. Den värmer ju inte alls upp ytan på samma viss som en sliprondell eller sandpappersskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.