Du skall få se att allting ordnar sig!

2hkr motsvarar 1,4 kW och 3 hkr är ju det samma som 2,2 kW.
Pappas gamla bordscirkelsåg har 2,2 kW på 250 mm klinga. Jag tycker det är en lämplig motorstorlek för klingstorleken.
Om du behöver byta motor blir det säkert bra med 2,2 kW. En 2,2KW 2800 varvs motor hittar du säkert billigt begagnad men då gäller det att veta om den är frisk. Sannolikt passar inte monteringshålen så du kan bli tvungen att göra en mellanplatta av en bit tjock plåt. På den tiden var nämligen monteringsmåtten inte standardiserade.

Brook Motors i Huddersfield är ett gammalt känt kvalitetsmärke. Gamla kvalitetsmotorer är ofta elektriskt överdimensionerade så de är litet starkare än siffrorna anger. Wadkins maskiner brukar ha Brook motorer som original.

Litet grunder i elmotorlära för skrotnissar:
Motorn har ju tre lindningar som är hopkopplade sinsemellan med bryggor det vill säga små kopparplåtsbitar som går mellan kopplingsskruvarna. Den kan vara antingen stjärnkopplad eller triangelkopplad. Din motor är stjärnkopplad för körning på 380 volt trefas (numera ger elnätet 400 volt men det kvittar).

Då man skall kontrollera om en motor är frisk börjar man med att ta bort bryggorna och alla överflödiga kabelstumpar i kopplingsdosan. Sedan mäter man resistansen genom en lindning i gången med en vanlig multimeter.
När man har mätt resistansen genom lindningarna och sett att alla lindningar sinsemellan har ungefär samma resistans då mäter man isoleringsresistansen. Man mäter mellan alla tre lindningarna och mellan varje enskild lindning och jord det vill säga motorstommen.
När man mäter isoleringen använder man en Megger. Ett specialverktyg som vanligt folk inte har i allmänhet. Det lär finnas nyare elektroniska modeller men en vanlig Megger av litet äldre modell består i princip av en handvevad generator som producerar elektricitet med hög spänning och låg ström och en mätare som mäter om det läcker ström någonstans.
Motorer som har blivit överbelastade gång på gång men ändå verkar fullt friska kan ge väldigt dåliga värden vid Meggertestning. Det innebär att isoleringen är skadad och motorn sannolikt kommer att brinna småningom.

Om en motor har skador på lindningarna går den att linda om. Det finns folk som lindar om motorer själva hemma i garaget men vi som inte riktigt kan konsten gör bäst att inte försöka. För ett år sedan fick jag offert på omlindning av en 4 kW motor från närmaste elmotorverkstad. Offerten gick på 400 euro.
Därför lönar det sig inte att linda om en motor om den är litet för klen eller annars inte riktigt passar maskinen.

Om man har en gammal motor som är kontrollmätt och bevisligen frisk är det ingen större konst att öppna den och byta kullager. Det kan du göra själv hemma i verkstaden så blir det billigast......men nu skall vi först se om den är frisk.

Redigerat:
  • Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
Tack för glada tillrop! Jag är inte särskilt nedstämd, är helt säker på att det här kommer att bli en såg jag kommer att ha mycket nytta av i många år framöver.

Induktionsmotorer brukar gå att hitta billigt om det värsta händer. Bara man väntar och håller utkik. Jag har i snitt betalat runt 30 euro per motor då jag handlat. (motorer mellan 1-4kW). Jag har som plan att nån gång lära mig linda om en motor... Jag hade en kandidat men jag lyckades reparera lindningen som bara hade ett enkelt brott.

Den dyraste motorn var nog denna, då gjutjärnet hade spruckit, men som tur kände heimlaga ovanför en som var bra på att svetsa gjutjärn så den blev inte skrot och driver nu min rikt och plan hyvel:

Före:
https://c2.staticflickr.com/8/7762/17869415171_a174a3c64d_b.jpg

Efter:
https://c2.staticflickr.com/4/3684/19491119626_bd029ec317_b.jpg

Induktionsmotorer håller väldigt länge och tål mycket. Om du känner en sorts bränd plast lukt ur motorn så är det tecken på att den har brunnit.

Tillägg:
Angående sladdarna så har jag har man kan träda krympkabel över dom och värma, så har man ett nytt lager runt kabeln. Jag tror inte det är ett så big deal, viktigast att lindningarna är hela.

Redigerat:
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Finns några motorer på blocket just nu, tom någon i Uppsala.

• Gilla
Lambr1
  • Laddar…
Jupp, såg det. Men tyckte inte jag hittade någon med 2800 varv och 2,2kw. Ska kolla noggrannare. Tar en sväng förbi http://www.el-alm.se/kontakt också och hör vad de säger.

Är sågen direkt kopplad till motorn? Om det är remdrift kan man kompensera med annan storlek på remskivan.

Nej, det är remmar. Bra alternativ men jag börjar med att undersöka det som ger minst extrajobb, har ju en del annat som ska fixas, inte minst ombyggnaden till en följande klyvkniv enligt geniet Ola C:s modell.

Bäst att dom meggar motorn du har först.

Imponerande och galet projekt (för mig).
Har ni som ger er på sådant här redan klarat av halv och helmarathon-fasen som man lätt hamnar i som husägare?! ;)

FredrikR skrev:
Imponerande och galet projekt (för mig).
Har ni som ger er på sådant här redan klarat av halv och helmarathon-fasen som man lätt hamnar i som husägare?! ;)

Jag kallar det verklighetsflykt.. För att orka med huset i längden.. :) Sambons lista på saker som ska göras i huset sträcker sig till 2021..

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Motorn genomprovad och den är sund!

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Lambr1 skrev:
Motorn genomprovad och den är sund!
Tjoho! Får firas med lite fler bilder?

Då får det bli en där man anar hur motorn var monterad. Krokiga skruvar och stora muttrar som mellanlägg för att öka remspänningen. Förhoppningsvis bara för att man någon gång inte fått tag i rätt längd på remmar.

När jag startade motorn och den bara gick en stund var den obelastad så till vida att klingan var borttagen. Kan det ha påverkat? Min huvudmisstänkte är annars motorstyrningen och eftersom jag gärna skulle vilja ha en nödstopp är den ändå en kandidat för utbyte.

Wadkin-motor-med-krokiga-skruvar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om lagren är dåliga och det är svårt att dra runt för hand kanske överströmsskyddet i kopplingsdosan slog igång (om den har ett sånt vill säga), att du plockade bort klingan borde inte göra nånting. När du vrider på axeln ska den gå lätt runt. Går det riktigt jättelätt kan lagren vara slut också (eller i behov av nytt fett).

Eller så är det som du säger att något i kopplingsdosan som är orsaken.

Kopplingsplnten på motorn i den tidigare bilden såg ju ganska sjabbig ut också, värt att göra om.

Ja, kopplingsplinten fixas. Lagren verkar ok (och det finns smörjställen :-)). Jag gissar på motorstyrningen. Det var en del konstigt i lådan, jorden verkar ha varit fastskruvad i chassiet tidigare men var nu avklippt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.