Jaha, då tog jag tag i det som skulle gjorts för längesedan, påbörjat renovering av lilla toan på bottenvåningen.
När vi köpte huset 1991 var det mulltoa i kåken, pga att när huset byggdes 1979-80 hade en granne 75 meter nedanför egen brunn och gav inte tillstånd till vanligt avlopp, sedermera kopplades denna fastighet in på byvattnet och när vi köpte var det ok för att göra vanlig toa.
Mulltoan var ett Clivus multrum, där det under badrum, tvättstuga och toa stod en stor grön glasfiberburk där två toastolar och ett kompostnedkast var anslutet till.
1 år efter inflytt grävde jag och satte ner en extra brunn för att få tre kamrar, drog om avlopp och kompletterade med vattenanslutning inne och monterade vanliga WC i badrum och toa.
De gamla stolarna var som en vit trumma, 40 cm diameter med lock och sittring där ginungagapet ner i burken öppnades när man satte sig, dessa hål satte jag igen "temporärt" och svetsade i matta i rundlarna, matta fanns överbliven, svetstråd ej, så jag tog vad som fanns eftersom det var tillfälligt... 1992...
Påbörjad rivning, här har jag också tagit bort den gamla 70-dörren som kommer att ersättas med en 90 för lättare åtkomst, fattar inte varför det var så vanligt med smala dörrar in på muggen tidigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I hörnet vid stammen till övervåningen (som jag inredde 2000 och fick dra avlopp och vatten till toan uppe) syns det igenlagda hålet till kompostnedkastet.
Logga in
Skapa konto
Dörrbytet innebar också lite omdragning av el då det satt ett uttag i vägen, fick ta bort en väggskiva för att kunna flytta det.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Uttaget var ojordat och jag tänkte att det var en baggis att dra i en jordtråd när jag ändå flyttade, men hur jag än rotade i tak- och kopplingsdosor på både botten- och övervåning hittade jag inte vart det kom från.
Närmaste kandidaten var takdosan i tvättstugan vilket var den enda där det utgick ett rör med endast två trådar, men dessa gick inte att få rörelse på med lagom mycket våld så uttaget fick vara som tidigare.
Fick göra en visit till min lokala hovleverantör när det gäller vvs och införskaffa ROT-kopplingar för att ersätta de gamla skräpventilerna som satt under tvättstället.
Hämtade dem i måndags, fick fakturan idag och priset var markant lägre än jag kan hitta på nätet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Monterat med lin och Locherpasta, vattentryck på och väntade ett dygn innan jag täckte igen för att säkerställa att det är tätt.
Logga in
Skapa konto
Spacklat med våtrumsspackel och primat med ångspärr inför att tätskiktet skall påföras.
Logga in
Skapa konto
Manschetter, hörn och kantremsor monterat, samt 2 lager gucka på golvet, och så fick elementet en färgdusch för att svara upp mot den nya standarden på toan.