K
M Messier1994 skrev:
Hur fungerar sådana där lampknappar som dimrar när man håller de intryckta?
Hur menar du?
M Messier1994 skrev:
Så vad säger ni, ska man köra (a) plejd, (b) shelly eller (c) övrig? Någon som har koll på vilka kostnadsskillnader det blir? Plejd verkar ju vara 100-200 kr dyrare per enhet. Jag är ingen jätte-fan av Shelly om jag ska vara ärlig.

Jag ska inte ta gift på det, men tror jag har nolla överallt.

Fibaro tror jag jag väljer bort på grund av Z-wave.
Plejd har bara styrning. Du kan inte ta in temperatur och andra saker.

Zigbee är mer universellt och du låser dig inte till ett specifikt fabrikat.

Att få in Plejd i home Assistant är kanske inte helt hundra från vad jag hört. Det finns dels en homekit variant och en via bluetooth.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Nilsanni Nilsanni skrev:
Har du kikat något på Schnider Exxact Wiser som kör Zigbee? Där finns det både dimmers, brytare och inbyggnadsdelar.
Själv ingen erfarenhet men jag kollar runt på alternativ just nu.
Intressant, giller SE eftersom de har bra leverans och sortiment via Amazon.

M Messier1994 skrev:
Hur fungerar sådana där lampknappar som dimrar när man håller de intryckta?
Lampknappen är bara en återfjädrande strömbrytare, du kan sätta den fjäderfunktionen i de flesta vanliga brytarna.
Sedan måste du ha ett don/enhet som agerar på kommandot, typ en styrehet eller drivdon för belysningen.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Lampknappen är bara en återfjädrande strömbrytare, du kan sätta den fjäderfunktionen i de flesta vanliga brytarna.
Sedan måste du ha ett don/enhet som agerar på kommandot, typ en styrehet eller drivdon för belysningen.
Fattar, jag tittar nu på två sådana här plafonder från IKEA till badrummet. De är dimbara och ”smarta”.
https://www.ikea.com/se/sv/p/stoftm...a-smart-tradloes-dimbar-varmvit-vit-20510779/

Vad krävs för att göra dem dimbara med en återfjädrande knapp? Fungerar det med mer eller mindre vilken puck som helst via Home Assistant?

M Messier1994 skrev:
Fattar, jag tittar nu på två sådana här plafonder från IKEA till badrummet. De är dimbara och ”smarta”.
[länk]

Vad krävs för att göra dem dimbara med en återfjädrande knapp? Fungerar det med mer eller mindre vilken puck som helst via Home Assistant?
Det går troligen.
Dock så har jag ingen erfarenhet av just IKEAs prylar, och kör inte HA, så jag vet inte hur det lirar.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
IKEAs kör zigbee, jag har ett par lampor från dem som jag styr via HA.
Således bör vilken knapp som helst kunna styra lampan om du kört in den i HA.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
K
M Messier1994 skrev:
[länk]

Den lampan fungerar som vanliga IKEA trådfri och Philips Hue. Så med dem ska du inte använda den vanliga strömställaren på väggen. Helst koppla förbi den.

Du kan inte köpa en dimmerpuck och lägga bakom strömställaren. Då lampan styrs trådlöst och ballar ur om den dimras. Även om du inte kopplar in lampan via den så kommer strömställaren bara styra pucken.

Du behöver till exempel det tillbehöret som IKEA länkar. Det kanske finns något Zigbee alternativ som fungerar som Plejd win-01.

Men jag hade köpt en vanlig armaturer och lagt en puck bakom strömställaren. Vilken puck beror på vilket system du väljer.

IKEA-lampan ser jag mer som något man köper när man inte har kabel dragit ner till någon strömställare. Eller vill flytta knappen till annan plats

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Hur skulle ni styrt belysningen här? Hur skulle ni gått från 230 till 12/24v för ledbelysningen? Har HA med zigbee-dongel.

Funderar på att installera:
1. En lampa ovanför spegeln, tittar på IKEA flaskpost. Den är ej dimbar. Vill styra den med knapp och väggdosa finns på rätt plats, en för lampknapp direkt vid dörren och en vid lampan ovanför spegeln.
2. En dimbar ledlist runt spegeln som ger indirekt belysning (se den frästa kanten i andra bilden). Kan ansluta den till samma väggdosa som lampan ovanför spegeln. Skulle vilja att den är smart och tänds med svagt ljus vid rörelse.
3. En ledlist under kommoden som jag skulle vilja tänds med svag belysning vid rörelse.

Badrumsritning med duschkabin, dubbla handfat, spegel, och tvättmaskin; placering för belysning ovanför spegeln och runt kommoden för indirekt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Designskiss av badrumsvägg med marmormönster, vy mot dörröppning, spegelkant för indirekt ledljus synlig, och ljusarmatur över diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K
M Messier1994 skrev:
Hur skulle ni styrt belysningen här? Hur skulle ni gått från 230 till 12/24v för ledbelysningen? Har HA med zigbee-dongel.

Funderar på att installera:
1. En lampa ovanför spegeln, tittar på IKEA flaskpost. Den är ej dimbar. Vill styra den med knapp och väggdosa finns på rätt plats, en för lampknapp direkt vid dörren och en vid lampan ovanför spegeln.
2. En dimbar ledlist runt spegeln som ger indirekt belysning (se den frästa kanten i andra bilden). Kan ansluta den till samma väggdosa som lampan ovanför spegeln. Skulle vilja att den är smart och tänds med svagt ljus vid rörelse.
3. En ledlist under kommoden som jag skulle vilja tänds med svag belysning vid rörelse.

[bild]

[bild]
Zigbee-puck vid strömställaren som styr flaskposten. Om su kan gömma ett Zigbee drivdon till ledlisten bakom spegeln hade det varit bra. Då sätter du en rörelse sensor någonstans som släcker vid frånvaro och sköter ledlisterna. Då kan du sköta flaskposten utan att styrsystemet är igång. Vilket borde vara viktigast. Exakt vilken hårdvara/modeller vet jag inte

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.