Ska flytta ett badrum i vår källare.

Marken under plattan har sjunkit, ca 100 mm. Plattans tjocklek är ca 180mm.

Vill inte bila upp hela området utan bara rännor för där avloppet kräver samt de övre 80 mm av berörd yta, ca 14 kvm. Tänkte sen återställa allt med vattenburen golvvärme+ betong på de 80 mm som frigörs.

Uppbyggnad enl. följande. Se bild 001 från bygghandlingen från 1966, detaljen stämmer inte riktigt men principen är densamma.

Mina funderingar:

Om jag bilar upp delar av plattan kan jag då på något sätt isolera under resterande kvarlämnad platta? Peta in cellplast eller kanske sprida ut lecakulor. Behövs det, gör det någon skillnad?
Se skiss 002

Befintlig avluftning sitter ca 2m från nya wc-stolen. Det kommer att vara sammankopplat men är avståndet problematiskt på något sätt? Kan också tillägga att den avluftningen redan avluftar en liten WC, precis som det har varit sen huset byggdes.

• Byggnadsteknisk skiss från 1966 visar detaljerad struktur av betongplatta och vägg i genomskärning, med mått och materialangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram av en tvärsnittsritning av en källarplatta med instruktioner om att bila bort 80 mm av 180 mm för avlopp och möjlig isolering med cellplast.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.