Hej Byggahus, jag hade tänkt ge mig på ett projekt som mina föräldrar startade som aldrig blivit klart, det som egentligen är kvar innan lägga golv, gipsa m.m är att regla upp och fixa till den sista väggen. Förövrigt vet jag inte om jag är i rätt del av forumet, är rätt ny 
Problemet jag har är att få det rakt och snyggt, som ni kan se på de bifogade bilderna nedan så skiljer det sig lite och är som det är i äldre hus.
Min tanke
*Regla upp de öppna delarna med 45x95 så att de reglarna står 6mm utanför de befintliga väggarna, kommer göras med snöre för att få det rakt
*Sätta upp 45x45 reglar och shimsa mot de befintliga väggarna med 6mm tjocka shimsar, kommer använda snöre, kommer såklart behöva göras finjusteringar vid så gott som varje shims för att få det rakt
*Murstocken har jag tänkt att putsa och ser inte hur det skulle vara något problem
Tror ni det går att göra på något lättare sätt? Tror ni det är möjligt att få till bra överhuvudtaget eller ska jag istället bara göra det på ett ungefär och leva med att det blir lite snett och krokigt?
Kom gärna med tips och synpunkter!
Problemet jag har är att få det rakt och snyggt, som ni kan se på de bifogade bilderna nedan så skiljer det sig lite och är som det är i äldre hus.
Min tanke
*Regla upp de öppna delarna med 45x95 så att de reglarna står 6mm utanför de befintliga väggarna, kommer göras med snöre för att få det rakt
*Sätta upp 45x45 reglar och shimsa mot de befintliga väggarna med 6mm tjocka shimsar, kommer använda snöre, kommer såklart behöva göras finjusteringar vid så gott som varje shims för att få det rakt
*Murstocken har jag tänkt att putsa och ser inte hur det skulle vara något problem
Tror ni det går att göra på något lättare sätt? Tror ni det är möjligt att få till bra överhuvudtaget eller ska jag istället bara göra det på ett ungefär och leva med att det blir lite snett och krokigt?
Kom gärna med tips och synpunkter!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har under en följd av år rivit en sådan renovering som du beskriver och ersatt med tunn läkt som följer väggen, plywood och 6 mm renoveringsgips. Smaken är ju olika men jag tycker att gamla hus är betydligt charmigare när de får vara lita sneda och vinda. Dessutom tycker jag att ”upprätning” stjäl onödigt mycket golvyta, märks tydligt i ett mindre hus.
Bästa svaret
Titta på justerskruv istället för shimsa, lättare med finliret.
https://vsbyggskruv.se/produkt/justerskruv/
https://vsbyggskruv.se/produkt/justerskruv/
Klicka här för att svara