1 872 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Installation spiskasett + insatsrör + renovering skorsten
Halloj!
Hade tänkt installera en spisinsats i en gammal öppen spis som inte brukats på 15-20 år.
De rödat är hålet för att komma åt att installera bottenkonan.
Så här har jag tolkat att insatsröret kommer komma ner, enligt https://ventilation.se/sv/page/installation-insatsror .
Jag förstår dock inte riktigt hur kassetten sedan ska kopplas på bottenkonan?
Eller använder man sig bara av bottenkona om man ska ha kvar den öppna spisen?
https://ventilation.se/sv/products/kassettanslutning-152/2920#product-information kränger man på en sån, enligt instruktioner?
Lite bilder invändigt, här är i kanalen upp.
Stenen som ligger där nu gör väl ingen större nytta där? Tänkt plocka bort den.
Tacksam för svar! Tappar bort mig i alla termer, stosar hit och konor dit. 😅
Hade tänkt installera en spisinsats i en gammal öppen spis som inte brukats på 15-20 år.
De rödat är hålet för att komma åt att installera bottenkonan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här har jag tolkat att insatsröret kommer komma ner, enligt https://ventilation.se/sv/page/installation-insatsror .
Jag förstår dock inte riktigt hur kassetten sedan ska kopplas på bottenkonan?
Eller använder man sig bara av bottenkona om man ska ha kvar den öppna spisen?
https://ventilation.se/sv/products/kassettanslutning-152/2920#product-information kränger man på en sån, enligt instruktioner?
Lite bilder invändigt, här är i kanalen upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenen som ligger där nu gör väl ingen större nytta där? Tänkt plocka bort den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för svar! Tappar bort mig i alla termer, stosar hit och konor dit. 😅
Hur ser din skortsten ut? Är den I bra skick? Kanske du behöver inte ha slang hela vägen. Kanske den murstocken är helt ok.Robhe skrev:
Halloj!
Hade tänkt installera en spisinsats i en gammal öppen spis som inte brukats på 15-20 år.
De rödat är hålet för att komma åt att installera bottenkonan.
[bild]
Så här har jag tolkat att insatsröret kommer komma ner, enligt [länk] .
Jag förstår dock inte riktigt hur kassetten sedan ska kopplas på bottenkonan?
Eller använder man sig bara av bottenkona om man ska ha kvar den öppna spisen?
[länk] kränger man på en sån, enligt instruktioner?
Lite bilder invändigt, här är i kanalen upp.
[bild]
Stenen som ligger där nu gör väl ingen större nytta där? Tänkt plocka bort den.
[bild]
Tacksam för svar! Tappar bort mig i alla termer, stosar hit och konor dit. 😅
I så fall går det nog bra med bara kasettanslutningen (152) du länkar till.
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Du använder bottenkonan om du ska ha kvar öppna spisen, eller av någon annan anledning har kvar en bit murad och putsad skorsten. Annars är det enklare att ansluta röret direkt till spisinsatsen med en stos.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Är skorstenen i bra skick skulle jag använda den rakt av, är den sprucken skulle jag dra den.
Undvik rör, ja det är säkert, men skorstensstocken blir kall.
Har du tänkt igenom allt ordentligt?
/W
Undvik rör, ja det är säkert, men skorstensstocken blir kall.
Har du tänkt igenom allt ordentligt?
/W
Jag ringde sotaren häromdagen och förklarade läget.Workingclasshero skrev:
Det han sa var typ, sätt in en kassett. De har 85% verkningsgrad medan din öppna spis kanske har 15% 😅
Det var de samtalet 🙂
Men skorstenen behöver rättas till upptill, fogas om och sätta tillbaka nån sten som lossnat.
Redigerat:
Vill du utveckla med att skorsstensstocken blir kall?Workingclasshero skrev:
Den har ju stått oanvänd i 20 år, kan den bli kallare? Menar du när man eldar o det blir drag?
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
En murad skorsten har den fördelen att den värms upp av röken och sedan håller teglet värmen rätt länge. Drar du rör och isolerar blir stocken aldrig varm. Insatsrör är alltså på ett sätt ineffektivare. Det kan dock vara motiverat att dra rör, om t.ex. skorstenen är otät och svår att reparera.Robhe skrev:
Jaa givetvis, de klart! Tack!Henningelvis skrev:
Så aternativet är att glidgjuta om skorstenen är otät? Haha magkänslan säger att en skorsten från - 64 inte är speciellt tät 😅
Har du gjort en brandskyddskontroll på den? Vi gjorde det i veckan och det var nyttigt gällande lämplighet och åtgärder för att få igång vår. Dom röktestade den tex för att se om den var tät och hur suget fungerade. Det är räddningstjänsten som utför den och något slags krav.
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
vi har ju en tråd om hur man drar sin skorsten.....(byggahus)
sedan skulle jag i ett första skede montera min telefon i ett snöre och köra en film uppifrån och ned, se över hur det ser ut..
steg 2 skaffa en "rökampull" täppa till stocken uppe och ned, i med en sådan i och kolla efter läckage.
därefter dra stocken med bruk enligt handledning av tråden jag nämnde ovan.
sedan skulle jag i ett första skede montera min telefon i ett snöre och köra en film uppifrån och ned, se över hur det ser ut..
steg 2 skaffa en "rökampull" täppa till stocken uppe och ned, i med en sådan i och kolla efter läckage.
därefter dra stocken med bruk enligt handledning av tråden jag nämnde ovan.
Det är sotarn som gör det här i vår lilla by, dessvärre i detta fall.Discoman skrev:
Han bemödade sig inte ens åka ut och titta ju, utan sa kort och gott:
En sån gammal skorsten läcker. Dessutom är det typ 15% verkningsgrad jämfört med en spisinsats som har 80-85%.
Ring "Namn Efternamn" så hjälper han dig att installera ett insatsrör och en spisinsats.
Sen ringer du mig när du är färdig så provtrycker jag den.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Tycker du ska glidgjuta skortstenen själv.
Eller ta hjälp av någon polare.
Men filma själv och kör med rökampull först.
Vem säljer rökampuller?
/W
Eller ta hjälp av någon polare.
Men filma själv och kör med rökampull först.
Vem säljer rökampuller?
/W
Aa kanske. Vet inte om någon av er gjort det, men min följdfråga blir således:Workingclasshero skrev:
Hur stökigt är det att glidgjuta?
Kollat igenom ett par trådar, det jag undrar är om jag borde passa på att göra det nu när hela vardagsrummet är utblåst och har bara golvspån?
Egentligen orkar jag inte det, då vi bor i källaren just nu och jag vill bara bli klar med den "riktiga" renovering av vardagsrum o kök.
Hur kul är det att glidgjuta till våren? När det är ny parkett, nytt kök etc i rummet?

