Då var det dags att påbörja renovering av hyveln jag köpte för några veckor sedan (Kity 636). Har kikat på den tråd @Pysslarn lagt upp om sin hyvelrenovering (https://www.byggahus.se/forum/threa...anhyvel-en-ganska-seg-renoveringstrad.285168/) som inspiration. Tanken är alltså att plocka isär hyveln, rengöra delarna, sätta ihop den igen och ställa in den för användning. Inte bestämt mig om jag orkar lacka om den, färgen är dock rätt sliten på vissa ställen. Har inte gjort något liknande tidigare, så detta blir spännande! (=läskigt). Kommer därför många (mer eller mindre) dumma frågor. Håller tummarna för att den går som den ska efteråt förstått från tidigare trådar att Hessa kalkbort är bra för rostborttagning.
Några frågor jag har direkt (fler kommer garanterat efter att jag kommit igång):
- Hur rengör jag bäst kugghjul, kedja och andra rörliga delar? Hur behandla dessa innan ihopsättning igen?
- Hur fixa till bordet i gjuten aluminium? Något medel eller endast putsning? Vad är bäst att putsa aluminium med, ex stålull eller någon polerpasta?
- Vad behandla det rengjorda riktbordet (aluminium) och planbordet (plåt) med efter rengöring? Någon form av olja?
- Fick med 3 set med stål. Hur kan jag avgöra om dessa behöver slipas? Ett set ska enligt uppgift vara oanvänt (dock från ca 80-tal).
- Andra tips mottages tacksamt!
- Rengöring av kedjor, kugghjul och annat:
Jag körde med bad med fotogen eller avfettning, tandborste eller liten nylonborste är bra här.
Bräkleen som är ett medel för bromsrengöring egentligen kan också vara effektivt; finns på bensinstationer som inte bara säljer korv och latte, Mekonomen m fl ställen.
- Aluborden bör vara anodiserade och tål istort sett inte någon slipning då ytskiktet är otroligt tunnt.
Först rengöring med allrengöring och kanske Bräkleen eller annat, hårdare lort kan man ta mycket försiktigt med Svinto. Kom bara ihåg att när Svinto inte längre löddrar övergår det till att bli vanlig stålull och slipar.
Lim eller färgrester får man ta med lösninsmedel och/eller värme. Repor och gropar får man leva med.
Färdiga bord kan behandlas med t ex Waxilit, Silbergleit eller Carmalit som alla förbättrar glidet på bordet utan att påverka träet vid limning eller efterbehandling med olja eller lack o s v.
- Vassa hyvelstål ska du kunna raka underarmarna med; de ska alltså vara tiktigt vassa.
Ett tips är att fotografera maskinen och dess olika delar inför och när du tar isär den. Kan vara skönt att gå tillbaka och se hur en del satt när den var påskruvad.
Ett annat är att sortera alla smådelar, skruvar, muttrar, brickor, låsringar och allt vad det nu kan vara separat i plastpåsar eller askar. Allt som hör till en komponent för sig och uppmärkt. Blir mycket lättare när allt ska ihop igen att veta vad som hör till vad.
- Rengöring av kedjor, kugghjul och annat:
Jag körde med bad med fotogen eller avfettning, tandborste eller liten nylonborste är bra här.
Bräkleen som är ett medel för bromsrengöring egentligen kan också vara effektivt; finns på bensinstationer som inte bara säljer korv och latte, Mekonomen m fl ställen.
- Aluborden bör vara anodiserade och tål istort sett inte någon slipning då ytskiktet är otroligt tunnt.
Först rengöring med allrengöring och kanske Bräkleen eller annat, hårdare lort kan man ta mycket försiktigt med Svinto. Kom bara ihåg att när Svinto inte längre löddrar övergår det till att bli vanlig stålull och slipar.
Lim eller färgrester får man ta med lösninsmedel och/eller värme. Repor och gropar får man leva med.
Färdiga bord kan behandlas med t ex Waxilit, Silbergleit eller Carmalit som alla förbättrar glidet på bordet utan att påverka träet vid limning eller efterbehandling med olja eller lack o s v.
- Vassa hyvelstål ska du kunna raka underarmarna med; de ska alltså vara tiktigt vassa.
Ett tips är att fotografera maskinen och dess olika delar inför och när du tar isär den. Kan vara skönt att gå tillbaka och se hur en del satt när den var påskruvad.
Ett annat är att sortera alla smådelar, skruvar, muttrar, brickor, låsringar och allt vad det nu kan vara separat i plastpåsar eller askar. Allt som hör till en komponent för sig och uppmärkt. Blir mycket lättare när allt ska ihop igen att veta vad som hör till vad.
Lycka till!
//Ronnie
Tack för ett informativt inlägg ännu en gång Ronnie! Då har jag lärt mig om anodisering också, tur att jag frågade först
Tyvärr verkar Hessa Kalkbort svårt att få tag på, de har stopp i produktionen på grund av världsläget. Det är väl fosforsyran som är den magiska ingrediensen, tänker att jag kan beställa sådan på annat håll i så fall och blanda till rätt halt. I annat fall testa annan metod, som citronsyra.
Du nämner i din tråd att du smort in rostbehandlade delar i olja för att undvika snabb rostbildning igen, vilken typ av olja är lämplig för sådant? Och vilken typ av olja är bra för som smörjmedel på rörliga delar innan man sätter ihop allt igen? Har verkligen ingen koll överhuvud taget på dessa delar.
Japp, kommer bli många foton på hur det ser ut innan demontering vill jag lova. Har även hittat manualen med sprängskiss.
Avrostade delar fick sig ett tunnt lager av WD40 som skydd mot ny rost.
Till kuggar och andra rörliga delar måste jag erkänna att jag inte längre minns vad vi använde, gudskelov genomförde jag ju renoveringen med hjälp av Daniel som kan sådant här.
Tror det finns trådar som handlar om lämplig smörjning för rörliga delar. Du hittar ingen info om det i manualen?
//Ronnie
Avrostade delar fick sig ett tunnt lager av WD40 som skydd mot ny rost.
Till kuggar och andra rörliga delar måste jag erkänna att jag inte längre minns vad vi använde, gudskelov genomförde jag ju renoveringen med hjälp av Daniel som kan sådant här.
Tror det finns trådar som handlar om lämplig smörjning för rörliga delar. Du hittar ingen info om det i manualen?
//Ronnie
Hur gick det med renoveringen? Har nämligen köpt en likadan hyvel som är i något sämre skick än din. Rejält med rost på planbordet, och även en del på kuttern och valsarna. Hur gjorde du med alu-borden? Finns en del repor på mina som kanske borde slipas bort? Vad använde du för smörjning på delarna vid återmontering?
Hur gick det med renoveringen? Har nämligen köpt en likadan hyvel som är i något sämre skick än din. Rejält med rost på planbordet, och även en del på kuttern och valsarna. Hur gjorde du med alu-borden? Finns en del repor på mina som kanske borde slipas bort? Vad använde du för smörjning på delarna vid återmontering?
Vad kul! Har väntat länge på fosforsyran jag beställt (för rostborttagning), den har fortfarande inte kommit så nu struntar jag i den och kör på citronsyra istället. Har börjat montera isär hyveln idag, kommer en uppdatering om det inom kort
Baserat på inlägget från @Pysslarn ovan tänkte jag inte slipa aluminiumbordet då man antagligen slipar bort den anodiserade ytan. Tänkte rengöra så gott det går och acceptera att den ärendet lite repig (tyvärr). Har inte bestämt exakt vad jag ska smörja med ännu, men kanske något smörjfett eller motorolja som det tipsats om i annan tråd.
Så, äntligen en liten uppdatering i denna tråd. Har påbörjat demontering av hyveln för att rengöra delar och få bort rost. Med skyddsplåt bortmonterad:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan togs kutterskyddet bort, följt av kugghjul, remskivor samt inmatningsbordet för rikthyvling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla delar samlades upp i märkta plastpåsar. Skrev också anteckningar under demonteringen. Sprängskissen i manualen var väldigt trevlig att ha med under tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att få bort rosten på planbordet tänkte jag köra på metoden citronsyra + tapetklister + plastfolie. Kugghjulen och remskivorna tänkte jag främst avfetta och sedan smörja (tror inte jag har någon direkt rost där). Inte bestämt exakt vad jag ska smörja med ännu, tar gärna input. Frågan är hur man bäst går tillväga med kuttern och matarvalsarna. Hade ju varit skönt att slippa ta av dem, men det kanske är värt att göra det? @Pysslarn jag såg att du skrev att du plockade loss dina, var det lätt att få ihop dem igen? Är inte riktigt med på hur man gör detta, om du eller någon annan har input vore det uppskattat.
Okej, blir det att bada delarna i syran löst i vatten?
Har du lossat paketet med valsarna och kuttern från själva ”ramen”? Vet du hur man demonterar kugghjulen från valsarna?
Jag måste nog även ta loss stängerna som planbordet hänger i, går trögt att köra denna upp/ner
Så, har gjort en liten uppdatering nu. Om jag tar loss kuttern och valsarna blir det nog syrabad, ja. Tänkte testa metoden med citronsyra och tapetklister på planbordet, kanske kan funka till kuttern och det också.
Har inte lossat det ännu, funderar fortfarande på om jag ska göra det när man ändå gör det vill man ju göra det ordentligt... Har inte koll på hur man demonterar de kugghjulen ännu, funderar på om man tar loss sprinten som sitter längst ut och att de sedan går att ta loss? Tänkte kolla på det imorgon.
OK! Hoppas slippa demontera det bordet, det är ju rätt så omständligt att ställa in igen (kanske man åker på i alla fall iofs...). Man kan inte lösa det med rengöring med liten borste/avfettning och sedan smörjning?
Låter som en bra plan att inte lossa på grejerna i onödan, kan säkert bli svårt att ställa in allt igen.
Citronsyra och tapetklister? Det måste jag läsa på om. Detta med att renovera gamla maskiner är helt nytt för mig.
Kan man spraya typ wd40/rostlösare på kuttern och valsarna och gå på med stålborste kanske? Eller kan en stålborste ta för hårt på materialet?
Edit: Jag beställde en sån här rostlösande gel: [länk]
Ingen aning om den fungerar, men ger det ett försök. Tänker att jag borde kunna pensla på den på alla rostiga ytor, även kutter och valsar.
Ja, en anledning till att inte ta bort kutter och valsar är att de nämner i manualen att dessa är "greased for life". Tänker att det är skönt att inte behöva göra om det då
Metoden med citronsyra verkar vara något bilmekarknep, tanken med tapetklistret är att kunna applicera det på vertikala ytor och få det att stanna kvar. Så samma effekt som gelen du köpt, den funkar säkert också. Maskinrenovering är nytt för mig också, mycket googlande blir det och detta forum är ju guld värt. https://www.blekingeveteranbilsklub...yra-effektiv-och-miljovanlig-rostborttagning/
En fråga är väl vad man använder för rostskydd på valsarna sedan. De är ju i kontakt med ämnet vid planhyvling. @Pysslarn körde du WD40 även på dessa, eller kan man köra e.g. Waxilit?
Själva matningsvalsarna har jag inte behandlat alls. Vet inte vad som händer när trä kommer i kontakt med exempelvis WD40 men min spontana tanke är att det kan försvåra ytbehandling av träet.
Jag skulle, om jag kände behovet, använda någon av de produkter för bättre glid som man utan risk kan använda på bord och anhåll mm.
Själva matningsvalsarna har jag inte behandlat alls. Vet inte vad som händer när trä kommer i kontakt med exempelvis WD40 men min spontana tanke är att det kan försvåra ytbehandling av träet.
Jag skulle, om jag kände behovet, använda någon av de produkter för bättre glid som man utan risk kan använda på bord och anhåll mm.
//Ronnie
Ok! Ja det känns ju som en risk. Vid närmare eftertanke vill man kanske inte heller minska friktionen på dessa, det kanske kan försämra matningen… låter som en god idé att lämna dem obehandlade.
Kollade lite på hyveln idag och noterade att remhjulet på kuttern är oxiderad såpass mycket att den inte är riktigt rund, behöver alltså troligen på tag på en ny…