Byggahus.se
Hej

Hade nyligen turen att via tips komma över en rikt/planhyvel, Luna L39, troligen från 80-talet. Den var huvudsakligen i gott skick men har inte använts på bra många år och drabbats av en del ytrost på riktborden och andra oskyddade ytor. Dock inget som inte ska gå att åtgärda med lite "elbow-grease".

Tänkte — inspirerad av flera andra bra trådar här — lägga upp hur arbetet fortskrider med lite bilder osv och hoppas att det kan vara av någorlunda intresse. Dock med samma förbehåll som i tråden om konverteringen av mitt garage till verkstad, arbetet kommer att ske med en högst ojämn kontinuitet.

Dessvärre har jag bara en bild och inte i iPaden jag för tillfället använder men jag lägger upp den asap.

För att få ihop det hela i slutänden måste jag börja med att lägga ut en

EFTERLYSNING:

Hyveln saknade spånhuven som man använder vid planhyvling samt veven för att justera planhyvlingsbordet.

Så om någon har en Luna L39 och två spånhuvar och vevar till denne är jag spekulant! ;)
Nä, det var det inte... Men om någon har en Luna L39 och kan tänka sig att låna ut spånhuv och vev en kortare tid alternativt fotografera spånhuven från alla sidor samt ta en bild på veven också och bifoga några nyckelmått på bägge vore jag mycket tacksam. Eller om någon känner någon med en sådan maskin och kan hjälpa mig med bilder på det viset.
Ett mycket stort tack på förhand!

Då så, då börjar väl äventyret officiellt här...
//Ronnie

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Och här kommer bilden på "Pärlan" från annonsen på blocket. Jag har inte sett hyveln IRL än men lägger upp fler bilder och mer info när jag kan men här är lite siffror från ett gammalt datablad från nätet:

Riktbordens längd: 1500 mm, planbordets längd: 680 mm, max hyvelbredd för riktning och planing: 410 mm, max tjocklek för planhyvling: 235 mm, max spåntjocklek vid riktning/planing: 6/5 mm.
Bord i gjutjärn, kutter (Ø 80 mm) med två knivar, ej vändbara, kutterhastighet 5500 rpm.
Kort sagt " A solid Swedish combination machine with large capacity/For professional woodworking" enligt databladet.

Fortsättning följer.
//Ronnie
Blocket-bild Luna L39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
houston och 4 till
  • Laddar…
Grymt, tur du planerade om verkstan för "framtida hyvel"(y)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ja, och jag får ju säga att jag hade en jäkla tur som fick hjälp med att tänka i den riktningen! ;)

//Ronnie

Det där blir bra!

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
stort grattis bättre än sådär blir det inte. Nästa steg är apadyrt.

Vi börjar direkt med en fråga är utmatningsbordet höj och sänkbart. Vet att dom hade det på någon större modell.
Spånstosen som sitter i original är inget tekniskt under.

Veven finns i två varianter en lyx som är smidd/gjuten/massiv och en som är ett rör med slits i som passar över axeln med tappen i för höj/sänkning. Har haft båda och båda gör sitt jobb. lyxvarianten är lite trevligare.
Kolla om inte ejca har något liggandes och skräpar.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Det skall väl inte vara hela världen att svetsa ihop en vev....

Hej och Grattis till förvärvet!
Ejca har garanterat de saker du behöver.
Jag var där och hälsade på dem förra veckan i ett ärende. Väldigt trevliga och god service, dom hjälper dig garanterat.
Annars har jag en L38 lika maskin fast mindre där man bör kunna ta mått och förstora upp till din maskin.
/Lars-Olov

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
pär h skrev:
stort grattis bättre än sådär blir det inte. Nästa steg är apadyrt.

Vi börjar direkt med en fråga är utmatningsbordet höj och sänkbart. Vet att dom hade det på någon större modell.
Spånstosen som sitter i original är inget tekniskt under.

Veven finns i två varianter en lyx som är smidd/gjuten/massiv och en som är ett rör med slits i som passar över axeln med tappen i för höj/sänkning. Har haft båda och båda gör sitt jobb. lyxvarianten är lite trevligare.
Kolla om inte ejca har något liggandes och skräpar.
Eftersom jag har sett Pärlan lite mer än TS så vet jag att utmatningsbordet är höj/sänkbart. Har bara kollat in den kort, monterat av/på bordet för att kunna lasta den lite lättare men kan konstatera att det är en kraftig historia. Vid en snabbkoll ser slitaget måttligt ut, men det finns en hel del rost.

Pär och andra ägare: finns det någon spak för i/urkopplingsbar av matningen? Eller driver den hela tiden, även när man riktar?

På tal om apadyrt kan jag konstatera att en ny l39 kostar 71.000 kr ink moms (är det verkligen rätt?!) De ser i det närmaste identiska ut, men den nya maskinen har motorbroms. På beskrivningen låter det inte som att den har vändskär vilket låter otroligt vansinnigt....http://kristers.jetshop.se/kombinerad-rikt-planhyvel--modell-l39-p-29990-c-444.aspx

Fler saker som sökes (förutom vev och utsugshuv): manual samt reservdelslista, någon sitter på en sådan och har lust att scanna. Annars kanske ejca har.

Ska kolla imorgon vilket årsmodell maskinen är.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Det skall väl inte vara hela världen att svetsa ihop en vev....
Nej jag vet att svetsaren nog vågar påstå att han klarar både en vev och en huv. Men å andra sidan är inte material eller tid gratis och det kan nog vara en god ide att få det direkt få det direkt från ejca om det finns. Vet att du nog tänker annorlunda på denna punkt, men jag tänker att en timme letande plåt på skroten eller körandes till smeden, tillbaka etc är en timme mindre åt kunderna. Jag tycker att det är väldigt kul att tillverka mina egna prylar (svarvade en liten cylinder i alu 4x4mm, med en utstickande mindre cylinder i en kortsidan på 1x1mm till mitt demanders koordinatbord härom dagen) men om det finns att få ta på bra grejor, rimligt pris och rimlig levtid är det bättre för mig att göra något annat på den tiden, det finns ändå massor av tillfällen när man måste göra delar själv.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
På tal om apadyrt kan jag konstatera att en ny l39 kostar 71.000 kr ink moms (är det verkligen rätt?!) De ser i det närmaste identiska ut, men den nya maskinen har motorbroms. På beskrivningen låter det inte som att den har vändskär vilket låter otroligt vansinnigt....http://kristers.jetshop.se/kombinerad-rikt-planhyvel--modell-l39-p-29990-c-444.aspx

Fler saker som sökes (förutom vev och utsugshuv): manual samt reservdelslista, någon sitter på en sådan och har lust att scanna. Annars kanske ejca har.

Ska kolla imorgon vilket årsmodell maskinen är.
Ejca har nog manualen, tror de tar 250 kr, de ville de iaf ha för manualen till min bandsåg BA-50M som nog är jämngammal med L39. Reservdelar är inte heller direkt gratis. Det är nästan lite synd om dem; de bygger i det närmaste odödliga maskiner och konkurerar därmed med sig själva och sin nyförsäljning. Service av dessa verkar iaf vara en stor del av verksamheten så det finns sannolikt delar.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
@Daniel
Har beställt manual och reservdelslista från Ejca men inte hunnit informera dig om det. Sorry. Tack ändå för att du tog upp det här!

//Ronnie

Jag hade lillasystern. Men har varit och pillat på växellådan. Har svårt att tänka mig att ejca skulle montera något annat än samma växellåda på L39 som i L38 jag hade. Och den kan man inte koppla ur någon matning eller byta hastighet utan att det påverkar kutterns hastighet då dom är sammankopplade. Nja om man då inte bygger om och skaffar egen motor till matningen.
Puh långt svar på en enkel fråga Daniel

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Vet att du nog tänker annorlunda på denna punkt, men jag tänker att en timme letande plåt på skroten eller körandes till smeden, tillbaka etc är en timme mindre åt kunderna.
Jag har väl varit sjukledig eller arbetslös litet för ofta i mitt liv:D..... vet ni...det sätter sig i skallen till slut..... och nu var ett sådant tillfälle.

Om veven och kåpan gör att köpa som reservdelar för under 2000 kronor är det egentligen ingen lönsamhet i att tillverka den själv.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Var det ingen i närheten som hade en spånhuv?

Om en halvtimme börjar upprustningen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.