Hej,
Jag ska bygga om ett kök i en sommarstuga och där finns en Husqvarna smalspis från 1950-talet. Jag skulle gärna vilja ha kvar smalpisen men funderar kring brandsäkerheten när man "bygger in" en sådan I köket.

Smalspisen är påkopplad på murstocken som är rakt bakom, så det borde det inte vara några problem med brandskydd i väggen bakom. På golvet framför finns klinkerplattor ca 30 cm ut från smalspisen. Jag antar att dessa måste vara kvar? Det är linoliumgolv i resten av köket.
Den stora frågan är egentligen avstånd från yttervägg och avstånd från de nya köksskåpen jag tänkte sätta in. Vad är minsta avstånd man kan ha? Bör man skapa någon brandavskiljande liten"vägg" typ av lättklinkerblock som man putsar upp eller kan köksstommarna vara bredvid smalspisen utan sådan avskiljning?

Fotona visar modellen av smalspis (ca 30cm bred och 88 cm hög).

Tack på förhand!

• Screenshot_20260818_081204_Chrome.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_20260818_080647_Chrome.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EmWes EmWes skrev:
Hej,
Jag ska bygga om ett kök i en sommarstuga och där finns en Husqvarna smalspis från 1950-talet. Jag skulle gärna vilja ha kvar smalpisen men funderar kring brandsäkerheten när man "bygger in" en sådan I köket.

Smalspisen är påkopplad på murstocken som är rakt bakom, så det borde det inte vara några problem med brandskydd i väggen bakom. På golvet framför finns klinkerplattor ca 30 cm ut från smalspisen. Jag antar att dessa måste vara kvar? Det är linoliumgolv i resten av köket.
Den stora frågan är egentligen avstånd från yttervägg och avstånd från de nya köksskåpen jag tänkte sätta in. Vad är minsta avstånd man kan ha? Bör man skapa någon brandavskiljande liten"vägg" typ av lättklinkerblock som man putsar upp eller kan köksstommarna vara bredvid smalspisen utan sådan avskiljning?

Fotona visar modellen av smalspis (ca 30cm bred och 88 cm hög).

Tack på förhand!
Jag har en liknande vedspis i stugan. Där är mur åt vänster och inåt samt elspis åt höger, samt mineritskiva ovanför för att skydda överskåp.
Det ställer dock till det med spisfläkt för att sotaren ska bli nöjd så sitter den förskjuten åt höger.

Jag föreslår att du pratar med sotaren innan du bygger om så kommer det att lösa sig.

• Gilla
Frsto
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.