159 läst ·
2 svar
159 läst
2 svar
Renovering av inneväggar hus från 2007
Hej,
Vårt kataloghus är byggt 2007. Det är 120kvm enplan.
Några kloka människor här som kan ge inspel på några frågor om renovering av innerväggar?
1. Göra om alla innerväggar från enkelgips med isolering till isolering, råspont och gips? På befintligt gips eller riva först?
Vill göra detta för att få mindre ljudspridning i huset.
2. Vad kostar insatsen på ett ungefär? Räknar med att då även byta samtliga lister, dörrfoder och dörrar (6 st) till en massiv variant.
Vårt kataloghus är byggt 2007. Det är 120kvm enplan.
Några kloka människor här som kan ge inspel på några frågor om renovering av innerväggar?
1. Göra om alla innerväggar från enkelgips med isolering till isolering, råspont och gips? På befintligt gips eller riva först?
Vill göra detta för att få mindre ljudspridning i huset.
2. Vad kostar insatsen på ett ungefär? Räknar med att då även byta samtliga lister, dörrfoder och dörrar (6 st) till en massiv variant.
Bäst resultat får du om du gör om helt. Alla anslutningar mot väggar tak och golv är utförda på billigast möjliga sätt och då smiter ljudet den vägen. Titta i Gyprocs handbok så ser du hur det ska utföras för att få bra ljudreduktion.
Det finns inget enkelsätt att ljudtäta
Det finns inget enkelsätt att ljudtäta
2. Om du gör arbetet själv stannar det ju vid materialkostnaden, ska du däremot leja bort jobbet skulle jag tro att både snickare, elektriker och målare vill ha åtminstone 750kr/h
Jag tänker att det kanske är enklare att bygga ett nytt tyst hus och sälja det befintliga.
Jag tänker att det kanske är enklare att bygga ett nytt tyst hus och sälja det befintliga.
Klicka här för att svara