20 373 läst ·
51 svar
20k läst
51 svar
Renovering av gäst-toalett
Då var vi på banan igen!
Projektet har stått still en tid tyvärr, men nu har jag fått hjälp att komma igång med kakel och klinker och jag hoppas att jag ska kunna köra på lite igen.
Golvet är på plats och igår gjorde jag en av väggarna. Jag har aldrig kaklat eller klinkat någonsin tidigare, så jag håller nere förväntningarna på slutresultatet, men tycker ändå det ser bra ut hittills. 60x60 plattor. Drog med en 10mm kam och bakströk plattorna (inga rillor, bara strök med fix). Väggar och tak är ju tyvärr inte rakt heller, gammalt hus... så det var en utmaning.
Projektet har stått still en tid tyvärr, men nu har jag fått hjälp att komma igång med kakel och klinker och jag hoppas att jag ska kunna köra på lite igen.
Golvet är på plats och igår gjorde jag en av väggarna. Jag har aldrig kaklat eller klinkat någonsin tidigare, så jag håller nere förväntningarna på slutresultatet, men tycker ändå det ser bra ut hittills. 60x60 plattor. Drog med en 10mm kam och bakströk plattorna (inga rillor, bara strök med fix). Väggar och tak är ju tyvärr inte rakt heller, gammalt hus... så det var en utmaning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gick det för dig med toan? Lägg gärna upp bilderP Pappaleif skrev:Då var vi på banan igen!
Projektet har stått still en tid tyvärr, men nu har jag fått hjälp att komma igång med kakel och klinker och jag hoppas att jag ska kunna köra på lite igen.
Golvet är på plats och igår gjorde jag en av väggarna. Jag har aldrig kaklat eller klinkat någonsin tidigare, så jag håller nere förväntningarna på slutresultatet, men tycker ändå det ser bra ut hittills. 60x60 plattor. Drog med en 10mm kam och bakströk plattorna (inga rillor, bara strök med fix). Väggar och tak är ju tyvärr inte rakt heller, gammalt hus... så det var en utmaning.
[bild]
Jodå det gick bra! Men jag har ju glömt uppdatera med slutresultatet precis som du påpekar... Så här kommer lite bilder på hur det blev:Fredd32 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kaklade färdigt alla väggar och kommoden. Gick bra överlag. Lite pilligt med vissa bitar, liten toalett och stora plattor... I efterhand skulle man kanske valt en mindre platta med tanke på att det är första gången jag testar kakla något...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toalett och handfat på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick tillverka en egen hållare för spegeln som hade plats för el i mitten. Fräste ett spår för sladden och limmade en ljusslinga runt om. Sedan hängde jag spegeln på detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slutresultat! En ek-bit som överliggare på kommoden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man jämför med min skiss innan projektet drog igång så blev resultatet väldigt likt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och den slutliga bedömningen fick göras av dottern som testade funktionen både innan och efter. Pappa fick 10/10
Det enda jag kan ge som tips är att jag hade nog valt ett lite större handfat i efterhand. Jag ville att det skulle kännas lite rymligare där inne, men handfatet är väääldigt litet och ett något större med kran i mitten hade nog inte gjort något egentligen. Men det funkar som det blev nu också.
Tack för ert engagemang och intresse i min tråd! Era tips och råd är ovärderliga, även om jag denna gången valde att inte följa vissa (bilade inte upp de gamla rören exempelvis, så håll tummarna att jag tog rätt beslut och att det håller några år framöver 😇😇)
Det är ju det som är roligt med forum. Från 10 medlemmar får man 15 olika svarP Pappaleif skrev:Om jag hade följt alla "råd" hade det inte blivit någon toalett 😉 Jag får ju väga in olika aspekter.
- Forumets åsikter, vilket ofta också spretar åt olika håll
- Mina egna efterforskningar och bedömningar
- Rekommendationer från bekanta och hantverkare i min närhet
Syftet med tråden är dels för att få råd och hjälp, men också för att skapa diskussion och få fram för och nackdelar med vissa beslut. Och även om inte jag personligen följer vissa "råd" så kommer ju många många andra läsa denna tråden och blir hjälpta av samma information till deras projekt. Och då kanske de "följer råden" som du hänvisar till angående rör-bytet 😉
Och så är syftet med tråden att bara generellt ge lite inspiration och något roligt att läsa, för andra och för mig själv i framtiden om man vill titta tillbaka på sin renoveringsprocess.
Hoppas det gav lite perspektiv.
Är ju det som är det roliga och bra med forum. Alltså att man får många åsikter och råd. Allt är kanske inte rätt men vem bygger precis allt efter andras råd?Bor i skogen skrev:
Alla råd behöver inte heller vara fel. Bara olika sätt att göra det.
Jag själv skulle t ex inte ha byggt in saker. Haft mer öppet pga praktiska skäl.
Har i mitt eget hus stött på just problem när förra ägaren gillat att bygga in saker.
Nu senast var när jag skulle byta badrumsfläkten. Blev inget roligt resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är vad det är och får väl försöka göra den snyggare med nåt.
Hade förra ägaren tänkt lite till hade han inte sänkt taket till samma nivån som fläkten är.
Bara ett exempel på där man prompt måste bygga in saker 😡🧐 och för stunden säger wow vad fint det blev. Men när nån del behöver bytas är det inte längre så wow längre.
Fast vissa kanske totalrenoverar badrumnet då.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Ska själv renovera lill-toan snart och tänker inte bygga in någotning alls, typ el eller vatten. Funderar till och med på att sätta in en lucka till krypgrunden ifall avloppet åker isär!
Mycket bra tänkt!Bor i skogen skrev:
Nu vet jag att det kostar göra golv tätt och rätt. Men tänk även på golv som tål vatten och ha en golvbrunn. Så mycket enklare att rengöra toaletten med vattendusch!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden