Byggahus.se

Renovering av gårdshus, riva helt eller delvis?

13k läst  142 svar

1. B
    Husägare Nivå 8
    Nu blir det snart dags att beställa invändigt vägg och golvmaterial. Huset är kallställt på vintern.
    Vad ska jag använda:
    Golv brädor?
    Väggar träpanel? Litet krux där med stående då behövs spikläkt eller tvärreglar...liggande panel skulle funka men känns ovant..
    Och när jag ändå funderar, hur ska jag göra med badrummets väggar?

Redigerat 13 jun 11:29
  2. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Massivträ fungerar alltid ypperligt i kallställda hus.
    Plankgolv/skurgolv.
    Liggande panel är också klassiskt. Även om det lokalt måhända kan vara mer eller mindre vanligt.
    Vill man ha stående så sätter man på likaledes klassiskt vis kortlingar.

• Laddar…
  3. B
    Husägare Nivå 8
    Vad tycker du om OSB-skiva då?

4. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Har ingen erfarenhet av OSB-skiva, men det bör kunna fungera hyfsat.

5. B
    Husägare Nivå 8
    Tack Oldboy!
    Jag har, när jag byggt själv, använt råspånt + gips på inomhusväggar, och vid senaste bygget OSB+6mm renoveringsgips. Men det är inomhus.
    Skulle råspont eller ISB +utomhusgips kunna användas inomhus, borde väl klara kallställning på vintern?
    (Jag vill ha trä att skruva i och gips för att kunna sätta tapet eller kakel..)

Nu är taket tappat och ströläktat. Lite pyssel med takfötter osv återstår. Men jag bjuder mig själv och hustrun på dry martini som taklagsfest!
    Visa bilaga 336702
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2477.JPG

Redigerat 16 jun 18:19
  6. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Utomhusgips är väl onödigt. Ta vanlig inomhusgips.
    Jag har nakna gipsade väggar i garage och verkstad sedan 90-talet. Kallställt. I garaget ser gipsen lite ankommen ut, och mer ju närmare portarna den sitter. Gissningsvis hade den förre ägaren portarna stående öppna mkt även under vinterhalvåret.
    I verkstaden är de helt ok. Det är bara smuts, damm och spindelväv. Det luktar lite instängt i verkstaden, men är rätt säker på att det beror på att den inte är uppvärmd. Så fort verkstaden blir isolerad och värmen slås på så är jag tämligen säker på att all lukt försvinner. Så var det i vart fall i sadelkammaren tidigare.

Blir det för mkt fukt så är pappen på gipsen känslig, men det gäller förmodligen även trä och vanliga papperstapeter. Det är i så fall snarast en indikation på att det är ngt fel som måste åtgärdas.

Skål!

• Laddar…
  7. B
    Husägare Nivå 8
    Tack detsamma!

8. B
    Husägare Nivå 8
    Just nu även fått dessa råd av en snickare jag känner:
    "Klä väggarna med 17mm råspont och 13mm vanlig gips.
    Du kan använda vanlig gips även i duschen om ni använder duk eller matta när utrymmet fuktspärras. (Duk innan kakel...)
    Då slipper ni köpa våtrumsgips som är dyr och jobbig att hantera."

Redigerat 17 jun 23:46
  9. B
    Husägare Nivå 8
    Jag har en fundering på hur det ska vara med luftning bakom fasadbrädorna (stående V-faspont). Hur gör man det, spikläkten täpper ju till varje "fack" i höjdled. Kolla bilden i inlägg #80!

• Laddar…
  10. S
    Medlem · Nivå 8
    Såga några spår i luftningsläkten.

//AA

• Laddar…
  11. B
    Husägare Nivå 8
    Det var värst så snabb du var! Hur många och hur grova?

12. S
    Medlem · Nivå 8
    Har redigerat mitt inlägg med en yt-länk.

//AA

13. B
    Husägare Nivå 8
    Jag har sett den filmen, tack men mina spikläkter ligger och har inte stöd mellan de stående reglarna, så att såga i dem skulle bara gå just där jag spikat/skruvat...?:thinking::thinking:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2477.JPG

Redigerat 18 jun 21:59
  14. B
    Husägare Nivå 8
    Det borde ju räcka med de längsgående två spåren på på baksidan som spontbrädorna normalt har. Men nu har de jag fått levererade inte dessa spår...
    Ska jag fräsa spår i varje bräda? Puh vad jobbigt! Eller trixa med spikläkterna så de blir kortbitar på olika höjd? Jag har skruvat så det är genomförbart..

15. S
    Medlem · Nivå 8
    Det är ett bra alternativ.

//AA