145 163 läst ·
751 svar
145k läst
751 svar
Renovering av gårdshus, riva helt eller delvis?
Mera glömska: jag googlade på tid för härdning av betong igår och hittade en intressant tråd i ämnet, 5 år gammal, startad av mig själv (!) i varmepumpsforum.com.Oldboy skrev:
Skickar med en bild på hur jag lyckades göra en mall för vågrät, nåja vinkelrät då, kapning av de lodräta papprören. Kan ju vara bra för mig själv att hitta framöver...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har det gått två veckor, har kört 8 vändor med rivningsmaterialet till ÅVC i lördags ..(det är öppet bara en lördag varannan månad).
Och bygget går ju framåt.
Och bygget går ju framåt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej useless!useless skrev:
Det var 8 lass med släpet till Melexen. Släpkärran är klassad för 350kg, men det kan ha varit 500kg som mest. Moppen behövdes inte, den var lastad om jag skulle få batterikris och behövde ladda men jag klarade mig utan omladdning körde 45km totalt.
Tack!.S saiter skrev:
Absolut! Men nu regnar det. Svårt att täcka med presenningar när det blåser kuling. Det är inte kul när det är torrt fint virke som blir blött. Hur lång tid tar det för att torka upp när svensk sommar gäller...?
Nu har jag mätt upp nybyggets takstol. Se ritningen.
Ett litet problem:
"Nybyggets" tvärsnitt är vågrätt.
Befintlig kvarstående husdel lutar, vänstra takfoten står 40mm högre än den högra. Båda husdelarna ska ha gemensamt yttertak och gärna gemensam nivå på takfot.
Hur skulle ni göra?
Ett litet problem:
"Nybyggets" tvärsnitt är vågrätt.
Befintlig kvarstående husdel lutar, vänstra takfoten står 40mm högre än den högra. Båda husdelarna ska ha gemensamt yttertak och gärna gemensam nivå på takfot.
Hur skulle ni göra?
Logga in
Skapa konto
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 166 inlägg
Skulle du inte riva allt och bygga nytt? Med andra ord, är du inte nu på steg ett av två, vilket ska följas av att även andra husdelen rivs? Om det är så skulle jag försöka bygga rakt och ha någon tillfällig skarv mellan det gamla och det nya taket.
Kloka synpunkter, tack Nötegårdsgubben och useless!
Jag väljer att vänsta takfoten får bli 40mm högre än den högra, man ser dem ju inte samtidigt....
Antingen lyfta högra sidan eller sänka vänstra på den gamla byggnaden(den bredare delen) skulle göra att takfötterna står i våg.useless skrev:
Jag väljer att vänsta takfoten får bli 40mm högre än den högra, man ser dem ju inte samtidigt....
Logga in
Skapa konto
Sådärja, nu är takstolarna på plats efter en veckas byggpaus..
Riktade in dem längs ett snöre över nocken. Men vid dagens slut kom jag på att mäta väggarnas rakhet. En är rak en buktar ut typ 5mm vid taket. Så nu ska jag rikta upp den väggen mha snedsträvor som styvar upp den raka väggen och dra in den buktiga. Enda abret är då att takstolarnas nocklinje blir krokig. Gör om gör rätt!!
Riktade in dem längs ett snöre över nocken. Men vid dagens slut kom jag på att mäta väggarnas rakhet. En är rak en buktar ut typ 5mm vid taket. Så nu ska jag rikta upp den väggen mha snedsträvor som styvar upp den raka väggen och dra in den buktiga. Enda abret är då att takstolarnas nocklinje blir krokig. Gör om gör rätt!!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag menar, rikta väggarna först och sätt talstolarna sedan! Nu har jag tur (?), jag kan lossa skruvarna som låser stolarna och rikta väggarna och justera stolarnas lägen efteråt...
Förresten, här så heter det inte takstolar utan "saxar", är det så på fler ställen i landet?
Förresten, här så heter det inte takstolar utan "saxar", är det så på fler ställen i landet?