Byggahus.se

Renovering av gårdshus, riva helt eller delvis?

13k läst  142 svar

1. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Oj, oj, oj. Ställ inte den typen av frågor. Kan ju få vem som helst att bryta ihop. :worried:
    Det är ju inte innan man är ännu äldre, så att man även hinner glömma av frågan innan man hinner svara på den, som det går över... :dizzy::seenoevil::oops::beer::)

2. B
    Husägare Nivå 8
    Mera glömska: jag googlade på tid för härdning av betong igår och hittade en intressant tråd i ämnet, 5 år gammal, startad av mig själv (!) i varmepumpsforum.com.

Skickar med en bild på hur jag lyckades göra en mall för vågrät, nåja vinkelrät då, kapning av de lodräta papprören. Kan ju vara bra för mig själv att hitta framöver...
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2282.JPG

3. B
    Husägare Nivå 8
  4. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Jag tänkte fråga om det var med packmoppen eller golfbilen, men sen såg jag bilderna... Hur många kilo fick du med dig per vända?

5. B
    Husägare Nivå 8
    Hej useless!
    Det var 8 lass med släpet till Melexen. Släpkärran är klassad för 350kg, men det kan ha varit 500kg som mest. Moppen behövdes inte, den var lastad om jag skulle få batterikris och behövde ladda men jag klarade mig utan omladdning körde 45km totalt.

6. S
    Medlem · Nivå 8
    Härligt att se hur det går framåt för dig.
    Bra jobbat.

Vist är det kul att bygga med nytt virke?

//AA

7. B
    Husägare Nivå 8
    Tack!.
    Absolut! Men nu regnar det. Svårt att täcka med presenningar när det blåser kuling. Det är inte kul när det är torrt fint virke som blir blött. Hur lång tid tar det för att torka upp när svensk sommar gäller...?

8. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    En förmiddag.

9. B
    Husägare Nivå 8
    Nu har jag mätt upp nybyggets takstol. Se ritningen.
    Ett litet problem:
    "Nybyggets" tvärsnitt är vågrätt.
    Befintlig kvarstående husdel lutar, vänstra takfoten står 40mm högre än den högra. Båda husdelarna ska ha gemensamt yttertak och gärna gemensam nivå på takfot.

Hur skulle ni göra?
    Skärmavbild 2019-05-30 kl. 21.22.16.png

10. B
    Husägare Nivå 8
  11. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Skulle du inte riva allt och bygga nytt? Med andra ord, är du inte nu på steg ett av två, vilket ska följas av att även andra husdelen rivs? Om det är så skulle jag försöka bygga rakt och ha någon tillfällig skarv mellan det gamla och det nya taket.

12. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Går det inte att lyfta det gamla så skillnaden blir mindre?

13. B
    Husägare Nivå 8
    Kloka synpunkter, tack Nötegårdsgubben och useless!
    Antingen lyfta högra sidan eller sänka vänstra på den gamla byggnaden(den bredare delen) skulle göra att takfötterna står i våg.

Jag väljer att vänsta takfoten får bli 40mm högre än den högra, man ser dem ju inte samtidigt....
    Skärmavbild 2019-05-31 kl. 11.02.59.png

14. B
    Husägare Nivå 8
    Sådärja, nu är takstolarna på plats efter en veckas byggpaus..
    Riktade in dem längs ett snöre över nocken. Men vid dagens slut kom jag på att mäta väggarnas rakhet. En är rak en buktar ut typ 5mm vid taket. Så nu ska jag rikta upp den väggen mha snedsträvor som styvar upp den raka väggen och dra in den buktiga. Enda abret är då att takstolarnas nocklinje blir krokig. Gör om gör rätt!!
    IMG_2456.JPG
    IMG_2457.JPG
    IMG_2458.JPG

15. B
    Husägare Nivå 8
    Jag menar, rikta väggarna först och sätt talstolarna sedan! Nu har jag tur (?), jag kan lossa skruvarna som låser stolarna och rikta väggarna och justera stolarnas lägen efteråt...
    Förresten, här så heter det inte takstolar utan "saxar", är det så på fler ställen i landet?