Renovering av gårdshus, riva helt eller delvis?

3k läst  38 svar

1. B
    Husägare Nivå 5
    Hej
    Jag har ett enplans gårdshus på tomten på c:a 40+7m2, byggt av rivningsvirke från sjöbodar på 1950-talet i flera etapper på gjutna plintar. Äldsta delen 3x6m sedan påbyggt 4x4m därefter 2x3m och sist ett WC 1x1m. Det har varit nyttjat på somrarna för uthyrning till "badgäster". Kallställt på vintern.

Nu måste jag gör något åt det, det luktar mögel av kläder som hängt i en garderob i den äldsta delen. Jag börjat riva bort invändiga väggskivor av mjuk treetex och något hårdare treetexpanel där. Det är noll isolering i väggar , okänt läge på taket och i trossbotten än så länge. Det ser förskräckligt ut i väggarna. Bilder bifogas.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    fullsizeoutput_7764.jpeg
    IMG_1794.JPG
    IMG_1757.JPG

Ytterpanelen stående grova bräder c:a 35x200mm klädda med eternitplattor nån gång på -70talet(?). Brädorna är det som håller upp huset. Innanför dessa kors och tvärs två lager 35mm brädstumpar som underlag för väggskivorna. Taket är lätt, 14 graders sadeltak klätt med Al-plåt.

Först hade jag en tanke att ersätta de 2 inre brädlagren med ett 45x70mm regelverk, det skulle nog gå men jag är mycket tveksam framförallt till att behålla gammalt angripet virke tillsammans med nytt

Nu tänker jag riva huset och bygga upp det igen i två etapper. Ingen ändring på yttermått, fönster, takform etc
    Trossbotten på befintliga grundplintarna. I så fall hur konstruerar jag den?
    Väggar 45x70 reglar klädda med stående dubbelfasspånt. Invändigt OSB-skivor.
    Isolering men ingen fuktspärr, kallställs på vintern..
    Takstolar lättviktstyp, jag har använt en lokal snickare modell i en friggebod och en Carport redan.

Jag tar tacksamt emot förslag och åsikter!

Redigerat 13 mar 23:30
  2. H
    Medlem · Nivå 17
    Jag skulle riva det där och bygga nytt....... men jag skulle riva och förnya en eller två väggar i gången och sist taket för att bibehålla byggnadstillståndet.

3. B
    Husägare Nivå 5
    Tack för svar!
    Precis så, det gör det lite knepigare tekniskt men samtidigt oändligt mycket lättare om man slipper vänta på myndigheternas administrativa rutiner.

• Laddar…
  4. B
    Husägare Nivå 5
    Hur tycker du att man ska göra då, jag behöver ju byta golv och trossbotten och och och....dvs allt ?

I vilken ordning är det då bäst att göra bytet av
    -Väggar
    -Golv och trossbotten

Röda delen av planritningen är det jag gett mig på nu. Foto utvändigt nu. Planerar Amerikansk veranda dvs nytt tak som ansluter till den bortre byggnadsdelens tak.

Befintligt gårdshus nov-2018.jpg
    IMG_1796.JPG
    Gårdshus Amerika.jpg

Redigerat 14 mar 10:58
  5. B
    Husägare Nivå 5
    Jag har nu frilagt golvet i det norra rummet, det röda med en ytterdörr.
    -37x150mm plankor spikade på 5 timmerstockar med 750mm CC.
    Jag kan ännu inte se vad dessa 5 stockar vilar på, sannolikt på likadana som ligger på cementplintar.

-Under golvplankorna spånisolering ursprungligen c.a 12cm, nu c:a 10cm. Tjärpapp tätar.
    -Trossbotten verkar vara plankor parallella med timmerreglarna. Fortsättning följer.

Funderingar: Ska jag behålla detta bjälklag?
    Jag måste se syllstockarnas skick. Syns bara om jag river några av de stående ytterplankorna. Eller kanske om jag tar bort spånet?
    IMG_1839.JPG
    fullsizeoutput_7798.jpeg

Redigerat 19 mar 12:55
  6. B
    Husägare Nivå 5
  7. T
    Medlem · Nivå 6
    Jag tänkte inte kommentera byggmetod eller så, det finns bättre lämpade för det, men jag funderar lite på det du skrev och sen visade bild/ritning på.

Du skrev: "Nu tänker jag riva huset och bygga upp det igen i två etapper. Ingen ändring på yttermått, fönster, takform etc"

Bilden visar dock en annan takform och du skriver att du "Planerar Amerikansk veranda dvs nytt tak som ansluter till den bortre byggnadsdelens tak."

Nu vet jag inte om det finns byggregler/detaljplan att förhålla sig till - på bilderna ser det rätt lantligt ut - men det befintliga huset ser väldigt mycket "nättare" ut än det kommer att göra i framtiden då du kommer att ha en sammanhängande takkonstruktion utan den brutna nocken och den (upplevda) fasadlinjen kommer att skilja från idag med den verandan.

Det kanske inte är ett problem i sig, men huset kommer se mycket större ut med den lösningen. Dessutom kommer byggnadsytan att öka då det som räknas är det som är under tak - vilket skulle kunna kräva bygglov. Kan vara värt att kolla det - särskilt om det finns grannar som kan ha synpunkter och hör av sig till kommunen. På satellit/flygbilder kommer det också att synas och kommuner brukar göra kontroller av dessa då och då.

Det vore olyckligt om det utdragna taket skulle resultera i ett rivningsföreläggande.

8. B
    Husägare Nivå 5
    Ska jag göra nytt bjälklag eller behålla det gamla?
    Så här ser det ut i princip idag. Bärande väggar är stående plank/bräder 25x200mm,spikade utanpå bjälklaget och klädda med eternitplattor på 10x50mm spikläkt. Jag tänker ersätta väggplankorna med ett 45x70mm regelverk och klädset stående dubbelfasspånt
    Tack för dina synpunkter!
    Jag kommer att samtala med byggnadsavdelningen så att inga övertramp sker.
    Huset har till i fjol haft höga täta träd över sig så det har varit "under radarn" map flyg o satelitspaning. Men alla vet vad alla gör på en liten ö.... ;-)

9. T
    Medlem · Nivå 6
    Är bjälklaget friskt finns det väl ingen anledning att byta det?
    Det låter som mycket jobb för lite vinst.

Om du ska komplettera med tjockare isolering så kan det väl salas på golvbjälkarna och vägas in så det blir plant?

10. B
    Husägare Nivå 5
    Ja kanske det. Men hur frisk är syllstocken som bjälklaget vilar på? Utsidan av väggen i det hörnet ligger inbäddad i jord, som jag nu håller på att gräva bort. Även rötter från 100-åriga askar har växt in under huset...Jag förmodar syllen är lika murken som väggplankorna är längs ned. Att byta syllen blir en liten utmaning, Huset och taket bärs upp av väggplankorna....måste avlasta syllen o bjälklaget på något sätt...därför tankarna på ev. nytt bjälklag.

11. B
    Husägare Nivå 5
    Hej igen Testarn!
    Nu har jag frågat om det är bygglovspliktig eller inte och fått svar av kommunen.
    Citat:
    "Jag har tittat på dina bilder tillsammans med en handläggare och anser att ditt tak över entrén kan räknas som ett bygglovsbefriat skärmtak.
    Att du byter från asbest till liggande vit panel kan inte heller ses som en väsentlig förändring då du behåller utseendet i övrigt.Om det på bilden blir att ”påbyggnaden” av taket är marginell är det inga problem. Skulle du behöva höja 30 cm för att få till det så är du inne på bygglov.
    "
    Slut på Citat
    Det rör sig om en höjning av nocken på cirka 1 dm.

Redigerat 22 mar 09:03
  12. T
    Medlem · Nivå 6
    Det låter ju strålande.

13. Bästa svaret

S
    Medlem · Nivå 8
    Om du tar det i delar så blir det ju en renorvering och inte ett nybygge.
    Riv hela den röda delen, bjälklag också.
    Bygg som du vill ha det.
    Sen om nått år så fortsätter du med nästa del.

Se till att få mycket luft under. Blir aldrig bra med jord mot grunden.

//AA

14. B
    Husägare Nivå 5
    Precis vad jag håller på med.
    Men jag kommer att stötta taket och bygga nytt under det. Varför? Jag har tidigare gjort flera till-och husbyggen.
    Det har alltid varit en äventyrlig kamp mot vädermakterna innan taket är täckt. Nu har jag chansen att utnyttja det befintliga taket som skydd nästan hela tiden.

15. B
    Husägare Nivå 5
    Nu har jag trängt djupare ner i trossbotten och försökt gräva fram syllstocken. Jag kastar in handsken map att behålla befintligt bjälklag och syllstockar. Kommer att riva allt utom plintar under uppstöttat befintligt tak och bygga upp den husdelen med nytt material. Det underlättar även att ansluta nytt avlopp från WC o kök till bostadshusets.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: