Byggahus.se

Renovering av gårdshus, riva helt eller delvis?

14k läst  142 svar

1. B
    Husägare Nivå 8
    Idag rev jag upp golvet i det inre "röda" rummet. Ser ut som det yttre, bjälklaget fyllt med hopsjunken kutterspån..
    Plankorna är fd golvplankor i en sjöbod som använts för att tjära fiskgarn och redskap, tjärsidan vänd neråt, på en del ställen 1cm tjock tjära. Kasserar även detta golv och bjälklag.
    Har oxå hålsågat i gavelsidan under nocken för att se taklaget. Foton bifogas.
    -Ingen isolering .
    -Taklaget och takstolar gjort av begagnat rivningsvirke, även takbrädorna.
    -Ser inga fuktskador, bara ett getingbo och ett fågelbo (staren?)
    -Innertaket är "nytt", spåntade bräder, en sida hyvlad, ovansida(!) vänd mot taklaget. Sannolikt ersatt efter att huset byggdes.
    Nu gäller det att förstå var jag kan sätta stöttor så inte taket rasar ner när jag tar bort väggbrädorna. Kanske ta bort några innertakbrädor längs väggarna för att se bättre? Ingen isolering utom geting- och fågelboet kan rasa ner.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    fullsizeoutput_77a7.jpeg
    fullsizeoutput_77a6.jpeg
    fullsizeoutput_77a4.jpeg
    fullsizeoutput_77a5.jpeg
    fullsizeoutput_77a8.jpeg

Redigerat 24 mar 19:35
  2. B
    Husägare Nivå 8
    Nu har jag tagit (tigersåg) ner hela innantaket och ser konstruktionen på taklag och takstolar. Finns möjligheter för stöttor men jag är nu mer tveksam om det är mödan värt. Virket ser inte så kul ut att ha i kontakt med nytt. Hanbjälkarna är lindrigt sagt klena kluvna brädor. Nocken stöds upp av stöttor som vilar på en balk som i sin tur vilar på innertaklagets balkar som i sin tur vilar på en ribba spikad utmed ytterväggbrädorna.
    Så jag kommer att bygga helt nytt från grund till tak på den röda delen av gårdshuset enligt en bild i början av tråden.
    Det är "OK att renovera del av huset utan bygglov, PBL säger inget om hur stor del" skriver min kontakt på kommunen. Tack Saiter!

Bifogar två bilder på ett av flera getingbon i takfoten. Över en halv meter brett! Fascinerande bygglovsfritt bygge. Bålgeting lär det vara...vet någon om dom gillar nytt eller gammalt virke? Dvs har dom käkat på mitt hus?
    Obs läkten i "nytt" virke, som bär innertaksbjälkar, som bär planka som bär stöttor till taknockarna..hängslen och livrem!
    IMG_1895.JPG
    IMG_1896.JPG

Redigerat 26 mar 23:23
  3. S
    Medlem · Nivå 8
    Getingar är duktiga att bygga.
    Vet ej vad för virke de föredrar.

Tror du gör rätt i att riva taket också.
    Eftersom du delvis ska höja taket så ska det ändå ändras.
    Alla stöttor skulle även göra dig galen när du håller på med bjälklag och väggar.

Lycka till, och kom-ihåg att uppdatera här.

//AA

4. B
    Husägare Nivå 8
    Tack!
    Jadå, men det kommer att ta tid, trång sektor är ÅVC, rivningsvirket kan bara lämnas varannan månad och på sommaren kommer man knappast in pga kön med alla sommarstugeägare. Jag har redan beställt hjälp med fullt lass till lördagens mottagning.
    Men nu ser i alla fall planen ut så här:
    1) Rita bygget med mått på bef.husdel.
    2) Beställ material. Gör/beställ karmar till fådda fönster.
    3) Riv taket, spara takplåten.
    4) Riv resten.
    5) Befria grunden från onödigt material
    6) Lägg nytt avlopp i varje fall den del som går under husgrunden
    5) Bygg

Vad har jag glömt?

Redigerat 26 mar 23:25
  5. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    8) Elda upp allt gammalt rivningsvirke innan eldningsförbudet kommer.

6. B
    Husägare Nivå 8
    Tack, bra synpunkt!

7. S
    Medlem · Nivå 8
    Om du inte vill ha marknivån upp mot syllen, ska du sänka marknivån eller höja huset?

//AA

8. B
    Husägare Nivå 8
    Både och....Jag kommer antagligen att kunna lägga en tryckad syllplanka 1-2 dm högre än befintlig syllstock. Golvnivån blir oförändrad. Men eftersom jag river den husdel som ligger på högsta markläget så kommer jag att kunna gräva bort all jord som bildats av multnade löv sedan 7 årtionden. Kanske en fajt med trädrötter också. Jag fick ett 30-tal träd fällda för ett år sedan inklusive 5 jätteträd som växte bakom gårdshuset på en bergssluttning. Jag har hört av föregående ägarens barn ( lite äldre än mig) att man kände hur huset gungade när det blåste kraftigt, eftersom rötterna växte under huset..äldsta trädet blev c:a 150 år, stod tre meter från husgaveln och ett mycket yngre, bara 100 år, växte 1meter från grunden.

Redigerat 27 mar 20:29
  9. B
    Husägare Nivå 8
    Hemma igen efter en veckas festande på fastlandet. Jag hade tingat hjälp av en person med traktorsläp för att kasta rivningsvirke på vår lokala ÅVC. Fick telefonsamtal att det var för mycket för dom, så han fick lov att återvända med halva lasset, och tippa det på grannens mark. Min tomt är inte lämpad för tung traktor.
    Hm... det blir till att tända en extra brasa med grannens och brandvärnets goda minne.

10. B
    Husägare Nivå 8
  11. B
    Husägare Nivå 8
    Så här ser det ut idag. Går inte fort, men går ändå framåt. Läkt o vindpapp borta på väggar och plåt, bärbrädor, yttjärpapp och undertjärpapp bortrivet på taket..
    Nästa moment blir att ta ut fönstren, helst utan att glaset går sönder. 14x14dm. Gammalt tunnt enkelglas =vackert glas, bra att ha till att laga gamla fönster med.
    Någon som har ett tips på hur jag ska göra det? De är hängda i överkant och jag vill inte ta av dem från gångjärnen eftersom de i så fall skulle behöva öppnas till helt horisontellt läge...riskabelt.

Redigerat 10 apr 19:13
  12. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Kapa väggen ovan fönstret med tigersåg (eller handsåg beroende på hur orolig du är för vibrationerna), sen lyfter du allt rakt ut.

• Laddar…
  13. H
    Medlem · Nivå 17
    Jag tycker det där taket ser stöttbart ut. Det uppstöttade taket behöver bara hålla ihop tills tre nya väggar är stomfärdiga och brädslagna på utsidan. Ju klenare tak destu lättare att stötta.

Det viktiga för byggnadslovet är att det alltid ser ut som ett hus så ingen kan säga att det har varit borta.

14. B
    Husägare Nivå 8
    Tack för tips!
    Tack.
    Taket går att stötta, visst men renovering accepteras om delar av huset är kvar, hela södra husdelen lämnar jag orörd tills denna smala huskropp är "renoverad". Jag måste ner till husgrunden för att byta syllar. Och under den för att ansluta avloppet till det gemensamma.

15. H
    Medlem · Nivå 17
    Om din kommun accepterar det som renovering när du river halva byggnaden i gången så är det givetvis onödigt att ha taket i vägen när du bygger.
    Fast det kan löna sig att ta reda på saken så du inte plötsligt tappar byggnadstillståndet.

• Laddar…