LoweW LoweW skrev:
Uppdatering #11

Denna tråden har stått stilla men arbetet har fortsatt! Har tyvärr inte hunnit klart än men det är väl priset när man gör 95% av jobbet själv samtidigt som man lönearbetar :geek:

Utsidan är till stor del klar och håller nu på med att städa & plasta grunden och så småningom lägga golv. Nytt avlopp med brunn och infiltration är också på plats samtidigt som tomten jämnas till med oharpad matjord(?). Grävde också ur uppfarten med ett grävaraggregat för få ett ordentligt underlag.

Nästa uppdatering kan dröja men det tar nog mindre än 20 månader den här gången :rolleyes:
Så där ja. Nu börjar det se vettigt ut för du har bytt plats på sovrum och bad och tvätt som jag föreslog... eller?
Skönt att ha badrum direkt innanför när man kommer utifrån och är smutsig när man tex har jobbat i trädgården.
Bor själv på landet och måste tyvärr gå genom hela huset för att nå badrummet som ligger längst in. Helt galen planering och det är inte aktuellt att bygga om :thumbdown:
Ser väldigt bra ut på ritningen. Lycka till (y)
https://www.byggahus.se/forum/attachments/ekbacken-2-jpg.416292/

• Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
LoweW
B Bichonen skrev:
Så där ja. Nu börjar det se vettigt ut för du har bytt plats på sovrum och bad och tvätt som jag föreslog... eller?
Skönt att ha badrum direkt innanför när man kommer utifrån och är smutsig när man tex har jobbat i trädgården.
Bor själv på landet och måste tyvärr gå genom hela huset för att nå badrummet som ligger längst in. Helt galen planering och det är inte aktuellt att bygga om :thumbdown:
Ser väldigt bra ut på ritningen. Lycka till (y)
[länk]
Precis! Dörren in till toan hamnar dock i sovrummet. Känner att prio får bli att ha en ordentligt med plats för skor och jackor i hallen, därav den inbyggda garderoben.

Ser helt klart fördelen med dörren direkt in till badrummet som du säger men inte till priset av att inte ha någonstans att hänga av jackan och ställa skorna. Det får bli i nästa hus :D

Tack!

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Precis! Dörren in till toan hamnar dock i sovrummet. Känner att prio får bli att ha en ordentligt med plats för skor och jackor i hallen, därav den inbyggda garderoben.

Ser helt klart fördelen med dörren direkt in till badrummet som du säger men inte till priset av att inte ha någonstans att hänga av jackan och ställa skorna. Det får bli i nästa hus :D

Tack!
Ja det är en fördel. Har bott utomlands och där är alltid badrum i anslutning till sovrum, i svit som det kallas. Vi hade faktiskt två badrum, ett för mig och ett för partnern. Ingen trängsel där på morgonen (y)
Men en dörr direkt in till badrummet utifrån är en dröm också om man inte har plats för ett grovkök med direktingång utifrån.
Ritade ett hus och där fanns inget grovkök men däremot en ingång till badrummet utifrån.
Guld värt att kunna ställa leriga skor och lägga smutsiga kläder där direkt utan att behöva gå genom hela huset först.
Får du plats med en sån ingång kanske?

• Gilla
Micha3l
  • Laddar…
LoweW
B Bichonen skrev:
Ja det är en fördel. Har bott utomlands och där är alltid badrum i anslutning till sovrum, i svit som det kallas. Vi hade faktiskt två badrum, ett för mig och ett för partnern. Ingen trängsel där på morgonen (y)
Men en dörr direkt in till badrummet utifrån är en dröm också om man inte har plats för ett grovkök med direktingång utifrån.
Ritade ett hus och där fanns inget grovkök men däremot en ingång till badrummet utifrån.
Guld värt att kunna ställa leriga skor och lägga smutsiga kläder där direkt utan att behöva gå genom hela huset först.
Får du plats med en sån ingång kanske?
Låter härligt!

Dessvärre känns det inte som att man skulle kunna få in ytterligare en öppning i badrummet. Men det låter väldigt smidigt!

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
LoweW
Uppdatering #12

Arbetet fortgår men fokus har under semestern legat på att se till att det blir gräsmatta och inte en ogräsmatta plus att få murat upp ett vedförråd jämte öppna spisen.

Målet är att börja få in golv nu i augusti men jag har aldrig lyckats hålla en deadline hittills så jag vet inte varför det skulle gå denna gången...

Fick iallafall taget några bilder med min drönare! Den har några år på nacken nu men bilderna kommer ändå ut med helt OK kvalité.

• Ett hus under renovering omringat av stora träd med en bil parkerad framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Hur går det?

Det har ju inte hunnit gå 20 månader än iofs :crysmile:

LoweW
J Jarlsgård skrev:
Hur går det?

Det har ju inte hunnit gå 20 månader än iofs :crysmile:
Långsamt framåt! Golvet har (såklart) inte kommit in än :crysmile: Innerväggarna och golvreglarna är iallafall på plats, grunden är plastad och hydroforen har fått en liten isolerad låda att vara i.

Nästa steg är att glesa taket och isolera det, sedan börja värma upp så att jag kan plasta och få på installationsskiktet (y)

Önskar innerligt att jag hade varit färdig för länge sedan men man lever & lär :giggle: Hade jag vetat allt jag vet idag när jag köpte huset hade det nog varit klart nu. Förhoppningsvis går utbyggnaden snabbare ;)

• Konstruktion av innerväggar och golvreglar i ett pågående renoveringsprojekt, med verktyg och material synliga.
    Skapa konto
  • Grund av hus med plastad yta, golvreglar och en isolerad låda, synliga innan isolering och golvinstallation.
    Skapa konto
  • Utsikt över snötäckt landskap genom fönster i orenoverad byggnad med innerväggar och golvreglar.
    Skapa konto
  • Gilla
Bichonen och 6 till
  • Laddar…
LoweW
Uppdatering #13

Senaste inlägget blev ju bara en inofficiell uppdatering så här kommer en ordentlig!

Hann glesa det mesta på 2-3 tillfällen strax efter senaste uppdatering vilket ledde till att jag kunde börja fixa gången uppe på vinden. Hade några balar med 70mm isolering över så jag passade på att isolera under själva gången innan jag la OSB då det blir svårt att få in lösull där ordentligt när den väll är på plats.

Där var egentligen min ledighet slut men så fick en kollega, som jag jobbat ett pass med, covid-19 så jag var tvungen att testa mig trots att jag inte hade symtom. Testet kom tillbaka positivt och jag måste hålla mig hemma dom närmaste dagarna så nu blir det fullt ös! Hittills har jag lyckats få bort all gipsputs som suttit på den öppna spisen som nu väntar på elektrikern och sen muraren. Påbörjade också isoleringen av golvbjälklaget idag.

Jag ska inte lova för mycket men det är inte omöjligt att det blir en till uppdatering i mitten av nästa vecka ;)

• Renoveringsprojekt av vinden med OSB-plattor på gångvägsisolering, öppen spis väntar på elektriker.
  • Renoverad öppen spis utan gipsputs, exponerade tegelbågar och isolering synlig i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Renovering av vind med synliga takbjälkar, OSB-plattor och isoleringsmaterial på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
That is the way

LoweW
Appendix Appendix skrev:
That is the way

• Animerad bild av en person iklädd en futuristisk rustning med hjälm som nickar.
  • Älska
Appendix
  • Laddar…
LoweW
Uppdatering #14

Trots att jag varit isolerad har jag lyckats få hem byggvaror tack vare en snäll pappa och syster & svåger som handlat och kört hem åt mig.

Sambon tog sig an att isolera vinden med lösull! Med 13st balar blev det bara ca 18cm tjockt så det blir nog att fylla på med 10+ balar eller så.

Medan hon roade sig med vinden fortsatte jag att isolera golvet och väggarna i sovrummet och vardagsrummet. På grund av konstruktionen från 1963 har jag inte kunnat ha CC60 överallt utan har, där det finns ventiler i grundmuren, behövt ha CC30. Det har inneburit en hel del merarbete än vad jag förväntade mig :sweat: Hade jag vetat detta innan hade jag nog höjt huset 45+220mm från början och därmed fått en vettigare konstruktion som är standard idag. Tror inte någon av grannarna hade lagt märke till den extra höjden ;)

• Isolerade väggar och tak i ett pågående renoveringsprojekt av ett rum med synlig fiberglasisolering.
    Skapa konto
  • Överblick av en vind isolerad med lösull, med en trägång och isoleringsmaskin synlig.
    Skapa konto
  • Isoleringsarbete med golv och väggar i ett hus under renovering, visande isoleringsmaterial och träkonstruktion.
    Skapa konto
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Ingen ordentlig uppdatering, men en bild & en fråga istället!

Kan någon rekommendera en bra olja till furubalken? Ogillar starkt försök att få furu att se ut som ek/annat ädelträ genom att mörka det men vill ändå få lite mer kontrast.

• Person applicerar puts på vägg bredvid en öppen spis under renovering, furubalk i taket.
    Skapa konto
richardtenggren
Osmo dekorvax? :)

LoweW
richardtenggren richardtenggren skrev:
Osmo dekorvax? :)
Tack! Aldrig sett det innan men jag ska läsa på :D

richardtenggren
Vi kör det på golv och fönsterbrädor :)

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.