LoweW
Anna_H Anna_H skrev:
Det är hallen som tar alldeles för stor plats! Det är "död yta". Det är en öppen spis/kamin du ritat in mitt i huset? Den behöver flyttas bak närmare köket och sovrummet, jag skulle integrera den med köksön istället för att ha dem ihop. Då blir det luftigare. Passagen mellan spis/kamin och sovrum behöver knappast vara mer än 1.20?
Nja, den går inte att flytta. Men jag har ändå avlastningsbord och skrivbord i den hallen, vilket passar perfekt.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Intresserad av din lösning då jag också håller på att bygga om ett fritidshus. Har precis rivit väggen mellan kök och toa för.att få plats med dusch.
Har du behållit storleken på ditt badrum? Vad jag förstår så var den 1.80 x 1.80.
Jag tycker också det borde vara tillräckligt om man har begränsad totalyta.

• Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
LoweW
BerraBo BerraBo skrev:
Intresserad av din lösning då jag också håller på att bygga om ett fritidshus. Har precis rivit väggen mellan kök och toa för.att få plats med dusch.
Har du behållit storleken på ditt badrum? Vad jag förstår så var den 1.80 x 1.80.
Jag tycker också det borde vara tillräckligt om man har begränsad totalyta.
Ja, den var nog ganska så exakt 180x180! Den nya kommer dock att bli 190x230, men ärligt talat tycker jag ursprungsmåtten räcker om man bara har dörren på rätt plats och inte klantar till placering av dusch och toalett.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Nja, den går inte att flytta. Men jag har ändå avlastningsbord och skrivbord i den hallen, vilket passar perfekt.
Aha, såg den inte på fotona, så jag trodde det var något nytt.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Tycker det ser bra ut! Och ska bli kul att följa :)

Enda egentliga funderingen jag har är om det verkligen är värt att ha en egen "tvättstuga" när den är såpass liten att hela utrymmet mer eller mindre ändå huserar som passage?

Jag hade nog tagit bort väggen mellan tvättstugan och badrummet och haft dessa gemensamt och försökt löst så att dörren in hit från den lilla korridoren flyttas lite så man kunnat ha tvättstugeinredning längs med hela "köksväggen" och få en bra fungerande tvättstuga så att säga.

Du har inga tankar på att bygga ut det liite? Typ vid sovrummet så du slipper ha sängen i en nisch? :)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
LoweW
J Jarlsgård skrev:
Tycker det ser bra ut! Och ska bli kul att följa :)

Enda egentliga funderingen jag har är om det verkligen är värt att ha en egen "tvättstuga" när den är såpass liten att hela utrymmet mer eller mindre ändå huserar som passage?

Jag hade nog tagit bort väggen mellan tvättstugan och badrummet och haft dessa gemensamt och försökt löst så att dörren in hit från den lilla korridoren flyttas lite så man kunnat ha tvättstugeinredning längs med hela "köksväggen" och få en bra fungerande tvättstuga så att säga.

Du har inga tankar på att bygga ut det liite? Typ vid sovrummet så du slipper ha sängen i en nisch? :)

Tack, kul att höra!

Elskåpet och fibret kommer in i skåpet i tvättstugan. Vill inte ha fuktigt luft i elcentralen/routern plus att jag inte är superförtjust i att kombinera de två.

En utbyggnad hade varit skoj! Tyvärr ligger det i nuläget utanför min budget, men om jag fortfarande bor kvar om 6+ år kommer jag nog att bygga ut!

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Då är jag med!

Då hade jag nog tamejtusan skjutit på köket ca 35cm åt vänster (på ritningen) vilket möjliggjort att ha 37cm djupa skåp i tvättstugan mot köket. Då hade man kunnat ha kvar tvättmaskinen där du ritat in den, bara vridit den 90° och sedan högskåp bredvid. Ökad förvaring Mao. Sen satt ett in ett större fönster från golv till tak kanske och maximerat ljusinsläppet här. Kanske rent av en dörr in här med glas (om du nu ska ha en dörr öht)

Gällande utbyggnad så kan jag la förstå att det är en stor utgift, men samtidigt så frågar jag mig om det blir så dyrt med allt exteriört du tänkt göra, isolering, fasad byte, fönsterbyten osv. Tyckte mig läsa att även taket skulle fixas? I mina ögon hade det rent krasst räckt med 120cm för att få till ett bra mycket bättre sovrum, få till en hall/korridor med lite garderober osv. Vilket aldrig skadar att ha :)

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
LoweW
J Jarlsgård skrev:
Då är jag med!

Då hade jag nog tamejtusan skjutit på köket ca 35cm åt vänster (på ritningen) vilket möjliggjort att ha 37cm djupa skåp i tvättstugan mot köket. Då hade man kunnat ha kvar tvättmaskinen där du ritat in den, bara vridit den 90° och sedan högskåp bredvid. Ökad förvaring Mao. Sen satt ett in ett större fönster från golv till tak kanske och maximerat ljusinsläppet här. Kanske rent av en dörr in här med glas (om du nu ska ha en dörr öht)

Gällande utbyggnad så kan jag la förstå att det är en stor utgift, men samtidigt så frågar jag mig om det blir så dyrt med allt exteriört du tänkt göra, isolering, fasad byte, fönsterbyten osv. Tyckte mig läsa att även taket skulle fixas? I mina ögon hade det rent krasst räckt med 120cm för att få till ett bra mycket bättre sovrum, få till en hall/korridor med lite garderober osv. Vilket aldrig skadar att ha :)
Att öka tvättstugan lite var faktiskt en riktigt bra idé! Ska skissa lite på det och se vad jag kommer fram med, tack så mycket!

Yao, kan hända att det skulle vara en mindre utgift än vad jag har fått för mig. Det lockar såklart att bygga ut men har inte budget för det tyvärr. Taket kommer jag inte att röra de närmaste åren.

Men tack för all input, du har verkligen fått mig att ta en ordentlig funderare!

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Det kanske går att bygga smart inför en utbyggnad?

Jag tänker att du ser till att göra uttag för förlängning av reglarna och hammarband ett, att den gaveln är demonterat utan att allt för mycket vilar på den (om du ska in i konstruktionen, såklart).

Naturligtvis måste utrymmet innanför vara användbart under tiden, om det ska vara någon vits med det.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Uppdatering #6

Nu har jag kommit fram till var jag tror är den sista versionen av ritningen! Stort tack till Jarlsgård som tipsade om att utöka tvättstugan med ca 40cm! Det kommer nog att underlätta en hel del :)

Jag är fortfarande oviss över hur jag kommer att placera TV, soffa och fåtölj i det lilla hörnet som ska bli vardagsrum dock. Om någon har några tankar kring det lyssnar jag gärna! Sista bilden kommer med mått.

Nu väntar två dagar med städning av vind och påbörjande av uppbrytning av golvet. Bilder på det kommer!

• 3D-ritning av ett hus inifrån med tydliga avdelningar för olika rum och möjliga möbelplaceringar, inklusive utökad tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av en husplan som visar layout för rum och möblering, inriktad på tvättstuga och vardagsrum.
    Skapa konto
  • 3D-skitss av ett husplan med möblerat vardagsrum, utökad tvättstuga och måttangivelser.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av en husplan med markerade rum och möjlig utökning av tvättstugan.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av ett hus utan tak som visar rumslayout inklusive utökad tvättstuga.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av en husplan som visar layouten av ett vardagsrum, kök och badrum.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av ett husplan med utökad tvättstuga och oinredda vardagsrumsytor.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av en planlösning med mått för olika rum inklusive utökad tvättstuga.
    Skapa konto
  • Gilla
EmmyIs och 2 till
  • Laddar…
Hade haft matbordet vid köket, känns mest logiskt helt enkelt!

Men soffan och det är lite svår löst... Murstocken är dekorativ och trevlig men påverkar layouten väldigt mycket!

En del av mig funderar på om det nästan inte varit en bättre placering för sovrummet (mellan rundning på murstocken och fönsterpartiet) och sedan ha vardagsrummet där sovrummet är inritat idag!

Lite snabbt paintat!
Planritning över en lägenhet med markerade föreslagna platser för matbord, soffa och murstock.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
LoweW
J Jarlsgård skrev:
Hade haft matbordet vid köket, känns mest logiskt helt enkelt!

Men soffan och det är lite svår löst... Murstocken är dekorativ och trevlig men påverkar layouten väldigt mycket!

En del av mig funderar på om det nästan inte varit en bättre placering för sovrummet (mellan rundning på murstocken och fönsterpartiet) och sedan ha vardagsrummet där sovrummet är inritat idag!

Lite snabbt paintat!
[bild]
Tack för inputen!

Anledningen för att jag vill ha matbordet vid fönstret är för att det är finast utsikt åt det hållet samt att jag inte vill ha massa reflektioner när man kollar TV.

Att flytta om sovrum lockar, men tyvärr är det nya sovrummet bara ca 7kvm och har inte plats för säng. Jag hade så klart kunnat ha hela murstocken i sovrummet. Men den vill jag helst ha i "vardagsrummet" plus att då hade man kunnat se in i sovrummet genom öppningen som är mot hallen :oops:

Men jag ska se över det en gång till, tack!

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Misstänkte att det var så! Hmm..

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Byta plats på köket och "vardagsrummet" så att matsalsbordet hamnar i anslutning till köket kanske?

Då bör man dessutom kunna vrida köket 90° åt vänster och på så vis få loss lite mer utrymme till vardagsrum/tvhörna?

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Hej. Om taket behöver läggas om hade jag plockat ner murstocken och satt in en kamin efter någon vägg istället. Eller tycker du inte att den är i vägen för planerna ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.