Hej!
Jag ska renovera en lägenhet för första gången och håller på ta in offerter just nu. Det jag vill göra är att totalrenovera badrummet som är på 3 kvm, renovera köket (lägga in ett IKEA kök), måla alla väggar i lägenheten, slipa trägolvet som finns i vardagsrummet samt lägga ett vinyl golv i kök + matsal.

En offert som jag fått in redovisar att arbetskostnaden kommer vara på 170.000 kronor och materialkostnad på 50.000 kronor sammanlagt blir det 220.000 exklusive kostnad för material som kök, kakel, porslin etc. (I offerten är el för badrum och kök inräknat.)

Detta företag är ovilligt att specificera kostnaderna och vill inte göra det trots efter flera samtal. Mina materialkostnader är ca 100.000 kronor just nu vilket gör att den totala kostnaden för renoveringen kommer överstiga 300.000 kronor.

Det som gör mig fundersam är att det känns väldigt dyrt och jag undrar om priset jag fått är rimligt? Otroligt tacksam för svar!

Orientexpressen
Oavsett om priset är rimligt eller inte, är det orimligt att företaget inte svarar på dina frågor.
Ta in offerter från andra företag är mitt råd.

• Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Det är väldigt svårt att svara på då det beror på hur lägenheten ser ut, och vilka förutsättningar som finns. Men rent generellt skulle jag säga att det låter rimligt. Ett badrum kan kosta 80-300tkr.

Du bör ju ta in fler offerter för att få en uppfattning både om prisbilden och vilken firma du får störst förtroende för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.