Hej!
Vi har börjat med renovation på vår övervåning och ska nu isolera.

Det är ett nytt tak och takbjälkar vilket underlättar isoleringen av snedtak.

På kortsidorna behövs dock reglas för isoleringen och de nya fönstrena som ska in men jag har ingen aning vilka dimensioner jag ska ha på reglarna.

Det är ju ingen vägg jag ska regla upp som behöver bära en massa vikt men samtidigt kanske de hjälper att bära? Kanske jag måste ta bort några av de större stockarna och ersätta med starkare reglar?

Vad tänker ni? Uppskattar all hjälp och tankar.

• Mörkt vindsvåningsutrymme med träbjälkar, litet fönster, oisolerat, grövre spånplattor, dunkelt belyst, röd kvast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat vindrum med synliga takbjälkar, enstaka fönster och isoleringsmaterial vid nattid eller mörk belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är nya korrekt dimensionerade takstolar och korrekt infästade i hammarbandet och där högbenens drag/trycklast vid basen är omhändertagen av befintliga bjälkar i mellanbjälklaget så finns det ingen vikt från taket att ta upp med gaveln. (Utgår från att gavelväggen på nedervåningen är bärande så inte gavelväggens mellanbjälklagsbjälke behöver hängas upp i takstolen för att klara golvlast från ovanvån?) Då är det helt fritt att utforma väggen enl vad som är lämpligast. Normalt är det isoleringens tjocklek och ev tvärgående skikt som styr.

Här syns fasadbrädor. Om det antas att de kommer att vara kvar så blir det svårt/omöjligt att få till en fuktsäkrad konstruktion. Om det däremot sitter ytterligare en ytterpanel utanför, med en liten luftspalt, så är det väsentligt enklare.

Om man följer husets befintliga konstruktion så förefaller det logiskt att sätta horisontella reglar ut mot fasaden. De ska då vara så tjocka att de fyller ut från fasadbrädorna och in till innerkant av takstolen. Innanför sätts vertikalt stående reglar med tjocklek som ger önskad isoleringstjocklek.

Så, normalt är det alltså isoleringens tjocklek som styr regeldimensionen. Vidare också huruvida man vill ha fler skikt i väggen för att bryta köldbryggor från reglarna. I gamla hus såsom detta så tillkommer även en anpassning av lösningen för att på bästa sätt passa den befintliga konstruktionen.

Val av isolering påverkar också väggens utformning. Om man t ex vill ha sprutad cellulosaisolering så bör väggfacken vara utformade för det, vilket då ger en regelkonstruktion som skiljer sig från om man använder vanliga isoleringsskivor.

Man bör även ta i beräkning vilka klädselmaterial det ska vara på in- resp utsida av väggen. Tänker man t ex ha gipsskivor på insida så bör det innersta regelskiktet vara stående.

Sedan av säkerhetsskäl bör nog regeltjockleken i det tjockaste skiktet vara minst 95 mm med cc 60 cm. Då förutsätts också att det tjockaste skiktets reglar är väl infästade till den bärande stommen.

• Gilla
maah
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.