Jag tror att ditt tak är en fiberplatta som heter Huntonit eller något liknande. Om du lägger på en lång lodstock så skulle jag tro att du ser att det har fått en viss vågighet och denna får du inte bort med en mikroväv. I de rummen där det är smalare än 2700 kan du sätta upp renoveringsgips med fals på två sidor och spackla. Att riva ner befintliga skivor ser jag ingen som helst nytta med bara jobb. Jag hade snyggat till fogarna och målat det blir super och är inte tråkigt.

Jag googlade huntonit och det är inga sånna vågmönster. Jag tror att det är ganska plant, förutom fogarna då.

Jag ser inte riktigt någon nackdel led att skruva upp nya typ gyproc planum direkt i de som sitter nu? Är väl bara att spackla fogarna, lägga remsa och finspackla ett par gånger och sen måla?

Huntonit finns med olika ytor träfiberlikt grov fin och sådan yta som du har.
Nä det är väl inte nackdel att lägga upp nya och spackla dessa mer än att det är svårt och det är få som når ett resultat som jag skulle godkänna.

Ah ok, trodde det skulle vara den "säkraste" metoden.

Jag har inget emot om det är mycket jobb eller tar tid, och det är ju helt klart en fördel om det inte blir onödigt dyrt men det är inte jätteviktigt. Slutresultatet är det enda som spelar roll egentligen, så den metod som har störst sannolikhet att bli bra är den jag söker :)

Kan lägga till att jg aldrig gjort det förut, men jag har inte tummen mitt i handen och är framförallt väldigt noggrann och metodisk.

Kan man inte ta en hobbykniv och skära upp fogarna i spånskivorna (dvs förstora fasningen) och sen spackla med remsa?

Att skära upp för att få in mer spackel gör ju ingen som helst skillnad för hållfastheten, det blir ju bara mer att fylla. Att sätta remsa på skivor utan försänkning gör ju att det blir en bula vid varje skarv och då är alternativet att bredspackla hela taket sen men det undrar jag om ni klarar?

Ingen aning om vad jag klarar ;)

Jag känner att jag körde fast lite nu. Spackel+Microlit eller nya 4-sidsfasade gipsskivor som skruvas upp i befintliga spånskivor känns som dom två alternativen som känns hetast..

tasman skrev:
Ingen aning om vad jag klarar ;)

.
Är du så bra på att spackla att du kan bredspackla tak så hade du inte behövt fråga hur man gör, det är inte lätt att få det så bra att man är nöjd.
Kör på nya gips med 4 fasade kanter, det är absolut det bästa.

Var köper ni gips med 4 fasade kanter och vad kostar dessa. Jag undrar om det finns eller bara är en myt.

OK det går att få fram men det var ganska dyrt, och fortfarande kräver det sin man att spackla.

Det är klart, det är 2000kr bara för det första rummet, sen hade jag tänkt göra tre rum till +en hall... och sen spackel+skivhiss+färg mm på det.

Det är klart att det är kännbara pengar! Kanske ska testa microlitalternativet ändå?

Vad tror ni en snickare skulle ta för att sätta ett plant tak färdigt för målning på ca 60kvm? Inkl material... Att det här skulle bli en så krånglig historia hade jag aldrig gissat..

leby skrev:
jag skulle spackla, sätta upp microlit måla en gång spackla microlit skarven sen måla. Har gjort det med vanliga gips skivor helt slätt tak, inga sprickor efter 7 år
Japp, efter prisredovisning för frun blev plötsligt detta alternativ betydligt mer intressant :)
Så - man spacklar alltså skarvarna först (inte mjukfog?), sen upp med microlit, sen spackla skarvarna mellan vådorna och sen måla. Rätt?

Fixar_Krille skrev:
Jag hade snyggat till fogarna och målat det blir super och är inte tråkigt.

Alternativt detta då. Jag var ett tag inne på att skruva upp renoveringsgips men nja, jag tror att jag testar att jämna till skarvarna på det som sitter och sen måla.

Så hur gör jag det bäst/enklast:

Alt 1: Fylla skarvarna med latexfog och sen måla. Vad är nackdelarna med den metoden?
Alt 2: Spackla skarvarna och sätt upp en microlitduk och sen måla (efter ev. extra spackling).
Alt 3: Strunta i spackling/mjukfog och spänn upp easy cover eller liknande - och måla direkt på den.

Alt 1 känns ju helt klart enklast, men som sagt - blir det bra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.