14 383 läst ·
64 svar
14k läst
64 svar
Renovera ytskikt i 90-talshus, riva/behålla/måla tak?
Hur står väggen i förhållande till yttertaket?
Glespanelen går tvärs mot fallet på taket, och är väggen paraell med fallet på taket så är den troligen spikad i glesen.
Annars är den infäst på annat sätt, och då behöver du reda ut det först.
Väggen är antagligen spikad i glespanelen eftersom väggen går upp mot takets skivor.
Så du borde kunna skapa takskivorna jämns med väggen och montera det nya undertaket på glespanlen.
Glespanelen går tvärs mot fallet på taket, och är väggen paraell med fallet på taket så är den troligen spikad i glesen.
Annars är den infäst på annat sätt, och då behöver du reda ut det först.
Väggen är antagligen spikad i glespanelen eftersom väggen går upp mot takets skivor.
Så du borde kunna skapa takskivorna jämns med väggen och montera det nya undertaket på glespanlen.
Väggen står parallellt med takstolarna, dvs tvärs mot glespanelen (och skivorna). Det är ingen bärande vägg.
Jag är fortfarande inte riktigt med på vad du menar att jag ska göra. Ska jag plocka ner alla skivor som är så att säga fria i rummet, och såga övriga längs med väggen så att hela taket i rummet jag arbetar med blir "tomt". Sen monterar jag det nya undertaket som vanligt?
När sedan nästa rum ska göras gör jag likadant igen, och kvar ovanpå innerväggen kommer alltså en bit av de gamla skivorna att sitta?
Alternativet att "riva väggen" låter drastiskt, men det är kanske inte så farligt? Det borde väl bara vara att plocka ner gipsskivorna och låta reglarna stå kvar - fixa till taket (i båda rummen samtidigt) och sen sätta nya gipsskivor?
Jag är fortfarande inte riktigt med på vad du menar att jag ska göra. Ska jag plocka ner alla skivor som är så att säga fria i rummet, och såga övriga längs med väggen så att hela taket i rummet jag arbetar med blir "tomt". Sen monterar jag det nya undertaket som vanligt?
När sedan nästa rum ska göras gör jag likadant igen, och kvar ovanpå innerväggen kommer alltså en bit av de gamla skivorna att sitta?
Alternativet att "riva väggen" låter drastiskt, men det är kanske inte så farligt? Det borde väl bara vara att plocka ner gipsskivorna och låta reglarna stå kvar - fixa till taket (i båda rummen samtidigt) och sen sätta nya gipsskivor?
Synd, men du får kolla lite noggrannare hur väggen sitter fäst i taket då.tasman skrev:
Risken är att den har stöd av takskivorna, vilket gör att den kan börja svaja när du sågar av skivorna.
Det kan vara så att den är spikad genom takskivorna, upp i en takregel, vilket är bra.
Precis så!Jag är fortfarande inte riktigt med på vad du menar att jag ska göra. Ska jag plocka ner alla skivor som är så att säga fria i rummet, och såga övriga längs med väggen så att hela taket i rummet jag arbetar med blir "tomt". Sen monterar jag det nya undertaket som vanligt?
Väldigt onödigt jobb, alla reglar måste ned också.
Varför måste reglarna ner? Kan man inte bara såga till takskivorna så att de går runt dem? Tänkte att det inte skulle behöva bli så värst mycket extrajobb eftersom båda sidor av väggen ändå ska rensas och tapetseras om, och gipsskivor är ju inte speciellt dyrt..
Men jag känner nog att jag får börja riva ner skivorna och så får det visa sig hur det blir. Att ge upp utan att veta om det hade gått eller inte känns tråkigt
Men jag känner nog att jag får börja riva ner skivorna och så får det visa sig hur det blir. Att ge upp utan att veta om det hade gått eller inte känns tråkigt
Om väggreklarna sitter fäst i takskivan som blir mindre och mindre, så finns det till slut inget kvar som håller väggen uppe. Poängen med att riva väggen måste isf vara att göra det ordentligt, och ansluta väggen till glespanelen istället för en takskiva.
Jag tror nog att riskerna är onödigt stora i det här fallet. Dels kan väggen rasa och dels kan jag förstöra ångspärren så pass mycket att det inte bara är att tejplaga (genom sågning eller när jag sliter ner plattor) .
Jag lutar just nu åt att skruva upp nya plattor i dom gamla. Dom gamla är av spån så det borde inte vara några problem. Nackdelen är förstås att jag förlorar 13mm i takhöjd, men sparar väldigt mycket jobb och minimerar risk..
Jag lutar just nu åt att skruva upp nya plattor i dom gamla. Dom gamla är av spån så det borde inte vara några problem. Nackdelen är förstås att jag förlorar 13mm i takhöjd, men sparar väldigt mycket jobb och minimerar risk..
Grattis du har startat ett jobb som skulle kosta 100 - 200 tusen att få utfört. Begränsa dig till ett rum och fixa det helt klart innan du går vidare. Jag tror ite att du med din kunskap kommer att få till ett slätt tak där inga skarvar syns. Jag skulle föreslå att du latexar skarvarna så att de syns lite mindre och sedan målar taken. De du tänker åstadkomma finns det inget behov för och man kommer inte se skillnaden. Lägg krutet på annat.
Lite svårt att se att det skulle kosta såna pengar med lite spackel och microlit. Du menar kanske om ts skulle ta in en firma och byta taken. Hur som när jag satte de första taken för 15 år sen så visste jag inte (eller så fanns det inte) gips med 4 fasade kanter så jag använde vanliga, sen skar jag ned kanten ca 2 cm in på varje skiva. Är säker bättre med fasad men tror att du i så fall lägger mycket jobb i onödan, skulle det spricka med spackel och microlit så har du inte spenderat mer än en tusenlapp och en helgsjobb.Fixar_Krille skrev:
Sen kan jag tycka att om man inte provar och övar så lär man sig aldrig, visst det är svårt att få tak snygga helt släta utan vana men om man aldrig börjar så lär man sig ju aldrig... tredje taket blir bättre
Redigerat:
Just så. Det är en stor anledning till att jag inte vill ge upp. Någonstans i bakhuvudet finns en dröm att bygga ett eget hus en dag, så det gäller att samla på sig så mycket kunskap som möjligtleby skrev:
Om jag försöker sammanfatta lite så ser jag 4 alternativ:
1. Riv befintligt och sätt nytt. Innebär stora risker eftersom plattorna spänner över en innervägg. Kan resultera i att väggen måste byggas om.
2. Nya skivor (4-sidsfasade) som skruvas i befintliga spånskivor. Enda nackdelen är att jag tappar 13mm takhöjd(?)
3. Microlit på befintligt. Jag vet inte alla hur man gör detta (ännu), men det låter som att det är svårt att få till slätt.
4. Fyll befintliga fogar och måla. Detta känns som det tråkigaste alternativet eftersom det inte ens finns en chans att det blir bra
Alternativ 2 tycker jag låter mest intressant.. Eller?