8 703 läst ·
41 svar
9k läst
41 svar
Renovera WC - tätskikt?
I Byggmax beskrivning (vilket iofs inte måste stämma) står det att man kan rolla på spånskiva/träbjälklag om det är tillräckligt böjstyvt.
Jag har inte märkt av något problem på mina tre år, dock vet jag ju inte hur det ser ut under kaklet.
Jag har inte märkt av något problem på mina tre år, dock vet jag ju inte hur det ser ut under kaklet.
https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/vatskebaserade-tatskikt/BirgitS skrev:
Det gäller bara (vad jag förstår) om det är våtzon 1.
Nu är jag ungefär lika kunnig inom detta som du är.G MrGlad8 skrev:
Så ta inte mitt ord för sanning, men nej, det har jag aldrig hört.
Edit:
På GVK står det faktiskt så (att allt golv är våtzon 1), men det gäller ju badrum. Vet inte om det är andra regler gällande endast toalett?
https://www.gvk.se/branschregler/vatzoner/
Rekommendationerna är väll tätskikt på golv i WC och tvättstuga.
Är det golvbrunn så solklart våtzon 1.
Jag har dock inte hittat något explicit som säger att våtzon 2 nivå räcker på WC.
Därför bör man sätta folie på golv med uppvik 10cm för att vara på säkra sida.
Är det golvbrunn så solklart våtzon 1.
Jag har dock inte hittat något explicit som säger att våtzon 2 nivå räcker på WC.
Därför bör man sätta folie på golv med uppvik 10cm för att vara på säkra sida.
Ok folie it is then! Finns det på byggmax också? Är det svårt att lägga?C chrille-gäddan skrev:
folie är enkelt (iaf Kiilto som jag la).G MrGlad8 skrev:
- Mät upp bredd på våder på golvet
- smeta ut ”kladd” på golvet lika brett som första våd
- lägg första våd
- lägg kladd för nästa våd
- lägg lim eller kladd beroende på instruktion i överlappet mellan våder
- skär löpande hål där du har rör och montera manschetter enligt instruktion
- lägg nästa våd
-etc
- sätt remsor för uppvik vägg likt ovan
- sätt hörnbitar
Klart!
men läs noga instruktionen och kolla runt på nätet på instruktioner först och välj märke på ytskikt efter det material som du tycker instruktioner är tydligast på
jag har redan tipsat om var jag köpte och de har bra filmer samt instruktioner som gjorde det tryggt och enkelt för mig
Tack! Jag mejlade faktiskt Kiilto som ringde upp då dom inte ville mejla för mycket. Och han sa också att han tyckte att folie var enklast i min lilla WC. Självklart ska man respektera den kunskap en fackman har.. men samtidigt så tror jag inte ens jag skulle få några seriösa offerter på denna lilla WCn. Då lägger nog firmorna på ett antal tusen och då blir det lixom inte gjort. I dagsläget finns nog inget tätskikt alls.. och då är det ju bättre att jag smetar upp något än inget alls - samtidigt tror jag ändå att jag kan få det som det ska vara om jag som du skriver läser på instruktioner mm.C chrille-gäddan skrev:folie är enkelt (iaf Kiilto som jag la).
- Mät upp bredd på våder på golvet
- smeta ut ”kladd” på golvet lika brett som första våd
- lägg första våd
- lägg kladd för nästa våd
- lägg lim eller kladd beroende på instruktion i överlappet mellan våder
- skär löpande hål där du har rör och montera manschetter enligt instruktion
- lägg nästa våd
-etc
- sätt remsor för uppvik vägg likt ovan
- sätt hörnbitar
Klart!
men läs noga instruktionen och kolla runt på nätet på instruktioner först och välj märke på ytskikt efter det material som du tycker instruktioner är tydligast på
jag har redan tipsat om var jag köpte och de har bra filmer samt instruktioner som gjorde det tryggt och enkelt för mig
Det han nämnde lite var ju sen det jag lägger på deras folie.. går jag ifrån deras system och använder tex IKEAs lim och kakel så tar jag över "ansvaret" eller vad det va han sa. Och det kan man väl förstå... Men samtidigt, skriver IKEA att deras grejer kan fästas på ALLA material så får man väl gå på det?
Jag ser nu att IKEAs väggplattor är utav propenplast... så då förstår jag ju att dom skriver att det kan fästas på allt, men då får jag nog ändå skruva fast nya WCn och inte limma som jag hade tänkt
Men då blir alltså det ju som att lägga en plastmatta fast i skivform.
funkar vanligt fix på ikeas plattor? Kiilto bryr sig inte om plattan men bryr sig om fixetG MrGlad8 skrev:
Bra fråga, kanske jag kan fråga dom! Men dom skriver ju att deras lim ska användas, så troligen vågar dom inte säga att något annat fungerar för att dom ska kunna stå för det? Men jag tänker vanligt plastmatta, kör man fix på det? Den limmas väl?C chrille-gäddan skrev:
Vanlig plastmatta limmas (och svetsas i skarvar), men då är den både ytskikt och tätskikt så ingen folie behövs under
Ah sant! Och IKEAs plattor är ju just plattor med skåror där man för in dom i varandra så helt täta blir dom ju inte. Dom är 63cmx32cmx3mm stora! Men vad för sorts fix ska man ha på Kiiltos folie?C chrille-gäddan skrev:
Kiilto gav mig länken till deras fullständiga monteringsanvisning:
https://indd.adobe.com/view/b4458ea2-e025-4dee-9c97-a91126406cee
Och på sidan 11 "Golv med Kerasafe+Foliesystem" är väl det jag ska följa då? Skillnaden är ju att jag inte behöver ha väggar i min WC så jag gör väl uppviket från golvet då istället. Sidan före, sidan 10 var ju väggar och där gör dom ett utvik där ut på golvet. Men spelar väl ingen roll om jag istället gör uppvik från golvet?
Eller ska jag köra en egen vård 10cm upp och säg 10cm ut ändå? För sen limmar ju golv-vården på utviket.
Kändes ju rätt enkelt.. va kan gå fel?
Rollar ut limmet .. på med vården.. se till att luft pressas ut osv. Och sen då sätta 4 hörnen som limmas.
Men dom nämner lite olika produkter? Vad ska man ha?
Som lim till vården som rollas ut nämner dom Kiilto K2 Tätskikt, M1000 ECO eller KeraSafe Speed
Och för limmet nämner dom KeraSeal Tätningslim eller KeraSafe Speed
Va är skillnad tro?
https://indd.adobe.com/view/b4458ea2-e025-4dee-9c97-a91126406cee
Och på sidan 11 "Golv med Kerasafe+Foliesystem" är väl det jag ska följa då? Skillnaden är ju att jag inte behöver ha väggar i min WC så jag gör väl uppviket från golvet då istället. Sidan före, sidan 10 var ju väggar och där gör dom ett utvik där ut på golvet. Men spelar väl ingen roll om jag istället gör uppvik från golvet?
Eller ska jag köra en egen vård 10cm upp och säg 10cm ut ändå? För sen limmar ju golv-vården på utviket.
Kändes ju rätt enkelt.. va kan gå fel?
Rollar ut limmet .. på med vården.. se till att luft pressas ut osv. Och sen då sätta 4 hörnen som limmas.
Men dom nämner lite olika produkter? Vad ska man ha?
Som lim till vården som rollas ut nämner dom Kiilto K2 Tätskikt, M1000 ECO eller KeraSafe Speed
Och för limmet nämner dom KeraSeal Tätningslim eller KeraSafe Speed
Va är skillnad tro?