Halloj! Jag har och min sambo har köpt en lägenhet från 40-talet där vi vill måla väggar, tapetsera osv... Vi har funderat och rådfrågat butiker och lite släktingar men tycker fortfarande att det är svårt att avgöra hur vi ska gå vidare med väggarna.

I detta första rum vill vi måla och har börjat riva ned strukturtapeten som är överst vilket ni kan se på bild. Under denna sitter någon slags papp som sitter ihop med spackel och typ papp under igen, denna delen är väldigt styv och sitter väldigt hårt på vissa ställen men på vissa ställen bubblar den sig lite när jag fuktar ner den och i kanten mot förra listen är den också lös. Sen är det en gammal mönstrat tapet.

Under den mönstrade tapeten är det puts och den är väldigt porös vilket innebär att vi helst inte vill ned till putsen och greja. Vi har fått lite olika bud angående hur vi ska gå till väga. 1. ned till puts och gör om från början (mer jobb?) 2. spackla på pappen med någon primer först (mindre jobb men risk för sämre kvalité)

Vi är nybörjare till detta men taggade på renovera, dock hade det varit skönt att slippa greja med puts osv....
Vad säger ni här på forumet?

Tack för uppmärksamheten! ☺️
/Hugo
 
  • IMG_2742.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2749.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2747.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2744.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2746.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till forumet!

Det enklaste är nog att gipsa väggen.
 
Tack!
Limma upp då eller skruvas? På den gulaktiga pappen då?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.