När vi flyttade in i nuvarande villa fanns en någorlunda inredd bastu i källarplan, inrymd på ca 2 kvm med vedeldad kamin, träpanel på del av vägg och taket samt bastulav. Panelerna sitter reglade mot betongvägg (golvet är naken betong).
Vanlig enkel trädörr med fast handtag.
Fick lov att putsa om murstocken och ordna med sotlucka och rökrör från kaminen innan den kunde tas i bruk.
Tycker inte att effekten i bastun blivit så hög. Kan elda på i en-två timmar och går in och det känns inte så hett som det borde i bastun. Kastar bad på bastustenar och det ångar på men sen svalar det ner sig istället.
Frågan är om det är värt att eventuellt renovera upp det här eller om det är typ handhavandefel från vår sida?
Tänker om det borde isoleras eller dylikt mot betongen där panelerna sitter? Eller kan det vara dörren som är olämplig? Kanske svårt att svara på, naturligtvis men försöker få till lite tankegångar om det alls är värt att lägga energi och pengar på detta eller låta det vara som det är.
Hade ingen bild på själva kaminen mer än från putsningen (synes til lhöger under plasten).
Vanlig enkel trädörr med fast handtag.
Fick lov att putsa om murstocken och ordna med sotlucka och rökrör från kaminen innan den kunde tas i bruk.
Tycker inte att effekten i bastun blivit så hög. Kan elda på i en-två timmar och går in och det känns inte så hett som det borde i bastun. Kastar bad på bastustenar och det ångar på men sen svalar det ner sig istället.
Frågan är om det är värt att eventuellt renovera upp det här eller om det är typ handhavandefel från vår sida?
Tänker om det borde isoleras eller dylikt mot betongen där panelerna sitter? Eller kan det vara dörren som är olämplig? Kanske svårt att svara på, naturligtvis men försöker få till lite tankegångar om det alls är värt att lägga energi och pengar på detta eller låta det vara som det är.
Hade ingen bild på själva kaminen mer än från putsningen (synes til lhöger under plasten).
Skadar ju inte att prova iofs. Läste på någon bygghandel nu när jag kollade att stenar bör bytas varje år helst.... Kaminen ska vara anpassad för ändamålet enligt bruksanvisning. Känner ju inte av någon värmestrålning utanför. Utrymmet ligger centralt i källaren om det har någon möjlig inverkan.Jonatan79 skrev:
Klicka här för att svara




