När vi flyttade in i nuvarande villa fanns en någorlunda inredd bastu i källarplan, inrymd på ca 2 kvm med vedeldad kamin, träpanel på del av vägg och taket samt bastulav. Panelerna sitter reglade mot betongvägg (golvet är naken betong).

Vanlig enkel trädörr med fast handtag.

Fick lov att putsa om murstocken och ordna med sotlucka och rökrör från kaminen innan den kunde tas i bruk.

Tycker inte att effekten i bastun blivit så hög. Kan elda på i en-två timmar och går in och det känns inte så hett som det borde i bastun. Kastar bad på bastustenar och det ångar på men sen svalar det ner sig istället.

Frågan är om det är värt att eventuellt renovera upp det här eller om det är typ handhavandefel från vår sida?

Tänker om det borde isoleras eller dylikt mot betongen där panelerna sitter? Eller kan det vara dörren som är olämplig? Kanske svårt att svara på, naturligtvis men försöker få till lite tankegångar om det alls är värt att lägga energi och pengar på detta eller låta det vara som det är.

Hade ingen bild på själva kaminen mer än från putsningen (synes til lhöger under plasten).
 
  • Delvis inredd bastu med träpanel, bastulav och naken betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En inredd bastu i källarplan med träpanel, bastulav och enkel trädörr, betonggolv syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel trädörr till bastu med handtag och värmeskylt, samt omgivande vägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis putsad murstock med sotlucka och plastövertäckt sidovägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är kamin välanvänd av tidigare ägare? Ibland kan ett byte av bastustenarna hjälpa.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är kamin välanvänd av tidigare ägare? Ibland kan ett byte av bastustenarna hjälpa.
Det enda jag vet är att den togs ur bruk -99, och tydligen använts för att hänga tvätt istället.

Kan det vara dåliga stenar?
 
Bara en liten del av det hela, kanske är dåligt isolerad, ineffektiv kamin m.m.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara en liten del av det hela, kanske är dåligt isolerad, ineffektiv kamin m.m.
Skadar ju inte att prova iofs. Läste på någon bygghandel nu när jag kollade att stenar bör bytas varje år helst.... Kaminen ska vara anpassad för ändamålet enligt bruksanvisning. Känner ju inte av någon värmestrålning utanför. Utrymmet ligger centralt i källaren om det har någon möjlig inverkan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.