Denna skulptur såg rätt trött ut, dammig i skrevorna och lite matt.
Hur, med vad, kan de tänkas ha ’restaurerat’ den?
Bara dra över med typ teakolja??
 
  • IMG_6204.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du koll på vad den är behandlad med?
 
kan vara värt att kolla att den inte är lackad med urushi kan göra dig väldigt sjuk om du börjar slipa på den
 
P Pettman skrev:
Har du koll på vad den är behandlad med?
Ingen koll alls. Det är gjort-utfört ”a long time ago, in a galaxy far, far away”, sas.
Jag vill uppnå typ samma effekt, fast på ett annat föremål. Och vill därmed klura ut processen. För det blev jäkligt snyggt-stor skillnad!
 
M maria01 skrev:
kan vara värt att kolla att den inte är lackad med urushi kan göra dig väldigt sjuk om du börjar slipa på den
Ja du. Kikar på urushi-prylar, och det kanske inte är så långsökt att det är det…
Skulpturerna är från Bangladesh.
Uppfräschningen är också utförd där.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Du kan prova med lite sprit på någon mindre synlig plats, är det schellack borde spriten lösa upp den. Den process jag sett möbelrenoverare använda för att fixa sliten schellack är skrubba bort den gamla med t-sprit och skursvamp och sedan på med ny schellack.Är schellaken bara lite sliten kan man nog komma undan med att torka av den med en tygboll fuktad med t-sprit för att lösa upp översta lagret igen (har tagit bort märken efter glas på mitt piano på det viset).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.