8 644 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Renovera trefasvedklyv – värt besväret?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Jag letade efter ett gammalt inlägg jag skrivit (det var inte i den här tråden, men tänkte att jag kan avsluta den ändå).
Det var inget fel på klyven. Kanske var den lite trög och ovan att användas, men till slut fick jag igång den. Den ger nog lite strömspikar vid högt motstånd och det händer att den drar någon huvudsäkring, men jag har nog nästan helt lärt mig känna/höra när man behöver släppa på trycket för att inte dra huvudsäkringen.
Då fastigheten drar långt under 8 MWh per år är det inte ekonomiskt försvarbart att säkra upp från 16 till 20 A. Det är billigare att byta någon säkring per år.
Lösningen har därför blivit att inga andra elförbrukare får gå när klyven körs. Luftvärmepump, varmvattenberedare och golvvärme stängs av och tvätt, disk och matlagning får anstå. Så ofta klyver man trots allt inte ved.
Och vad gäller att det var värt det som vissa varit inne på: absolut. Det är väsensskillnad på den här klyven och en enfasmaskin från Jula.
Det var inget fel på klyven. Kanske var den lite trög och ovan att användas, men till slut fick jag igång den. Den ger nog lite strömspikar vid högt motstånd och det händer att den drar någon huvudsäkring, men jag har nog nästan helt lärt mig känna/höra när man behöver släppa på trycket för att inte dra huvudsäkringen.
Då fastigheten drar långt under 8 MWh per år är det inte ekonomiskt försvarbart att säkra upp från 16 till 20 A. Det är billigare att byta någon säkring per år.
Lösningen har därför blivit att inga andra elförbrukare får gå när klyven körs. Luftvärmepump, varmvattenberedare och golvvärme stängs av och tvätt, disk och matlagning får anstå. Så ofta klyver man trots allt inte ved.
Och vad gäller att det var värt det som vissa varit inne på: absolut. Det är väsensskillnad på den här klyven och en enfasmaskin från Jula.
Nötegårdsgubben skrev:
Jag letade efter ett gammalt inlägg jag skrivit (det var inte i den här tråden, men tänkte att jag kan avsluta den ändå).
Hei fra Norge.
Jeg har en «Vimmerbyklyv» med 1-faset motor. Vedklyven var i utgangspunktet en traktorklyv som jeg fikk påsatt motor. Motoren har 2 pumper og har en kraft på 7 tonn. Den fungerer utmerket. Motorpaketet fikk jeg laget i Sverige hos Bo Ekelund i Karlskoga. Firmaet heter EDB-produktion og tilvirkere FORESTKLYVEN. Til din informasjon
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Kul med lite liv i den här tråden.
Jag fick faktiskt min servad hos tillverkaren, Fagerströms maskin, i somras. Fick motorskyddet bytt och lite allmänt behövlig omvårdnad till ett humant pris.
Ett sånt där företag där redan portalen in på gården andas härligt familjeföretag.
Jag fick faktiskt min servad hos tillverkaren, Fagerströms maskin, i somras. Fick motorskyddet bytt och lite allmänt behövlig omvårdnad till ett humant pris.
Ett sånt där företag där redan portalen in på gården andas härligt familjeföretag.
Jag har motsvarande klyv (stämplad 1995, som jag utgår från är årsmodellen). Plötsligt häromdan efter att ha klyvit ett antal klabbar tog en paus o när jag fortsatte efter ca 20 min så fastnade den o ville vare sig gå fram eller tillbaka. Så småningom gick den tillbaka. Men sen ville den inte mer. Nu brummar den en liten stund (motorn snurrar lite, syns på fläktvingarna) o sen går säkringen (16 A). Det var ca -5 grader ute. Funderade på om det kan finnas vatten i oljan som har frusit. Är det möjligt?
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Byt oljan till att börja med. Står ju i standardinstruktionerna till varenda vedklyv att man ska göra detta efter x antal driftstimmar eller första årets drift, tror inte många användare gör som det står.
Med tanke på att två faser bränner säkringarna så….Alfredo skrev:
Men däremot mätte jag motståndet mellan faserna i kopplingsplinten. Mellan mittersta fasen och de bägge yttre så är det inte oändligt motstånd ( fick ingen vettig mätning, men inställd på 200 ohm så reagerade mätaren). Tänker skruva loss kopplingsblecken o mäta om det är på motorsidan eller brytarsidan som det är fel. För det ska väl vara oändligt mellan alla faserna?
Nej det ska inte vara avbrott. Däremot om du mäter mellan vardera och blecken på andra sidan som kopplar samman ska du ha någorlunda lika värden på alla tre. Räkna med i häradet 10-100 ohm och lika inom 5% till att börja med.U Ullvante skrev:Med tanke på att två faser bränner säkringarna så….
Men däremot mätte jag motståndet mellan faserna i kopplingsplinten. Mellan mittersta fasen och de bägge yttre så är det inte oändligt motstånd ( fick ingen vettig mätning, men inställd på 200 ohm så reagerade mätaren). Tänker skruva loss kopplingsblecken o mäta om det är på motorsidan eller brytarsidan som det är fel. För det ska väl vara oändligt mellan alla faserna?
Vet du eller vet du inte att du har spänning ända fram på alla faser och att det är korrekt spänning.
Personligen börjar jag alltid med att mäta spänning så långt jag kan, från källan till komponenten. Mäta, inte titta, inte tro. Har man iallafall uteslutit det enklaste.
Personligen börjar jag alltid med att mäta spänning så långt jag kan, från källan till komponenten. Mäta, inte titta, inte tro. Har man iallafall uteslutit det enklaste.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden