Jag har en trefasvedklyv av modell Vimmerbyklyven likt på bilden (fast av äldre årsmodell, även om den bara verkar ha funnits i tio år). Den följde med på köpet när jag köpte gården för tre år sedan och jag har aldrig tidigare testat om den funkar.
Blå och gul trefasvedklyv av modellen Vimmerbyklyven på hjul med elektrisk motor och hydraularm.
I helgen släpade jag för första gången fram den med resultat att motorn brummade lite för att sen bränna en av de 16 A säkringar den belastar. Ingen hydraulik hann börja röra sig vad jag kunde se.

Nu funderar jag på vad nästa steg skulle vara. Jag behöver egentligen inte en så här stor klyv, utan skulle nog klara mig bra med en enfasklyv för några tusenlappar, men när jag nu ändå har den känns det ju lite trist om man skulle köpa något skräp om man enkelt kunde fixa till det man har.

Så var börjar man efter att ha bränt säkringen vid första försöket? Finns det en rimlig checklista att ta sig igenom själv, eller bör man lämna in den någonstans om man själv inte vet var man ska börja?

R
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har en trefasvedklyv av modell Vimmerbyklyven likt på bilden (fast av äldre årsmodell, även om den bara verkar ha funnits i tio år). Den följde med på köpet när jag köpte gården för tre år sedan och jag har aldrig tidigare testat om den funkar.
[bild]
I helgen släpade jag för första gången fram den med resultat att motorn brummade lite för att sen bränna en av de 16 A säkringar den belastar. Ingen hydraulik hann börja röra sig vad jag kunde se.

Nu funderar jag på vad nästa steg skulle vara. Jag behöver egentligen inte en så här stor klyv, utan skulle nog klara mig bra med en enfasklyv för några tusenlappar, men när jag nu ändå har den känns det ju lite trist om man skulle köpa något skräp om man enkelt kunde fixa till det man har.

Så var börjar man efter att ha bränt säkringen vid första försöket? Finns det en rimlig checklista att ta sig igenom själv, eller bör man lämna in den någonstans om man själv inte vet var man ska börja?
Ohma lindningen osv.

Tack, men det var lite för schematiskt för min nivå. Men ok, börja med att mäta motståndet i elmotorns lindning låter rimligt. Hur vet jag vad det bör vara, står det någonstans eller ska jag räkna ut det genom Ohms lag på något vis?

H
Kan inte va så att pump eller motor har satt sig fast därför inte sen snurrar och den bränner då säkringar

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R
Tack, men det var lite för schematiskt för min nivå. Men ok, börja med att mäta motståndet i elmotorns lindning låter rimligt. Hur vet jag vad det bör vara, står det någonstans eller ska jag räkna ut det genom Ohms lag på något vis?
Du går mäta mellan faserna värden skall vara ungeför lika.

Brummandet du hörde var när den bara har två faser. Är 3 fas kabeln hel. Har du provat igen efter du återställde säkringen?
För att köra motorn obelastad kan du montera av hydrauliken dvs, den konformade delen fram på motorn.

Sedan har du ett motorskydd på kapen, går att öppna o se att det ser ok ut att de tre bimetallerna ligger till.

• Gilla
Mine5860 och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Kan inte va så att pump eller motor har satt sig fast därför inte sen snurrar och den bränner då säkringar
Börja med att lossa motorn och se om den snurrar öht ..

Gör den det är ju troligen som ovan, att pumpen "kletat" ihop, även om jag inte tror att det är överdrivet troligt...

• Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Jo säkerligen. Jag vet bara inte vad jag ska börja kolla.

Klyven är på 5,5 hk, vilket jag får till 4000 W. Hade det då varit likström hade man kunnat räkna I = P/U = 4000/400= 10 A, och det borde ju inte en 16 A säkring lösa ut för. Nu är ju växelström lite svårare att räkna (jag kan inte med andra ord), men det borde väl ändå med marginal ligga inom vad det är avsäkrat med, 3*16 A.

Så något fel är det väl med maskinen, men förmodligen mest att den stått okörd i några år och borde servas.

R
Elmotor 5,5 hk, 380 W, 1400 varv/min
Nätanslutning 400 V, 50 Hz
Pumpkapacitet 30 liter/min
Oljevolym Ca. 20 liter
Tryckkraft Ca 7 ton
Kolvstångsdiameter 70/45 mm
Kolvhastighet ut/in Ca 5 s/3 sek (automatisk återgång)
Klyvyxa 4-delad
Arbetshöjd Steglöst inställbar 75-95 cm
Längd Ca 2,2 meter med uppsamlingsbord
Vikt Ca 145 kg

Till klyvar med elmotor ingår vägguttag med fasvändare för 16A-handske samt brytare utrustad med motorskydd

Toppen, då vet jag var jag ska börja. Det är på landet och det är nog ett par veckor innan det blir dags att åka dit igen, men det börjar bli dags att ta hand om lite ved från några nedsågade björkar.

Återkommer i frågan, om än inte i dag eller imorgon...

R RapidSledge skrev:
Elmotor 5,5 hk, 380 W, 1400 varv/min
Nätanslutning 400 V, 50 Hz
Pumpkapacitet 30 liter/min
Oljevolym Ca. 20 liter
Tryckkraft Ca 7 ton
Kolvstångsdiameter 70/45 mm
Kolvhastighet ut/in Ca 5 s/3 sek (automatisk återgång)
Klyvyxa 4-delad
Arbetshöjd Steglöst inställbar 75-95 cm
Längd Ca 2,2 meter med uppsamlingsbord
Vikt Ca 145 kg
Ja, det där hade jag ju kunnat klippa in. Men jag tänkte att det måste stå fel på effekten. 5,5 hk kan väl inte bli bara 380 W? 1 hk är väl typ 750 W.

R
Ja, det där hade jag ju kunnat klippa in. Men jag tänkte att det måste stå fel på effekten. 5,5 hk kan väl inte bli bara 380 W? 1 hk är väl typ 750 W.
Tryckfel på deras sida, watten står nog på din motor. 4kW. Annars menar de 380 volt..

Som tidigare nämnts, sitter motoren fast?
Stick in en skruvmejsel ock peta runt fläkten på motorn, går det så är felet på el-sidan det saknas en fas fram.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker absolut att du skall renovera den även om det kostar en slant och en del tid.

Själv får jag ju hela tiden rådet att skrota mina stora maskiner och köpa någonting smått och billigt som täcker behoven för stunden men i slutändan har det visat sig att det brukar löna sig att ha litet överkapacitet. Dels för att behoven växer märkbart och oväntade problem går att lösa när man har litet överkapacitet. Plötsligt behöver man inte köra gammelbjörken till skogs och dumpa den i ett grustag när man kan göra ved av den och inte behöver man heller klyva de grövsta vedträna för hand varje år. Dels för att maskiner som inte körs med full belastning brukar hålla länge.
Om man utgår från antalet små enfasvedklyvare som dyker upp på skroten med söndersliten stomme eller krökt cylinderstång eller sprucket hydraulpumpshus eller bränd motor så är det många ägare som skulle ha sparat pengar på att skaffa en större vedklyvare. Det dräller av totalhavererade små vedklyvare på skrothandlarna.

Jag tycker också att det låter som om din klyvare har ett av fyra möjliga fel:
-Motorn får bara två faser och då är felet i brytaren eller kabeln och de går relativt enkelt att byta.
-Motorn är brunnen. Det ser ut att vara en vanlig 4 KW flänsmotor. Stommåtten och infästningen är standardiserade numera så det går säkert att få tag på en ny motor som passar på infästningarna. Har du litet tur och tålamod skall det gå att hitta en begagnad motor som passar för ett par tre hundra kronor. Om den mot förmodan har en udda stomme går den att få omlindad för cirka 5000 kr. Bästa sättet att entydigt få veta om en motor är brunnen är att mäta resistansen mellan alla tre lindningarna och mellan varje enskild lindning och stommen med en Megger. Om du talar med någon elpulare i trakten så har han/hon förmodligen en Megger. Den mäter med hög spänning och därför ger den överslag där multimeterns låga spänning inte ger överslag men där nätspänningen ger överslag. Om motorn har trådbrott i en lindning så ser man det när man kopplar bort bryggorna i kopplingsdosan och mäter resistansen i varje enskild lindning med multimeter och jämför värdena
-Motorn snurrar inte. Det kan bero på att ett lager har skurit. Att ta isär motorn och byta lager är väldigt enkelt. Det skall vara C3 lager i en motor. De har större lagerspel och klarar därmed högre driftstemperatur utan att skära.
-Motorn snurrar inte. Det kan bero på att hydraulpumpen har havererat. Den går garanterat att renovera eller byta mot någonting annat men enklast blir det om du kan få tag på rätt pumpmodell till exempel genom tillverkaren.

Sedan kan det vara en kombination av fel. Att motorn har brunnit för att den inte snurrade.

Lycka till med felsökningen!

Redigerat:
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Jag behöver egentligen inte en så här stor klyv, utan skulle nog klara mig bra med en enfasklyv för några tusenlappar
Har du någon gång använt en riktig klyv av den typ du har vägrar du efter det använda de "skitlångsamma" :sleep::mad: "enfasklyvarna för några tusenlappar" så även jag tycker du ska laga den!

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Håller med, billiga klyvar är ett helvete att hålla på med, ren skit och tid tar det!

Jag har en likandan Klyv och den har enhandsfattning och två klyvahstigheter och goda avlastningsmöjligheter (2 "bord"), finns inte på kartan att jag skulle byta ner mig, och jag har bara en Tulikivi i huset = "myseldning"

BYT INTE NER DIG

En elmotor kan inte kosta mycket, sen byter du hydrauloljan och filtret så går den din livstid gissar jag på

Två fyllda vedstaplar i metallkorgar och en blå vedklyv framför en grusig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.