Nu blev jag osäker… och ber om råd från er med erfarenhet. Helst ni som testat att behålla plastmattan och lägga vinylgolv rakt på. Jag håller nämligen på med vår trappa. Hade tänkt att plastmattan skulle få sitta kvar och att jag ska limma på vinylgolv och sätta en trappnos i rostfritt. Målar de vertikala delarna. Vill verkligen slippa slita loss plastmatta och slipa hela trappan. Men vill gärna veta någon som testat.

Känner man ojämnheter tydligt? Kan man spackla på plastmattan för att jämna ut? Kan jag limma ett underlagsfoam först och sedan limma golv ovanpå? Helst vill jag slippa allt detta och bara lägga vinylgolv ett rakt på plastmattan i steget.

Tacksam för återkoppling. /M

• En inomhustrappa med plastmatta på stegen, vita målade vertikala delar samt en vägg med fläckar från tidigare renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa med plastmatta på trappsteg, förberedd för att lägga vinylgolv direkt ovanpå, väggar och de vertikala delarna är målade vita.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tar ett litet vattenpass , ligger de jämnt överallt ? Eller buktar de någonstans ? Om du skall lägga direkt uppepå så rekommenderar jag ett vinyl golv med kork under istället för form, korken sitter redan då asså fast på vinylen ,

Risken finns att den delar sig i skarven

R Rickard.lj skrev:
Om du tar ett litet vattenpass , ligger de jämnt överallt ? Eller buktar de någonstans ? Om du skall lägga direkt uppepå så rekommenderar jag ett vinyl golv med kork under istället för form, korken sitter redan då asså fast på vinylen ,

Risken finns att den delar sig i skarven
Hej och tack för dina tips. De ligger i plan. Min största fundering är väl egentligen om eventuella småskador på plastmattan kan kännas igenom vinylen.

M Malin Wiklund skrev:
Hej och tack för dina tips. De ligger i plan. Min största fundering är väl egentligen om eventuella småskador på plastmattan kan kännas igenom vinylen.
Okej, så länge inte de sticker något uppåt , annars så är vinyl golv starka

R Rickard.lj skrev:
Okej, så länge inte de sticker något uppåt , annars så är vinyl golv starka
Toppen. Då kör jag på som jag tänkt mig! Tusen tack för svar.

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.