Hej forumet! Nytt år, nygammalt projekt. Vi har en trappa där stegen behöver fräschas upp. Olyckor med småbarn har lett till att en del mattor är borta.

Under stegen sitter då någon gammal form av linoleum och limrester som jag länge försökt funderar hur jag ska lyckas ta bort eller mota i grind för att kunna anlägga en renovering med antingen matta eller (föredragsvis) nya steg ovanpå de gamla.

Så till mina funderingar:

1. När man efter mycket om och men lyckats ta sig ner till träet, som synes på bild - uppstår då ca 1-2mm glipa mellan trä och trappnos. Kan man med fördel limma dit en linoleummatta och på så vis renovera steget?

2. Om jag istället skulle vilja försöka ”återställa” trappsteget efter att ha avlägsnat enbart limresterna (vilka inte syns så tydligt på bild här men det är lite ”svartbruna” rester) för att få plant underlag, kan man göra det med något semi-flytande tex microcement eller liknande?

3. Om jag bara skiter i alltihop, drar av de gamla mattorna och limmar nya direkt ovanpå den gamla insuleringen (det gula som syns i bild), bör det kunna vara en OK lösning, eller klarar mattorna inte av att kompensera för eventuella mindre ojämnheter i underlaget/limmet klarar inte av att fästa?

• Sliten trappkant med borttaget matta och synliga limrester, med trä och linoleum i olika stadier av slitage och exponerade ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trappsteg med bortnött ytbeläggning, synligt trä och limrester i hörnet. Gamla linoleumdetaljer och ojämn yta är tydliga.
    Skapa konto
  • Steg i trä med gammalt lim och linoleum, sprickor synliga. Verktyg i hörnet, ljusinsläpp skapar skuggor. Trappan ska renoveras.
    Skapa konto
Efter att ha testat mig fram tröttnade jag och tog till lackfräsen. Det enda verktyget som faktiskt klarar av jobbet och gör minst åverkan på träet.

I mitt fall använde jag en som jag köpt på Lidl (visar sig vara Scheppach som gör den med, jag har två, prisskillnad ungefär 1000 spänn och ca 2-2500 jämfört med Metabo) och använde 0,3 för grovgörat och minskade till 0,1 på sluttampen. Slipade till sist med 60-papper. Stämjärn behövdes tillsammans med kniv för att få bort det sista på kanterna.

Sen ska nämnas att skyddsluckorna på lackfräsens sidor alltid går sönder, i det här fallet på framsidan. Ingen större betydelse i det här fallet men värt att vara medveten om.

Trappnos och bakkant slipade jag helt sonika ner med lackfräsen (kommer aldrig gå att avlägsna med originallimmet och de sitter dessutom monterade in i vagnstycket) och nya får monteras ovanpå.

• Renoverade trätrappsteg med synliga slipmärken och ojämn yta i solljus, trappnos och bakkant bearbetade med lackfräs.
    Skapa konto
  • Trappa med trappsteg i trä, slipade och rensade efter användning av lackfräs och stämjärn för att avlägsna gammalt lack, sett i soligt ljus.
    Skapa konto
  • Slipat trappsteg i trä med synliga ådringar och kvistar, del av renoveringsprojekt där lackfräs och sandpapper använts.
    Skapa konto
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Snyggt. Blir grymt det där

• Gilla
Dial_595
  • Laddar…
Gjorde 2 steg idag - knappast fabrikssnyggt, men fyller funktionen när man ändå ska sätta nya steg ovanpå. Ett trappsteg inklusive efterslip med 60-papper på multiverktyg tar ca 30 min, men det mögar ner något fruktansvärt - slog på stort med att plasta in idag och det lönade sig verkligen.

Tanken är att efter detta gå över varje trappsteg med cementbaserat spackel (Casco Husfix) för att jämna till större ojämnheter, främst där jag testat mig fram med stämjärn, men med tanke på att lackfräsens grövsta inställning bara tar 0,3mm i taget och jag avslutar med att köra över med 0,1mm tror jag det blir rätt bra ändå, funderar på om man ska ha något ljuddämpande mellanskikt också, vilket ju hjälper lite.

På en bild syns hur jag drar av den gamla mattan - om man varit mer efterklok hade den smidigaste lösning absolut varit att bara låta skumunderlaget ligga och sätta dit ny heltäckningsmatta, men… den gamla mattan drar man loss utan nämnvärd ansträngning - limmet och linoleum undertill har haft en reaktion och blivit som sten, och det är för att få bort det som jag gett mig i kast med detta. Grannhuset med samma trappa renoverades mycket tidigare och gjordes med samma approach.

• Trappsteg i trä bredvid ett plastskynke som täcker trappräcket under renovering.
    Skapa konto
  • Verktyg och smutsiga trappsteg under renovering, matta borttagen från steg.
    Skapa konto
  • Trappa under renovering med trästeg och plast inplastning, gammal matta har tagits bort.
    Skapa konto
  • Hand drar bort gammal matta från ett trappsteg för renovering, visar gul undersida. Trappan har delvis slipats och täckplast finns på väggen.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.