Vår fasad mot söder behöver renoveras, lock- och fasadbrädor ser riktigt illa ut på sina håll. Även träramarna på ovanvåningens fönster börjar vittra längst ned.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har räknat på att det kommer krävas nya vindskivor och ca 45 st grundmålade fasadbrädor i varierande längd (320-390 cm), 60 st grundmålade lockbrädor (mellan 320 och 420 cm långa) samt en 8 meter lång avdelningsplåt som löper mellan trägaveln och teglet på bottenvåningen. För det kommer jag behöva ta hit en plåtslagare som måttar upp allt och konstruerar plåten åt mig. Avdelningsplåten tar alltså ett steg ned från uterummet och ned över en regel som markisen är monterad på. Den regeln satte man förmodligen in efter avdelningsplåten, för regeln har tagit mycket stryk då plåten inte räcker ut för att skydda den. Så förmodligen blir det även en 3,9 meter lång trä regel som orkar bära den markisen.
Ovanpå det behövs nya ovanbleck och fönsterbleck, som plåtslagaren också behöver måtta upp och tillverka.
Frågan är vad det ovanstående i materialkostnad (och arbetskostnad för plåtslagaren) torde landa på i runda slängar? Jag är verkligen bara ute efter en grov uppskattning.
Vi kommer ha ställningar uppe när plåtslagaren kommer förbi. Jag utgår från att spikläkt m.m. bakom fasadbrädorna inte kommer behöva åtgärdas, annars är väl det inte många hundralappar.
Sista frågan är också om man ska investera i nya vridfönster medan man håller på - har tittat och konstaterar att två nya fönster bör landa på ca 3700 kr/styck vare sig man kör på trä eller aluminium.