2 074 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Renovera tak, missar jag något?
Hej, är helt ny på detta forum och det verkar jättebra. Vi står inför att ta in offert på att renovera taket på vårt 30-talshus. Vi ska alltså inte göra jobbet själva. Jag har läst flera trådar om tak i forumet och gjort en lista på vad vi vill göra. Är det något jag missar i denna lista som är viktigt att ta upp med firman?
Takets uppskattade storlek:
Ca 100 kvadrat, lutning 36 grader
Takbeklädnad/material:
- Vittinge tvåkupig lertegel (på taket idag ligger original lertegel)
- Röd vindskiveplåt och takfotsplåtar
- Vita hängrännor och stuprör
- Ny skorstenshuv i röd plåt
- Rökfläkt på skorstenen (dragförbättrare)
- Nya vindskivor/takfotsbrädor
- Taksteg eller takstege - gärna röd
- Fågelband
- Ny lejdare
- Snörasskydd - gärna i rött
Takfönster:
- Ersätta befintliga två fönster och två nya tillkommer - Velux.
Tacklucka:
- Befintlig taklucka ersätts och får ny placering vid skorstenen, öppningsbar inifrån för sotning.
- Storlek 600x900mm, isolerad och i röd färg.
Tilläggsarbeten:
- Justera taksprång ca 20 cm ytterligare (för att kompensera då huset tidigare tilläggsisolerats).
- Ny isolering hela taket. (Taket är tidigare tilläggsisolerat endast upptill då man inte kommit åt ut på sidorna så det kan bli en del istappar på vintern. Vi ser detta som ett tillfälle att göra allt i samma och kanske kunna ha öppet till nock invändigt. Jag antar detta också betyder ny råspont på hela taket.
Kolla att det ingår:
- Rivning, byggställning, typ av papp/fuktspärr (alternativ för detta?)
Vore väldigt tacksam om du ser något vi missat eller ska tänka på.
Allt gott!
Andreas
Takbeklädnad/material:
- Fågelband
- Ny lejdare
Takfönster:
Tacklucka:
- Befintlig taklucka ersätts och får ny placering vid skorstenen, öppningsbar inifrån för sotning.
Tilläggsarbeten:
- Justera taksprång ca 20 cm ytterligare (för att kompensera då huset tidigare tilläggsisolerats).
- Ny isolering hela taket. (Taket är tidigare tilläggsisolerat endast upptill då man inte kommit åt ut på sidorna så det kan bli en del istappar på vintern. Vi ser detta som ett tillfälle att göra allt i samma och kanske kunna ha öppet till nock invändigt. Jag antar detta också betyder ny råspont på hela taket.
Kolla att det ingår:
Allt gott!
Andreas
Produkter som diskuteras: "Taksteg"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
L Move slow and fix things skrev:Hej, är helt ny på detta forum och det verkar jättebra. Vi står inför att ta in offert på att renovera taket på vårt 30-talshus. Vi ska alltså inte göra jobbet själva. Jag har läst flera trådar om tak i forumet och gjort en lista på vad vi vill göra. Är det något jag missar i denna lista som är viktigt att ta upp Imed firman?
Takbeklädnad/material:
Intressant vad har du fått för kostnadsförslag för hela taket ?
- Fågelband
- Ny lejdare
Takfönster:
Tacklucka:
Tilläggsarbeten:
Kolla att det ingår:
Allt gott!
Andreas
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 409 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Bygga takkupor när taket ändå är av och alla kunskaper och personal finns på plats och du ändå behöver bygglov?
Behövs rökfläkt, hur värmer ni upp nu?
Lejdare, menar du plattform för sotaren?
Kanske en genomgång av skorstenen om den behöver repareras?
Inga elarbeten, tänker om det är läge för fasadbelysning, larm ect?
OBS! Referenser av vald firma, hur ser deras betalningsmodel ut?
Referenser referenser referenser, vad har du för kontakter?
Glöm inte referenser ;-)
Glöm inte referenser ;-)
Jag hade inte haft ord som ”gärna” i förfrågan. Jag hade också definierat vilken färg jag vill ha på plåtarbeten och antingen angett det på alla delar som ska ha den färgerna, eller skrivit ”lika vindskivor” eller liknande.
Jag hade nog också skrivit att arbetet ska utföras i enlighet med standard, typ AMA.
Jag hade nog också skrivit att arbetet ska utföras i enlighet med standard, typ AMA.
Vi tänkte passa på att sätta en sådan där dragförbättrare/rökflökt i rostfritt. Vi använder bara skorsten för trivsel-eldning men en kamin.Workingclasshero skrev:
Bygga takkupor när taket ändå är av och alla kunskaper och personal finns på plats och du ändå behöver bygglov?
Glöm inte referenser ;-)
Bra tanke med kupor, beroende på vad kommunen säger att det krävs för bygglov får vi ta ställning.
En lejdare kan förtydligas vad det är
Bra att du ligger på med att kolla referenser. Har fått tips om två firmor men ska kolla upp deras referenser och om de lagt lertegel tidigare. Tack så jättemycket för bra tips!
Tack! Här kan jag ändra så det blir mycket tydligare. Ska undvika alla sådana formuleringar.Scouten skrev:Jag hade inte haft ord som ”gärna” i förfrågan. Jag hade också definierat vilken färg jag vill ha på plåtarbeten och antingen angett det på alla delar som ska ha den färgerna, eller skrivit ”lika vindskivor” eller liknande.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden