Hej, är helt ny på detta forum och det verkar jättebra. Vi står inför att ta in offert på att renovera taket på vårt 30-talshus. Vi ska alltså inte göra jobbet själva. Jag har läst flera trådar om tak i forumet och gjort en lista på vad vi vill göra. Är det något jag missar i denna lista som är viktigt att ta upp med firman?

Takets uppskattade storlek:
Ca 100 kvadrat, lutning 36 grader

Takbeklädnad/material:
- Vittinge tvåkupig lertegel (på taket idag ligger original lertegel)
- Röd vindskiveplåt och takfotsplåtar
- Vita hängrännor och stuprör
- Ny skorstenshuv i röd plåt
- Rökfläkt på skorstenen (dragförbättrare)
- Nya vindskivor/takfotsbrädor
- Taksteg eller takstege - gärna röd
- Fågelband
- Ny lejdare
- Snörasskydd - gärna i rött

Takfönster:
- Ersätta befintliga två fönster och två nya tillkommer - Velux.

Tacklucka:
- Befintlig taklucka ersätts och får ny placering vid skorstenen, öppningsbar inifrån för sotning.
- Storlek 600x900mm, isolerad och i röd färg.

Tilläggsarbeten:
- Justera taksprång ca 20 cm ytterligare (för att kompensera då huset tidigare tilläggsisolerats).
- Ny isolering hela taket. (Taket är tidigare tilläggsisolerat endast upptill då man inte kommit åt ut på sidorna så det kan bli en del istappar på vintern. Vi ser detta som ett tillfälle att göra allt i samma och kanske kunna ha öppet till nock invändigt. Jag antar detta också betyder ny råspont på hela taket.

Kolla att det ingår:
- Rivning, byggställning, typ av papp/fuktspärr (alternativ för detta?)

Vore väldigt tacksam om du ser något vi missat eller ska tänka på.
Allt gott!
Andreas
 
L Move slow and fix things skrev:
Hej, är helt ny på detta forum och det verkar jättebra. Vi står inför att ta in offert på att renovera taket på vårt 30-talshus. Vi ska alltså inte göra jobbet själva. Jag har läst flera trådar om tak i forumet och gjort en lista på vad vi vill göra. Är det något jag missar i denna lista som är viktigt att ta upp Imed firman?

Takets uppskattade storlek:
Ca 100 kvadrat, lutning 36 grader

Takbeklädnad/material:
- Vittinge tvåkupig lertegel (på taket idag ligger original lertegel)
Intressant vad har du fått för kostnadsförslag för hela taket ?
- Röd vindskiveplåt och takfotsplåtar
- Vita hängrännor och stuprör
- Ny skorstenshuv i röd plåt
- Rökfläkt på skorstenen (dragförbättrare)
- Nya vindskivor/takfotsbrädor
- Taksteg eller takstege - gärna röd
- Fågelband
- Ny lejdare
- Snörasskydd - gärna i rött

Takfönster:
- Ersätta befintliga två fönster och två nya tillkommer - Velux.

Tacklucka:
- Befintlig taklucka ersätts och får ny placering vid skorstenen, öppningsbar inifrån för sotning.
- Storlek 600x900mm, isolerad och i röd färg.

Tilläggsarbeten:
- Justera taksprång ca 20 cm ytterligare (för att kompensera då huset tidigare tilläggsisolerats).
- Ny isolering hela taket. (Taket är tidigare tilläggsisolerat endast upptill då man inte kommit åt ut på sidorna så det kan bli en del istappar på vintern. Vi ser detta som ett tillfälle att göra allt i samma och kanske kunna ha öppet till nock invändigt. Jag antar detta också betyder ny råspont på hela taket.

Kolla att det ingår:
- Rivning, byggställning, typ av papp/fuktspärr (alternativ för detta?)

Vore väldigt tacksam om du ser något vi missat eller ska tänka på.
Allt gott!
Andreas
 
J
Bygglov?
 
  • Gilla
Danne213 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
J Jönas skrev:
Bygglov?
Behövs med stor sannolikhet inte, möjligtvis om huset är märkt på något sätt.

Edit. Kan såklart behövas för dom nya fönsterna, Jag läste tydligen för slarvigt.
 
Redigerat:
Kan behövas bygglov för takfönster som tillkommer. Så du inte riskerar åka på nått i efterhand
 
  • Gilla
Liten hemmabyggare och 1 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Kan behövas bygglov för takfönster som tillkommer. Så du inte riskerar åka på nått i efterhand
Tack för tipset! Jag ska kontakta kommunens bygglovsavdelning. Tänkte först att det bara behövdes för takkupa men ska givetvis kollas upp.
 
Bygga takkupor när taket ändå är av och alla kunskaper och personal finns på plats och du ändå behöver bygglov?
Behövs rökfläkt, hur värmer ni upp nu?
Lejdare, menar du plattform för sotaren?
Kanske en genomgång av skorstenen om den behöver repareras?
Inga elarbeten, tänker om det är läge för fasadbelysning, larm ect?
OBS! Referenser av vald firma, hur ser deras betalningsmodel ut?
Referenser referenser referenser, vad har du för kontakter?
Glöm inte referenser ;-)
 
  • Gilla
Liten hemmabyggare
  • Laddar…
Sök lite efter vittinge också, inte alla som är jättenöjda.
 
  • Gilla
Liten hemmabyggare
  • Laddar…
K
Om taket har satt sig och är lite snett så kan taket behöva riktas lite
 
  • Gilla
Liten hemmabyggare
  • Laddar…
P
Jag hade inte haft ord som ”gärna” i förfrågan. Jag hade också definierat vilken färg jag vill ha på plåtarbeten och antingen angett det på alla delar som ska ha den färgerna, eller skrivit ”lika vindskivor” eller liknande.

Jag hade nog också skrivit att arbetet ska utföras i enlighet med standard, typ AMA.
 
  • Gilla
Liten hemmabyggare
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Bygga takkupor när taket ändå är av och alla kunskaper och personal finns på plats och du ändå behöver bygglov?
Behövs rökfläkt, hur värmer ni upp nu?
Lejdare, menar du plattform för sotaren?
Kanske en genomgång av skorstenen om den behöver repareras?
Inga elarbeten, tänker om det är läge för fasadbelysning, larm ect?
OBS! Referenser av vald firma, hur ser deras betalningsmodel ut?
Referenser referenser referenser, vad har du för kontakter?
Glöm inte referenser ;-)
Vi tänkte passa på att sätta en sådan där dragförbättrare/rökflökt i rostfritt. Vi använder bara skorsten för trivsel-eldning men en kamin.

Bra tanke med kupor, beroende på vad kommunen säger att det krävs för bygglov får vi ta ställning.

En lejdare kan förtydligas vad det är :) jag hörde själv termen av en hantverkare så det är bäst man avser rätt sak. Idag sitter en metallstång längst hela taket som man kan kroka in om man behövt gå upp och rätta till någon panna efter en storm. Då huset är ganska högt (10m till nock på sidan) tänker jag att det fortsättningsvis kan vara bra att det finns något man kan säkra sig i.

Bra att du ligger på med att kolla referenser. Har fått tips om två firmor men ska kolla upp deras referenser och om de lagt lertegel tidigare. Tack så jättemycket för bra tips!
 
D Danne213 skrev:
Sök lite efter vittinge också, inte alla som är jättenöjda.
Jättebra ska kolla upp det. Ibland får man tips som man tar för givna. En som sa till mig att det bara finns ett alternativ och det är Vittinge. Värt att kolla upp , tack!
 
K Krille_90_ skrev:
Om taket har satt sig och är lite snett så kan taket behöva riktas lite
Det hade jag inte en tanke om :) Tack för tips! Det ska jag göra en notering om så firman får kontrollera.
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jag hade inte haft ord som ”gärna” i förfrågan. Jag hade också definierat vilken färg jag vill ha på plåtarbeten och antingen angett det på alla delar som ska ha den färgerna, eller skrivit ”lika vindskivor” eller liknande.

Jag hade nog också skrivit att arbetet ska utföras i enlighet med standard, typ AMA.
Tack! Här kan jag ändra så det blir mycket tydligare. Ska undvika alla sådana formuleringar.
 
P
Ja, undvik allt där någon kan göra ett val, som inte är ditt val! Ju tydligare och exaktare du är, desto större chans att du får det som du vill.
 
  • Gilla
Liten hemmabyggare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.