Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Renovera reveterad fasad

1. Donnewhoo
    Medlem · 7 inlägg

Donnewhoo

Medlem
    Hej!

Jag har kikat runt på forumet en hel del men känner inte riktigt att jag har fått svar på min fråga så jag kastar ut den här och hoppas att ni är sugna på att hjälpa mig.

Vi bor utanför Umeå i ett hus som är byggt på 20-talet och som sedan reveterades någon gång på 30-40 talet.
    Putsen har nu börjat göra sitt, dels för att den är gammal men även för att tidigare ägare målat den med silikatfärg vilket jag förstått inte är så bra då den färgen är hårdare än själva putsen.

Vi har inte bestämt hur mycket eller lite vi ska göra själva än men jag känner ändå att jag vill ha koll på läget själv innan man börjar ringa hit hantverkare.

Vad jag förstått så använde man sig på den tiden av vassmatta som putsbärare samt kalkputs och då vi inte är intresserade av någon tilläggsisolering så antar att det är detta som gäller i dag också?

Då undrar jag först och främst om någon har gjort något liknande och har bra feedback samt om ni har förslag på traditionella företag vi kan kontakta för hjälp angående bruk och putsbärare etc.

Tack på förhand och ha en fortsatt bra kväll!

2. hscn
    Renoverare · Östergötland · 1 264 inlägg

hscn

Renoverare
    Vi renoverade delar av reveterad och spritputsade fasad för ett par år sedan.
    Finns relativt många äldre reveterade hus på vår ort så det finns en hel del exempel att titta på. Vi anlitade ett företag som gjort flera lyckade renoveringar tidigare (finns också en del skräckexempel i omgivningarna).

På vårt timmerhus användes Träullit som putsbärare, den tunnaste varianten på 25 mm.
    https://www.traullit.se/product/produkter/yttervagg/putsbarare/

Webers system användes till bruk.
    Base 224 som första lager och Cal 144 kalkbruk fin till spritputsen som slogs på för hand. Målades med STO silikatfärg.
    Vi är hittills mycket nöjda med resultatet. Har sett ett antal hus som har detta utförande, verkar generellt vara väldigt bra hållbarhet med minimal sprickbildning.

• Laddar…
  3. Donnewhoo
    Medlem · 7 inlägg

Donnewhoo

Medlem
    Hej!

Tack så mycket för svaret, det alternativet lät smidigt!
    Jag tar med mig det till sommaren :)

4. C
    Medlem · 13 554 inlägg
    Vad är problemet egentligen?
    På bilden ser det ju tipp topp ut, men jag antar att avståndet bilden är tagen från kan luras lite.
    Normal skall det rätt mycket till innan man gör en komplett omputsning. Om man inte gillar att kasta massa pengar i sjön förstås ;)

5. Donnewhoo
    Medlem · 7 inlägg

Donnewhoo

Medlem
    Jag insåg att jag var lite otydlig, det är inte hela fasaden som är dålig utan egentligen bara södersidan, det är östra sidan du ser på bilden ;)

Jag har bara hört en del skräckhistorier om silikatfälg målad på puts på trästomme så det var mest därav frågeställningen från början då jag var orolig över hela fasadens framtid.

6. C
    Medlem · 13 554 inlägg
    Var har du hört att silikatfärg skall vara dåligt på reveterad trästomme?

7. Donnewhoo
    Medlem · 7 inlägg

Donnewhoo

Medlem
    Det var bland annat en murare som sa det till mig, han påstod att det beror på att silikatfärgen är hårdare än kalkputsen vilket kunde leda till att när trähuset rör på sig så tappar kalkputsen förmågan att följa med i rörelserna eftersom silikatfärgen är för hård och putsen sitter fast hårdare i färgen än i huset.
    Och eftersom jag fått olika respons kände jag att det var dags att slänga ur sig diskussionen här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.