Vårt hus är målat med en tråkig plastfärg som förstör träet. Det går att dra bort färgen i stora flagor men på många ställen sitter det hårt.
Är det möjligt att få denna fasad okej för att måla om? Eller är det mest värt att byta den?
Till saken hör att huset är från 1780 och denna plastiga färg känns väldigt fel på huset.
Är det möjligt att få denna fasad okej för att måla om? Eller är det mest värt att byta den?
Till saken hör att huset är från 1780 och denna plastiga färg känns väldigt fel på huset.
Är fasaden original? Eller är även den från plaståldern? Om den är gammal tycker jag det kan vara värt att slipa bort plastfärgen, olja in träet och sedan måla med tex slamfärg!E ElinTorn skrev:Vårt hus är målat med en tråkig plastfärg som förstör träet. Det går att dra bort färgen i stora flagor men på många ställen sitter det hårt.
Är det möjligt att få denna fasad okej för att måla om? Eller är det mest värt att byta den?
Till saken hör att huset är från 1780 och denna plastiga färg känns väldigt fel på huset.
Är den lika gammal som plastfärgen kan det vara mer värt att helt byta
Nej fasaden är nog från 70-80 talet. Vårt hus var ett vitt putshus förr i tiden. Hade det inte varit väldigt stor investering så hade vi gärna bytt tillbaka. Huset är q-märkt så vi får inte göra vad som helst heller.H Hufsa skrev:
Det är många fel där. Plåten ligger utanpå bräderna så det garanterat skall rinna in vatten bakom och ruttna extra snabbt. Lockribborna är spikade i underbräderna. Och så vidare. Rent klåperi. Sedan plastfärg ovanpå för att verkligen garantera extra arbete åt framtida byggare.
Ser ut som typisk 80-talsrenovering med lockpanel. Förvånansvärt att det har gått igenom om huset är q-märkt och ursprungligen med putsad fasad...
Allt trä behöver skrapas trärent. Ett hästjobb. Tveksamt om det är värt det om brädorna är ruttna nertill, och inte minst om panelen är fr -70 - -80-talet. Ser ut som typisk villapanel fr den tiden med lockpanel 95 - 95 mm.
Allt trä behöver skrapas trärent. Ett hästjobb. Tveksamt om det är värt det om brädorna är ruttna nertill, och inte minst om panelen är fr -70 - -80-talet. Ser ut som typisk villapanel fr den tiden med lockpanel 95 - 95 mm.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Plåten ser invikt ut i nederkanten. Så kanske den går upp en liten bit bakom panelen. Men vad hjälper det när ändträt blir blött varje gång det regnar. Skulle möjligen kunna räddas en del genom att fylla rännan med linolja gång på gång.H heimlaga skrev:
Tittade en gång till. Plåten ser mer vikt ut än instoppad och då är det inte konstigt att det ruttnar och färgen lossnar.
Q-märkiningen kom tyvärr efter fasadbytet.Oldboy skrev:
Ser ut som typisk 80-talsrenovering med lockpanel. Förvånansvärt att det har gått igenom om huset är q-märkt och ursprungligen med putsad fasad...
Allt trä behöver skrapas trärent. Ett hästjobb. Tveksamt om det är värt det om brädorna är ruttna nertill, och inte minst om panelen är fr -70 - -80-talet. Ser ut som typisk villapanel fr den tiden med lockpanel 95 - 95 mm.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

