Vi har ett fritidshus med ladugård och 1,5 ha till. Det klassas som småhus. Bostadshuset är i början av totalrenovering (men som pga sjukdom nu tyvärr har avstannat). Det kommer alltså dröja innan vi kan använda huset att bo i.

Vi har idag en gårdsförsäkring pga att ladugården är i så fint skick. Vi var tvungna att renovera den på en gång när vi köpte fastigheten- så t.ex nytt tak och ny el har förstås kostat en del i investering. Men nu har jag börjat läsa om den här gårdsförsäkringen och inser att den nog inte täcker det jag skulle önska; främst hussvamp, skadeinsekter, brand, storm. Vi har ingen verksamhet på gården och inget vatten finns indraget i ladugården.

Ni som har ladugårdar- vad har ni för försäkringar? Täcker era försäkringar de behov jag efterfrågar? Är det något mer som kan vara bra att det ingår? Jag funderar på om gårdsförsäkring verkligen är rätt- det kanske går att försäkra som fritidshus och sedan försäkra ladugården separat? Hade vi inte lagt om det dyra taket nyss, så hade jag inte brytt mig så mycket kanske.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.