Jag har börjat att renovera hallen i vår lägenhet. Huset är från tidigt 1900-tal och byggnadstekniken därefter. Det har dykt upp en del problem som jag behöver lösa och ett av dem är ett bra sätt att renovera taket.

Taket har puts utanpå något som ser ut som vass. Jag har sett liknande i andra lägenheter förut och då sa någon att det var puts/lera och vass som man har spänt fast utanpå en träskontruktion.

Oavsett det undrar jag om det är någon som har varit med om något liknande och kan rekommendera hur jag ska gå vidare med rimlig insats?

Det var alldeles normalt att spika vassmatta på en enkel blindbotten av ohyvlade bräder eller rentav bakan och så rappa (putsa) med kalkbruk på vassmattan.
En bra konstruktion som duger än i dag. Går bra att måla på om man vill.

Jag skulle reparera på samma vis som det är gjort från början. Det skall vara våtsläckt kalkbruk utan cement. Man kan själv våtsläcka vanlig torrsläckt byggkalk. Antagligen måste det rappas i två eller tre skikt med grövre sand i de undre skikten.

Onödigt att hålla på och riva och damma ned hela lägenheten när det räcker med att reparera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.