Hej!
Jag håller på att skrapa bort gammal lös målarfärg från mitt betongtak. I början var tanke att enbart ta den lösa färgen men finns tyvärr småsprickor här och där vilket fått mig att tänka om till att skrapa hela taket (vilket tidskrävande skitjobb haha...).
Min fråga, eftersom att min vassa spackelspade lämnar märken överallt i den porösa betongen/putsen så undrar jag ifall man med enkelhet eller utan större problem kan spackla igen varenda liten kvadratcentimeter innan målningen? Och bör jag isåfall köra något i stil med "binder" innan spacklet?
Mvh glad amatör
Jag håller på att skrapa bort gammal lös målarfärg från mitt betongtak. I början var tanke att enbart ta den lösa färgen men finns tyvärr småsprickor här och där vilket fått mig att tänka om till att skrapa hela taket (vilket tidskrävande skitjobb haha...).
Min fråga, eftersom att min vassa spackelspade lämnar märken överallt i den porösa betongen/putsen så undrar jag ifall man med enkelhet eller utan större problem kan spackla igen varenda liten kvadratcentimeter innan målningen? Och bör jag isåfall köra något i stil med "binder" innan spacklet?
Mvh glad amatör
Har gjort samma sak i lgh från 40-talet. Det finns en viss sorts färg som ingenting fäster på, om du har den färgen måste allt bort. Jag lärde mig den hårda vägen, färgen seglade ner i stora flagor och man kunde dra loss hela skiten. Detta inträffade efter någon månad. Det finns vad jag vet inget enkelt sätt att identifiera den typen av färg och om det flagar blir tipset att allt skall bort. Jag och min fru använde små spackelspadar, ett vidrigt arbete. Det blir lätt gropigt och man behöver spackla med något som funkar till grövre spackling t.ex. gipsspackel.Kan finnas andra produkter också, fråga i en bra byggbutik. Efter det vanligt spackel förmodligen 2 ggr.
Ev kan det gå att fästa microlit men det är utanför mitt kunskapsområde, någon annan får flicka in här.
Det var inte svårt men som sagt - tungt, vidrigt och smutsigt.
Ev kan det gå att fästa microlit men det är utanför mitt kunskapsområde, någon annan får flicka in här.
Det var inte svårt men som sagt - tungt, vidrigt och smutsigt.
Då vart jag ännu mer motiverad till att verkligen skrapa bort allting för att inte få något bakslag senare. Ett galet skitjobb, håller helt med dig, att knappt se några framsteg efter X antal timmar, ont i hela kroppen och att behöva bo i denna röra i fina varma sommarsverige... Kollar med någon butik som kan gällande spacklet. Stort tack för ditt svar! 
Stort lycka till, belöningen väntar runt hörnet - bara att köra på!Hajenthirteen skrev:
Då vart jag ännu mer motiverad till att verkligen skrapa bort allting för att inte få något bakslag senare. Ett galet skitjobb, håller helt med dig, att knappt se några framsteg efter X antal timmar, ont i hela kroppen och att behöva bo i denna röra i fina varma sommarsverige... Kollar med någon butik som kan gällande spacklet. Stort tack för ditt svar!![]()
Ser ut som limfärg.
1. Ös på så mycket tapetklister du kan på taket.
2. Tryck på plast över klistret
3. Vänta 3-4 h.
4. Ta bort plasten och använd en spackelspade att dra ner färgen med. Bör lossna ganska enkelt..
5. Tvätta taket med vatten och svamp
6. Måla med en oljebaserad alkydfärg, tex Beckers nondrop.
7. Spackla.
8. Måla med nån lämplig takfärg.
Är ett riktigt pissjobb men det är bara att göra. Lärde mig också den hårda vägen...
1. Ös på så mycket tapetklister du kan på taket.
2. Tryck på plast över klistret
3. Vänta 3-4 h.
4. Ta bort plasten och använd en spackelspade att dra ner färgen med. Bör lossna ganska enkelt..
5. Tvätta taket med vatten och svamp
6. Måla med en oljebaserad alkydfärg, tex Beckers nondrop.
7. Spackla.
8. Måla med nån lämplig takfärg.
Är ett riktigt pissjobb men det är bara att göra. Lärde mig också den hårda vägen...
Tack för tips! Nu är dock nästan all färg nedskrapad tog bara runt 25-30 timmar.. Känns som jag har betongdamm i lungorna men det var det värt 
Skönt att få ytterligare bekräftelse på tillvägagångssätt här vidare. Känns som nedförsbacke framöver, ingenting kan vara värre än skapandet. Dom som vet dom vet
Skönt att få ytterligare bekräftelse på tillvägagångssätt här vidare. Känns som nedförsbacke framöver, ingenting kan vara värre än skapandet. Dom som vet dom vet
Men vill bara dubbelkolla, jag bör alltså tvätta den här superporösa putsen/betongen med vatten och svamp? Känns som att det kommer rasa ned mig typ som att någon häller sand på en 
Är det ren puts du har så behöver du inte tvätta ner mer. Men under limfärgsflagorna (om det är det du har) så är där lim av nåt slag. Inte superviktigt, funkar nog ändå om du skiter i det. Grundmåla iallafall med nondrop innan du fortsätter.Hajenthirteen skrev:
Perfekt, tack! Limmet är nedskrapat så nu är det ren puts kvar. Nondrop näst på tur.M Maestrono skrev:
Ett tips är att köra med rullspackel i taket när du spacklar. Otroligt enkelt att slänga på. Att stå med vanligt spackel i taket är ingen höjdare (iallafall inte för mig som amatör).
Köp även en giraff att slipa med. Underlättar enormt. Jag köpte min på jula, funkar asbra.
Köp även en giraff att slipa med. Underlättar enormt. Jag köpte min på jula, funkar asbra.
Klicka här för att svara



