Hallå!
Vi har köpt ett gammalt hus byggt 1929, som är helt täckt med vit färg inomhus med släta foder och ingen själ finns kvar.
Detta är något vi vill ändra på, har sökt runt för att komma fram till hur vi ska kunna skapa känslan av "det svenska folkhemmet", men tycker det är lite svårt då jag tycker det spretar en del vilken info man kan hitta.
Just nu håller vi på med sovrummen och en liten hall på övervåningen. Det som jag kommit fram till hittills är att jag vill ha hålkälslist, päronfoder runt dörrar och fönster och enklare men rejäla golvsocklar likt dessa: https://www.sekelskifte.com/product/golvsockel-1920-tal-120-mm
Idag hittade jag även ett tips som föll mig i smaken om att sätta en dekorlist cirka 20-30cm ner på vägg och vitmåla upp mot taket. Taken är rätt risiga tretextak som jag vill byta ut, där funderar jag på att bara gipsa taket istället för att få ett liknande utseende som ett pappspänt tak. Har inte tänkt grotta mig in i att göra en äkta pappspänning. Tänker att det är antingen det eller någon slags pärlspontspanel?
Finns det någon speciell stil eller specifika detaljer man ska tänka på i t.ex sovrum för att få till en känsla av 20-tal? T.ex dekorlisten jag skrev om tidigare, användes det bara i särskilda rum eller satt det genomgående?
Huset är ett rött trähus hemmahörande i Västerbotten.
Har ni några bra tips eller smakråd i största allmänhet mottages det tacksamt! 😊
Vi har köpt ett gammalt hus byggt 1929, som är helt täckt med vit färg inomhus med släta foder och ingen själ finns kvar.
Detta är något vi vill ändra på, har sökt runt för att komma fram till hur vi ska kunna skapa känslan av "det svenska folkhemmet", men tycker det är lite svårt då jag tycker det spretar en del vilken info man kan hitta.
Just nu håller vi på med sovrummen och en liten hall på övervåningen. Det som jag kommit fram till hittills är att jag vill ha hålkälslist, päronfoder runt dörrar och fönster och enklare men rejäla golvsocklar likt dessa: https://www.sekelskifte.com/product/golvsockel-1920-tal-120-mm
Idag hittade jag även ett tips som föll mig i smaken om att sätta en dekorlist cirka 20-30cm ner på vägg och vitmåla upp mot taket. Taken är rätt risiga tretextak som jag vill byta ut, där funderar jag på att bara gipsa taket istället för att få ett liknande utseende som ett pappspänt tak. Har inte tänkt grotta mig in i att göra en äkta pappspänning. Tänker att det är antingen det eller någon slags pärlspontspanel?
Finns det någon speciell stil eller specifika detaljer man ska tänka på i t.ex sovrum för att få till en känsla av 20-tal? T.ex dekorlisten jag skrev om tidigare, användes det bara i särskilda rum eller satt det genomgående?
Har ni några bra tips eller smakråd i största allmänhet mottages det tacksamt! 😊
Det beror antagligen på att det knappast finns någon sådan stil. Dvs i praktiken går det inte att återskapa. Så man kommer i det läget att man gör så man själv tycker det är fint och inte lägger så mycket fokus på vad andra tyckte var fint för 100år sedan.C Caadjoon skrev:
Mörkbruna tapeter var inne då. Även utedass och potta i sovrummen men ingen dusch eller tvättmaskin. Fast det är inte många som vill ha det så idag.
Så i princip ingen vill ha tillbaka standarden/utseendet från 100år sedan till 100%. Så vad är då poängen med att få det exakt som man tror det var förr? Det fanns ingen direkt allmän stil. Alla gjorde som de tyckte var bäst/snyggast på den tiden. Alltså precis som nu.
Tekniken har utvecklats med TV, datorer, högtalare köksutrustning uppvärmningssystem och badrum. Så vill man inte bo i ett omodernt museum och frysa kan man liksom inte få det som då. Bara en slags halvdan kopia.
Så fokusera på det ni gillar istället är mitt bästa tips.
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 327 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 327 inlägg
Om man vill veta mer hur hus såg ut i ett visst område så kan läns- och stadsmuseum vara ställen att kolla på.
Att måla ner taken på väggen med list under förknippar jag med mycket hög takhöjd. Under slutet av 20-talet var det rätt ovanlig med mycket hög takhöjd, i alla fall här nere i Stockholmsområdet.
Den här boken kanske är något att låna: https://libris.kb.se/bib/7417370
Att måla ner taken på väggen med list under förknippar jag med mycket hög takhöjd. Under slutet av 20-talet var det rätt ovanlig med mycket hög takhöjd, i alla fall här nere i Stockholmsområdet.
Den här boken kanske är något att låna: https://libris.kb.se/bib/7417370
Administrator
· Skåne
· 8 699 inlägg
Vi bor också i 1920-talshus och hade exakt samma fråga som du när vi skulle fixa sovrummet, men det var för 10 år sedan. Hittade då ett reportage i Sköna hem, Flirt med 20-talet. Vi kopierade den inredningen nästan rakt av.C Caadjoon skrev:Hallå!
Just nu håller vi på med sovrummen och en liten hall på övervåningen. Det som jag kommit fram till hittills är att jag vill ha hålkälslist, päronfoder runt dörrar och fönster och enklare men rejäla golvsocklar likt dessa: [länk]
Nu funderar jag på att göra om lite igen och har då bland annat spanat på att köpa gamla sängbord av typen nedan för att få en äldre känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla också hos Veckebo såg och hyvleri, de har fina sammanställningar över vilka lister, foder och snickerier man hade olika tidsepoker. https://veckebosag.se/1920-tal
Det där var ett konstigt och historielöst svar.O skrev:
Det beror antagligen på att det knappast finns någon sådan stil. Dvs i praktiken går det inte att återskapa. Så man kommer i det läget att man gör så man själv tycker det är fint och inte lägger så mycket fokus på vad andra tyckte var fint för 100år sedan.
Mörkbruna tapeter var inne då. Även utedass och potta i sovrummen men ingen dusch eller tvättmaskin. Fast det är inte många som vill ha det så idag.
Så i princip ingen vill ha tillbaka standarden/utseendet från 100år sedan till 100%. Så vad är då poängen med att få det exakt som man tror det var förr? Det fanns ingen direkt allmän stil. Alla gjorde som de tyckte var bäst/snyggast på den tiden. Alltså precis som nu.
Tekniken har utvecklats med TV, datorer, högtalare köksutrustning uppvärmningssystem och badrum. Så vill man inte bo i ett omodernt museum och frysa kan man liksom inte få det som då. Bara en slags halvdan kopia.
Så fokusera på det ni gillar istället är mitt bästa tips.
Att ens tro att TS vill göra sig av med "moderna bekvämligheter" blir lite fånigt.
Dessutom så pratar vi 1920-tal, inte 1820-tal.
Det fanns en, eller kanske flera stilar, som ett hus från 1920-talet kunde omfatta. Ett slags sen Carl Larsson stil, Jugend, eller ibland tidig funkis.
Mina morföräldrar byggde sig ett hus 1924-1926, delvis självbygge.
Det byggde både badrum och WC redan från början. Även el såklart.
Huset hade profilerade lister, foder och spröjsade fönster. I ett par av rummen fanns det fortfarande tapeter från tiden för inflyttningen 1926. Just det huset "drog" mer åt jugend till.
Hur hög takhöjd man valde att ha på 1920-talet, har med många faktorer att göra.BirgitS skrev:
Om man vill veta mer hur hus såg ut i ett visst område så kan läns- och stadsmuseum vara ställen att kolla på.
Den här boken kanske är något att låna: [länk]
Jag har bott i lägenhet i Stockholms innerstad i en fastighet byggd i slutet av 1920-talet, med mycket hög takhöjd.
Men också besökt lantliga boende byggda under samma tid, med enligt dagens mått låg takhöjd.
Var det konstigt att alla inte byggde i samma stil på 1920-talet? Eller vad menar du.S skogaliten skrev:
Det tror ingen. Att ens tro att någon förespråkar det är inte lite fånigtS skogaliten skrev:
Plus väldigt många fler stilar. De flesta antagligen glömda. Precis som det varit innan 1920 och under hela perioden därefter. Samt som det är idag.S skogaliten skrev:
Att det var "el såklart" var väldigt lokalt på den tiden. Stora områden runt om i landet hade ingen el. Förhållandena i t.ex. Stockholm var väldigt annorlunda än i Västerbotten. Och i Västerbotten skiljde det sig oxo från fjäll till kust. Både vad gäller stil och tillgång till el. Precis som nu.S skogaliten skrev:
Citerar Vattenfall
Ända in på 1970-talet förekom det bostäder utan badrum och WC. På 1920-talet hade under hälften av alla hushåll el. Jag gissar att det var ännu färre i Västerbotten än i de större städerna. Många fick vänta till efter 2världskriget innan de fick el.
Bara det faktum att det du beskriver skiljer sig från det jag tog som exempel visar att det inte finns någon enhetlig stil.S skogaliten skrev:
Exakt vad jag menade med att man hade en pottor i sovrummen när man inte hade WC i bostaden. Helt enkelt för att slippa gå ut på dass på natten. Pottan förvarades i denna typ av sk "pottskåp". Mer eller mindre tjusiga. Så det är absolut en rimlig sak att ha i ett 1920-tals sovrum.Marlen Eskilsson skrev:
I perioden när det blev mer och mer vanligt med WC i bostäderna signalerade pottskåpen en lägre standard och de blev snabbt omoderna. Man ville ju inte att folk skulle tro att man inte hade WC...
Jag menar inte att man skall riva ut sitt WC. Naturligtvis! Men att just sådana här detaljer ger en bättre 1920-talskänsla. Även om man varken har eller använder en potta i skåpet. Naturligtvis!
Av detta auktionsexempel ser man att det fortfarande är lite "tabu" att tala om "pottskåp" så man kallar dem sängbord. Sådant gör det lite knepigare att hitta "rätt" prylar. Söker man på "pottskåp" kan man bla hitta detta 1920-tal pottskåp.
Den stora skiljelinjen i stilar (husmode) gick framförallt mellan stad och land. Innan industrialiseringen var det stora skillnader geografiskt. I princip varje by eller bygd hade sin variant. Allt eftersom tiden gick efter industrialiseringen på andra halvan av 1800-talet, och inte minst på 1900-talet så slätades skillnaderna ut. Idag finns i princip inga lokala skillnader kvar. Vartenda hus som byggs ser likadant ut, oavsett var i landet (eller rent av hela västvärlden) det ligger. Oerhört trist! Historielöst/traditionslöst. Synnerligen fattig uppväxt för alla yngre generationer.
Så, som nämnts tidigare, titta/hör med länsmuseet, titta/granska all äldre bebyggelse i bygden, men var synnerligen uppmärksam på att det är extremt ovanligt att originaldetaljer finns kvar på hus >100 år, definitivt på utsidan men tyvärr också ofta på insidan. Hus har reparerats, underhållits, moderniserats (husmode och status), byggts om och till etc.
Så, som nämnts tidigare, titta/hör med länsmuseet, titta/granska all äldre bebyggelse i bygden, men var synnerligen uppmärksam på att det är extremt ovanligt att originaldetaljer finns kvar på hus >100 år, definitivt på utsidan men tyvärr också ofta på insidan. Hus har reparerats, underhållits, moderniserats (husmode och status), byggts om och till etc.
Hade liknande situation i mitt torp, allt med äldre stil hade tagits bort till fördel till enkla lister och foder. Kontaktade ett lokalt sågverk som hyvlade fram fina nya foder som jag bytt i hela huset, även andra lister och golvsocklar är utbytta i äldre stil. Man kan när man renoverar eller rotar runt i något förråd hitta spår av lister som suttit i huset förut. Det finns ganska mycket info om stilhistoria i byggnadsvårdsböcker eller på nätet, kanske finns det något ställe där ni kan få mer tips,inom byggnadsvård. Ex
https://byggnadsvard.se/om-byggnadsvard/byggnadsvard-i-ditt-lan/vasterbotten/
https://hallahus.se/
https://byggnadsvard.se/om-byggnadsvard/byggnadsvard-i-ditt-lan/vasterbotten/
https://hallahus.se/
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
På pottskåp med marmortopp fanns ”duschen”, dvs en keramikskål och tillbringare för tvätt av vissa kroppsdelar.O skrev:
20-tal i Österbotten innebär breda golvlister och breda foder och breda taklister med hälkäl. Fodren går runt tre sidor på fönstren. Nederkarmen sticker in på insidan av väggen ovh har utstocande horn till sidorna som sidofodren står på. I princip de gamla profilerna men tunnare virke och plattare profiler 'än vad som var vanligt på 1800-talet. Vanligt mått på golvlister och foder är ungefär 19x115 mm
Maskinhyvlade plankgolv av jämnbreda spontade plankor som ofta är målade med linoljefärg eller bara fernissade med kokt linolja. Spegeldörrar oftast med utanpåliggande kammarlås och infällda stolpgångjärn men i enstaka fall moderna instickslås med trycke.
Pärlspont eller pappspänning i taken. Oftare pärlspont. Pappspända och tapetserade väggar.
I Västerbotten är det ungefär det samma med skillnaden att ni har andra lokala varianter på profilerna.
Maskinhyvlade plankgolv av jämnbreda spontade plankor som ofta är målade med linoljefärg eller bara fernissade med kokt linolja. Spegeldörrar oftast med utanpåliggande kammarlås och infällda stolpgångjärn men i enstaka fall moderna instickslås med trycke.
Pärlspont eller pappspänning i taken. Oftare pärlspont. Pappspända och tapetserade väggar.
I Västerbotten är det ungefär det samma med skillnaden att ni har andra lokala varianter på profilerna.
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Mycket av stilen sitter i fönster, dörrar (både inner och ytterdörrar) lister och foder. Fixar du det skulle jag vilja påstå att du kan göra resten som du vill utan att förlora känslan. Du förstärker känslan genom att undvika spottar och använda äldre typer av belysning.
Klicka här för att svara