1 218 läst ·
33 svar
1k läst
33 svar
Renovera hus från 60-talet, hur ska man tänka med asbest?
Precis. Hysterin verkar inte ha några gränser. Tog bort ett eternittak själv. Skyddsmask, och skyddskläder från Biltema. Firmorna som gör motsvarande är som feta katter. Så mycket regler för transporten till tippen. Inpackat i plastpaket, täckt släp. Blankett ifylld om ursprung. Men ok. Men parodiskt när vi väl lämpat av det på tippen. Anvisat lägga pö marken, en grävskopa bara täckte med tunnt lager jord. Så ’lägg litet jord på bara’ på den kommunala tippen. Där slutade kontrollen…Dr Benz skrev:
Redigerat:
Åter, utan att raljera men vad menas med denna fråga? Undrar genuint. Jag hoppas att det framgått av mina inlägg att jag tycker att det ska minimeras utan att för den delen förgås av panikångest, annars ber jag om ursäkt. Jag har också upprepat påpekat att jag förvärvat och bor i asbestinnehållande bostäder utan att hyperventilera och att jag även sanerat själv. Det jag motsatte mig var ”riv hur som helst, närsomhelst, det gick bra för mig”.J Jönas skrev:
Objektiv, faktabaserad tid är ju svårt att uppnå utan randomiserad kontrollerad data, om ens då. Helsinkideklarationen gör det svårt att göra den studien på människor. Datan är av sin natur observationell. Menar du att man ska kunna säga att 2,53 timmar är lungt men 2,54 h så är det kört? Det är ju avhängigt samsjuklighet och genetisk predisposition för cancer vilket inte är variabler jag sitter på för TS tro det eller ej. Så länge man håller sig under 2234 cigaretter får man inte lungcancer, under 345 L vodka så slipper man skrumplever osv osv.
Det finns ingen allmänt satt gräns för hur mycket asbest kroppen tål. Det beror istället till stor del på hur mycket asbest som finns i materialet, hur man hanterar det och hur länge man utsätts för det.
Asbest finns redan i låga nivåer runt oss i miljön. RIVM anger att bakgrundsnivåer i vanligt husdamm ligger ungefär runt 1 000 asbestfibrer per cm². I hus där asbest har kontaminerat dammet kan nivåerna öka med upp till 10 000 gånger, alltså runt 10 miljoner fibrer per cm².
Därför är det stor skillnad på att plocka ner ett eternittak utomhus, skiva för skiva, där asbesten är bunden i cement, jämfört med att riva i lös asbestisolering inomhus eller stå och slipa, hugga och bryta i asbestmaterial. Det är också därför “det gick bra för mig” inte säger så mycket. Asbestrelaterade problem kommer dessutom, som sagt, långt senare. Det anges ofta 20–40 år efter exponeringen. Har man fått sämre andning eller andra lungproblem så långt senare är det inte alltid enkelt att koppla det till ett visst rivningsjobb, särskilt om det inte är så pass tydliga förändringar att de syns på röntgen.
Ska man ta ner ett eternittak så gör man det såklart genom att bryta så få skivor som möjligt, undvika damm, använda rätt skydd och hantera avfallet korrekt. Man vill helt enkelt inte sprida mer asbest än nödvändigt, både för sin egen och andras del.
Asbest finns redan i låga nivåer runt oss i miljön. RIVM anger att bakgrundsnivåer i vanligt husdamm ligger ungefär runt 1 000 asbestfibrer per cm². I hus där asbest har kontaminerat dammet kan nivåerna öka med upp till 10 000 gånger, alltså runt 10 miljoner fibrer per cm².
Därför är det stor skillnad på att plocka ner ett eternittak utomhus, skiva för skiva, där asbesten är bunden i cement, jämfört med att riva i lös asbestisolering inomhus eller stå och slipa, hugga och bryta i asbestmaterial. Det är också därför “det gick bra för mig” inte säger så mycket. Asbestrelaterade problem kommer dessutom, som sagt, långt senare. Det anges ofta 20–40 år efter exponeringen. Har man fått sämre andning eller andra lungproblem så långt senare är det inte alltid enkelt att koppla det till ett visst rivningsjobb, särskilt om det inte är så pass tydliga förändringar att de syns på röntgen.
Ska man ta ner ett eternittak så gör man det såklart genom att bryta så få skivor som möjligt, undvika damm, använda rätt skydd och hantera avfallet korrekt. Man vill helt enkelt inte sprida mer asbest än nödvändigt, både för sin egen och andras del.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden