1 210 läst ·
33 svar
1k läst
33 svar
Renovera hus från 60-talet, hur ska man tänka med asbest?
Hej. Köpte ett hus från 65 för 3 år sedan. Huset är mer eller mindre klätt i eternit. Tak, väggar, trossbotten, ventilation osv.
Nu vet jag inte om ni måste flytta in först och renovera på plats. Men vi tog ner ventilationskanalerna innan vi flyttade in. Det är som tidigare skrivit inte farligt så länge man inte borrar eller slipar och skapar damm av det. Det är inte farligt i sig själv.
Jag har väl personligen varit lite mindre försiktig men jag ser massor med större faror i andra sammanhang. Så jobbar jag.
Taket skall vara kvar. Det skall målas nästa år. Fasaden skall vara kvar den skall pålas nästa år. Trossbotten ligger där och skall inte flyttas. Jag behöver borra lite här och där någon gång. Då gör jag det försiktigt och går vidare. Rev ut gamla plastmattor (i början) hade ingen större ånger över ev lim. Men det var också så att man kan säga att vi har total renoverat och det blev en hel del annat damm också.
Mitt största bekymmer är att jag tycker fasadplattorna är så fula, men det blir förhoppningsvis bättre när vi får fyllt i fogarna och måla så att ytan blir enhetlig.
Var inte orolig men försiktig och skydda det du behöver. Att ta in firma för att jobba med asbest kostar MKT pga att dom har krav på skydd och säkerhet. Privat har man inte det.
Nu vet jag inte om ni måste flytta in först och renovera på plats. Men vi tog ner ventilationskanalerna innan vi flyttade in. Det är som tidigare skrivit inte farligt så länge man inte borrar eller slipar och skapar damm av det. Det är inte farligt i sig själv.
Jag har väl personligen varit lite mindre försiktig men jag ser massor med större faror i andra sammanhang. Så jobbar jag.
Taket skall vara kvar. Det skall målas nästa år. Fasaden skall vara kvar den skall pålas nästa år. Trossbotten ligger där och skall inte flyttas. Jag behöver borra lite här och där någon gång. Då gör jag det försiktigt och går vidare. Rev ut gamla plastmattor (i början) hade ingen större ånger över ev lim. Men det var också så att man kan säga att vi har total renoverat och det blev en hel del annat damm också.
Mitt största bekymmer är att jag tycker fasadplattorna är så fula, men det blir förhoppningsvis bättre när vi får fyllt i fogarna och måla så att ytan blir enhetlig.
Var inte orolig men försiktig och skydda det du behöver. Att ta in firma för att jobba med asbest kostar MKT pga att dom har krav på skydd och säkerhet. Privat har man inte det.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Behöver ni eller villhöver ni renovera våtrummen?F FullBelåning skrev:
Eller så här: är något/några våtrum fuktskadade? Är vattenledningar och avloppsrör i dåligt skick eller rent av läcker? - Då är det läge för renovering!
Är våtrummen bara fula och omoderna, men funktionella, är det läge för renovering endast om det finns tid och pengar över. Och som småbarnsföräldrar kanske ni vill prioritera annat, typ deltidsarbete för att slippa ha ert barn på förskola 11 timmar om dagen. Och en deltidsinkomst (eller två) kanske inte medger att ni deltar i den inofficiella tävlingen om kvarterets snyggaste tvättstuga. Men å andra sidan uppskattar barnet kortare dagar på förskolan mer än en fancy tvättstuga.
Där det finns en rimlig risk att det är asbest är:
Isolering kring rör (element/varmvatten) och då är det i krökarna.
Kan finnas i fix/fog till kakel
Kan finnas i lim till plastmattor
Ventilationskanaler
Pris sanera asbest vid rörböjar beror på antal böjar.
Pris sanera fix/fog och lim av plastmatta beror på hur mycket och om underlaget kan kasseras eller om det måste slipas bort.
Jag skulle inte vara rädd att köpa det som första hus. Inte med småbarn heller.
Skicka in prover för analys eller ta en firma som kommer ut och tar prover och analyserar. Kostar några tusen men väl värt pengarna (det du vill analysera är kakelfog och fix samt lim på mattor. Rörisolering och ventilation ser du med blotta ögat.
Sen tar ni ett rum i taget.
Många gånger skriver man ju in i kontraktet att man som köpare har rätt göra besiktning av huset och sen kan häva köpet. Prata med säljaren om att ta några prover för asbestamalys och skicka in dem. Tar inte många dagar då svar på.
Isolering kring rör (element/varmvatten) och då är det i krökarna.
Kan finnas i fix/fog till kakel
Kan finnas i lim till plastmattor
Ventilationskanaler
Pris sanera asbest vid rörböjar beror på antal böjar.
Pris sanera fix/fog och lim av plastmatta beror på hur mycket och om underlaget kan kasseras eller om det måste slipas bort.
Jag skulle inte vara rädd att köpa det som första hus. Inte med småbarn heller.
Skicka in prover för analys eller ta en firma som kommer ut och tar prover och analyserar. Kostar några tusen men väl värt pengarna (det du vill analysera är kakelfog och fix samt lim på mattor. Rörisolering och ventilation ser du med blotta ögat.
Sen tar ni ett rum i taget.
Många gånger skriver man ju in i kontraktet att man som köpare har rätt göra besiktning av huset och sen kan häva köpet. Prata med säljaren om att ta några prover för asbestamalys och skicka in dem. Tar inte många dagar då svar på.
Biltema säljer både skyddskläder och skyddsmask. Utmaningen är att göra rätt på tippen, du får troligen fylla i blankett om ursprunget, ha täckt släp etc etc. Men väl värt besväret.J Jönas skrev:
Onekligen! Jag fick hjälp med hur jag kunde se på saken här på forumet. Besikktningsmannen avskrev badrummen helt och skrämde oss med ”avskrivna” tätskikt. Fick här på forumet kloka råd man kunde se på saken. Vi duschar i källaren, barnen får bada i det gamla (och fula men helt dunktionsdugliga) badrummet på bottenplan. Inga tecken på fukt och i vårt fall är det betongbjälklag så jag är inte livrädd att det ska rasa om det skulle bli fuktigt innan vi hinner till den renoveringen.SågspånPappspikEternit skrev:
Behöver ni eller villhöver ni renovera våtrummen?
Eller så här: är något/några våtrum fuktskadade? Är vattenledningar och avloppsrör i dåligt skick eller rent av läcker? - Då är det läge för renovering!
Är våtrummen bara fula och omoderna, men funktionella, är det läge för renovering endast om det finns tid och pengar över. Och som småbarnsföräldrar kanske ni vill prioritera annat, typ deltidsarbete för att slippa ha ert barn på förskola 11 timmar om dagen. Och en deltidsinkomst (eller två) kanske inte medger att ni deltar i den inofficiella tävlingen om kvarterets snyggaste tvättstuga. Men å andra sidan uppskattar barnet kortare dagar på förskolan mer än en fancy tvättstuga.
För oss var det jätteskönt att inte känna av vi behövde stressa med våtrumstenovering då vi inte hade jättegott med kosing mitt i föräldraledighetsåren. Jag, som du, TS, känner mig händig på ett amatörmässigt plan men känner inte att jag kan göra våtrumsskikt själv. Vi känner en bra hantverkare via familjen som ska få göra badrummet dagen den kommer som vi litar på men trots kompispriser är det skönt att hinna spara ihop lite. Bara för att besiktningsprotokollet säger att åldern är inne så är det inte nödvändigtvis panik.
Eftersom det är första huset säger jag som kloka sagt till mig, det kommer ta aslång tid med barn. Tära på relationen och när man till slut säger ”fuck it” och tar in proffs är det inte så bara. Man behöver läsa på för att förstå även om man inte ska göra själv, för att kunna bli nöjd, sova lungt och betala skäligt. Det tar tid. Med det sagt har vi inte skiljt oss och stormtrivs. Vi har en sockerbit från 67 vi älskar, som blivit som en hobby. Bästa vi gjort. Förutom barnen då😅
För det första, du har hittat till helt rätt forum. Här finns massor med hjälpsamma och oftast snälla medlemmar som kan hjälpa en igenom även de svåraste renoveringsmoment.
Men när det kommer till risker och hälsa, gör dig själv en tjänst och läs på vad det verkligen innebär, inte minst med tanke på att ni har barn. Här på forumet är det vanligt att man anser att uppmaningarna runt risker som asbest, radon m.m. är överdrivna. Visst kan det ligga lite i det, men samtidigt hade många nog inte ens känt till riskerna om det inte pratades om dem.
När det gäller asbest så anger Boverket framför allt risk för hus byggda från 1940–1970, men det kan mycket väl finnas asbest i hus upp till 1982 då det blev totalförbud.
Bestämmer man sig för att köpa och renovera ett hus som inte tidigare genomgått någon större renovering, och där det finns överhängande risk för asbest, så kan det vara en bra idé att skicka in prover för analys innan projektet sätts i rullning. Finner man asbest och vill skydda sig själv och sin familj, vilket man bör, så får man sätta sig in i hur det ska hanteras innan man börjar riva. Det innebär absolut mer eftertanke och kanske även en del extra jobb, men görs det rätt behöver det inte bli något dramatiskt.
Det som gör asbest otrevligt är att fibrerna är så små att man inte ser dem. De går inte att dammsuga upp med vanlig dammsugare och de kan sväva kvar i luften i timmar. Får man ner dem i lungorna kan de bli kvar där livet ut, och har man otur visar sig problemen först 30–40 år senare, när det redan är för sent att göra något åt det. Som tur är är det ändå ganska ovanligt, men det är just därför man bör tänka till innan man börjar riva i misstänkta material.
Men när det kommer till risker och hälsa, gör dig själv en tjänst och läs på vad det verkligen innebär, inte minst med tanke på att ni har barn. Här på forumet är det vanligt att man anser att uppmaningarna runt risker som asbest, radon m.m. är överdrivna. Visst kan det ligga lite i det, men samtidigt hade många nog inte ens känt till riskerna om det inte pratades om dem.
När det gäller asbest så anger Boverket framför allt risk för hus byggda från 1940–1970, men det kan mycket väl finnas asbest i hus upp till 1982 då det blev totalförbud.
Bestämmer man sig för att köpa och renovera ett hus som inte tidigare genomgått någon större renovering, och där det finns överhängande risk för asbest, så kan det vara en bra idé att skicka in prover för analys innan projektet sätts i rullning. Finner man asbest och vill skydda sig själv och sin familj, vilket man bör, så får man sätta sig in i hur det ska hanteras innan man börjar riva. Det innebär absolut mer eftertanke och kanske även en del extra jobb, men görs det rätt behöver det inte bli något dramatiskt.
Det som gör asbest otrevligt är att fibrerna är så små att man inte ser dem. De går inte att dammsuga upp med vanlig dammsugare och de kan sväva kvar i luften i timmar. Får man ner dem i lungorna kan de bli kvar där livet ut, och har man otur visar sig problemen först 30–40 år senare, när det redan är för sent att göra något åt det. Som tur är är det ändå ganska ovanligt, men det är just därför man bör tänka till innan man börjar riva i misstänkta material.
Renovera hus från 60-talet, hur ska man tänka med asbest?
Inte alls.
Ett orenoverat sextiotalshus har så mycket som kan vara eller är fel att lite asbest ses som en mild svalkande sommarbris i jämförelse med allt annat.
Renoverade själv mitt femtiotalshus utan en tanke på asbest. Det som behövde tas bort, togs bort. Eternitfasaden, asbestplattorna på köksgolvet, eternitskivorna i badrummet samt rörisolering i pannrummet.
Detta gjordes före det blev populärt att skrämma livet av folk på internet med skräckhistorier om den livsfarliga asbesten.
Inte alls.
Ett orenoverat sextiotalshus har så mycket som kan vara eller är fel att lite asbest ses som en mild svalkande sommarbris i jämförelse med allt annat.
Renoverade själv mitt femtiotalshus utan en tanke på asbest. Det som behövde tas bort, togs bort. Eternitfasaden, asbestplattorna på köksgolvet, eternitskivorna i badrummet samt rörisolering i pannrummet.
Detta gjordes före det blev populärt att skrämma livet av folk på internet med skräckhistorier om den livsfarliga asbesten.
Glädjande nog blev nästan bara vanerökare skadade. Det räckte alltså inte att såga eternitskivor hela dagarna livet ut i dammiga fabriker för att bli sjuk.I Ironside skrev:
Det finns ju någon gubbtävling på detta annars så matnyttiga forum om hur nonchalant man kan vara kring asbest. Argument som ovan ser ju rimligtvis även TS igenom. Inte alla som rökt dör i lungcancer, eller alla som någonsin åkt obältade osvosv. Asbestlunga är inte den enda risken med asbest som man försöker hänvisa till med den här hänvisningen till ”långvarig exponering”. Asbest är också carcinogent, man kan söka på asbest och mesoteliom, ovarial cancer osv på pubmed. TS verkar ha en hälsosam oro som inte är galen men ändå försiktig. Läs på själv! Inom tre dager har den här tråden urspårat i en allmän asbestdiskussion.
Det är det där med att "läsa på själv" som är problemet. I massor av trådar har "pålästa" trådskapare lyckats skrämma upp sig själva så till den milda grad att de till och med blivit rädda för sina egna fönsterbänkar. Det är verkligen inte en "hälsosam" inställning. Inte heller "hälsosamt" är det att vara orolig för en hel generation bostäder på grund av asbest när det finns så mycket annat som verkligen kan vara ett problem med hus som snart är hundra år.Vrana skrev:
Det finns ju någon gubbtävling på detta annars så matnyttiga forum om hur nonchalant man kan vara kring asbest. Argument som ovan ser ju rimligtvis även TS igenom. Inte alla som rökt dör i lungcancer, eller alla som någonsin åkt obältade osvosv. Asbestlunga är inte den enda risken med asbest som man försöker hänvisa till med den här hänvisningen till ”långvarig exponering”. Asbest är också carcinogent, man kan söka på asbest och mesoteliom, ovarial cancer osv på pubmed. TS verkar ha en hälsosam oro som inte är galen men ändå försiktig. Läs på själv! Inom tre dager har den här tråden urspårat i en allmän asbestdiskussion.
Nej det finns ingen gubbtävling. Men det handlar om så mycket annat att man måste bortse från sina känslor och gå på fakta och ta beslut på detta. Idag görs väldigt många mer beslut på känslor och det blir inte alltid så bra. En känsla är också svårare (omöjlig) att bemöta.
Det enda det handlar om är att få nyans i debatten och ta sin egna beslut på det.
En lgh vi renoverade ryckte upp mattor och dylikt. På kvällen googlade min fru hur vi skulle få bort det sista limmet från betongen. På en halvtimme hamnade hon direkt i ett riktigt djupt hål av panik och dödsångest. På riktigt. Det hon fick läst om asbest skapade en oro utan dess like. Och det gick inte att prata eller resonera om det då.
Det är 5 år sedan och idag när HON SJÄLV fått söka lite vidare och sätta det i sitt sammanhang så förstår hon korrelationen och att det är beroende på ev rökning och MÄNGDEN man utsetts för som avgör. Idag bor vi bokstavligen i en låda av asbest…
Så skrik inte varg när det är en räv. Var medveten och agera utefter det.
Lämna känslorna vid dörren när ni besöker oss.
Det enda det handlar om är att få nyans i debatten och ta sin egna beslut på det.
En lgh vi renoverade ryckte upp mattor och dylikt. På kvällen googlade min fru hur vi skulle få bort det sista limmet från betongen. På en halvtimme hamnade hon direkt i ett riktigt djupt hål av panik och dödsångest. På riktigt. Det hon fick läst om asbest skapade en oro utan dess like. Och det gick inte att prata eller resonera om det då.
Det är 5 år sedan och idag när HON SJÄLV fått söka lite vidare och sätta det i sitt sammanhang så förstår hon korrelationen och att det är beroende på ev rökning och MÄNGDEN man utsetts för som avgör. Idag bor vi bokstavligen i en låda av asbest…
Intet skrev:
Det där är en grov förenkling.Intet skrev:
Det är det där med att "läsa på själv" som är problemet. I massor av trådar har "pålästa" trådskapare lyckats skrämma upp sig själva så till den milda grad att de till och med blivit rädda för sina egna fönsterbänkar. Det är verkligen inte en "hälsosam" inställning. Inte heller "hälsosamt" är det att vara orolig för en hel generation bostäder på grund av asbest när det finns så mycket annat som verkligen kan vara ett problem med hus som snart är hundra år.
Att rökare ofta nämns i samband med asbest betyder inte att asbest bara var farligt för rökare. Det handlar framför allt om att rökning och asbest tillsammans kraftigt ökar risken för lungcancer. Det gör inte asbest ofarligt för icke-rökare, och det säger framför allt ingenting om lungsäckscancer/mesoteliom, där asbest är den klart dominerande orsaken. WHO skriver uttryckligen att kombinationen asbest och tobaksrök kraftigt ökar risken för lungcancer, medan Cancerfonden skriver att man inte sett att rökning ökar risken för lungsäckscancer.
Asbest blev inte förbjudet för att folk på internet blev rädda. Det blev förbjudet för att det är cancerframkallande och kan orsaka allvarliga sjukdomar i andningsorganen. Arbetsmiljöverket nämner bland annat mesoteliom, lungcancer, asbestos och pleuraplack.
Det som gör asbest så lömskt är just att man inte märker något när det händer. Fibrerna är extremt små och osynliga. De kan sväva i luften, andas in och ta sig djupt ner i lungorna. De fibrer som fastnar där är inte något kroppen bara gör sig av med. De kan bli kvar livet ut, irritera vävnaden, skapa inflammation och ärrbildning och långt senare ge allvarlig sjukdom. National Cancer Institute beskriver att fibrerna kan fastna i lungorna, samlas över tid och orsaka ärrbildning och inflammation som påverkar andningen.
Så när någon säger “jag rev eternit och det gick bra” så vet man faktiskt inte det. Problemen kommer ofta mycket sent. Arbetsmiljöverket anger att mesoteliom vanligen uppträder först cirka 20–40 år efter exponering, och 1177 skriver att lungsäckscancer kan ta över 30 år att utveckla.
Jag har själv ett konkret exempel i familjen. Min far stod på backen och sågade eternitpannor. Senare i livet fick han problem med andningssystemet, och den exponeringen var en uppenbar misstänkt orsak, även om det inte gick att bevisa exakt i efterhand. Det är också en del av problemet: många decennier senare är det inte alltid enkelt att säkert knyta lungproblem till en viss exponering. Vanlig röntgen visar inte asbestfibrer i lungorna, utan möjligen följderna av skadan när den blivit tydlig nog.
Det betyder inte att man ska få panik av ett äldre hus. Men att riva eternit, gamla golvplattor, rörisolering eller andra misstänkta material utan en tanke på asbest är inte ett gott råd. Asbest är ingen “mild svalkande sommarbris”. Det är ett dokumenterat hälsofarligt material som ska hanteras med respekt.
Utan att kokettera eller raljera förstår jag genuint inte detta inlägg. Hur är att din fru fick ångest ett sakligt argument och att ”lämna känslorna hemma”? Asbest är ett hälsoskadligt ämne även utan rökexponering men givetvis önskar jag inte din fru eller någon annan att ha svår ångest i frågan.Dr Benz skrev:
Nej det finns ingen gubbtävling. Men det handlar om så mycket annat att man måste bortse från sina känslor och gå på fakta och ta beslut på detta. Idag görs väldigt många mer beslut på känslor och det blir inte alltid så bra. En känsla är också svårare (omöjlig) att bemöta.
Jag har som sagt själv köpt två fastigheter fullt införstådd i att det kan finnas asbest både här och där trots att jag har både barn och lungor, jag har också själv valt att sanera mindre, icke-dammande projekt på egen hand utan att hyperventilera dagligen sedan dess. Men jag tycket inte heller att man oemotsagd kan skriva att man riva upp ett helt golv med lim och annat bös och mena att en sådan asbestexponering är riskfri för ”det gick bra för mig”. Man behöver inte en doktorsgrad i epidemiologi för att förstå risk på populationsnivå, alla som rökt har inte dött i lungcancer men likt förbannat ökar det risken för lungcancer.
Nästa emotsägare har snortat asbest dagligen sedan barnsben och aldrig mått bättre. WHO, arbetsmiljöverket och andra förståsigpåare har alla fel.