Huset är byggt 1973 av Nyckelhus i Uppsala och blandaren ska vara en HansGrohe. Den börjar bli svår att stänga av ochsätta på så jag är tackasam om nån vet vet vad modellen kan heta och hur man enklast gör jobbet...
 
  • 2012-02-28 20.44.57.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tog tjuren vid hornen och skruvade i sär den... Väldigt simpelt faktiskt.
Nu behöver jag hitta en packningsats till denna.
Försökte även öppna den övre omkopplaren men då har dom gjort väggen för tajt alt så öppnades hela överdelen och då trycktes väggen ut lite så jag vågade inte fortsätta idag. Ska ta och göra hålet några mm större innan jag försöker igen...
 
  • 2012-02-29 20.02.50.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att det där är en Grohe blandare. Grohe och Hans Grohe är 2 helt olika företag, de har inget med varandra att göra. Kan vara bra att veta om du skall söka information.
 
Fattar inte varför det ska vara så svårt att hitta beteckning eller bilder på dom bara...
 
Tack för länken men ingen av dom delarna ser ut som det jag behöver.
Hittade även Hansgohe delar men ingen som ser som mitt.
 
får se om blden på blandare hängde med
 
  • 2012-02-29 22.13.09.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hempularen skrev:
Jag tror att det där är en Grohe blandare. Grohe och Hans Grohe är 2 helt olika företag, de har inget med varandra att göra. Kan vara bra att veta om du skall söka information.
Du har ingenkoll på vad som skiljer ?
 
Ingen?
 
Jag har ingen koll på hur de skiljer produktmässigt. Men det är 2 olika företag med helt olika historia, de har aldrig haft samma produkter. Ungefär som Volvo och Saab.

Lite förädiskt med sådana namn, man förleds ju att tro att Grohe bara är ett slarvigt uttal av Hans Grohe, när de har så besläktade produkter.

Jag googlade lite på dem. Båda har Svenska kontor (eller iallafall svenska hemsidor). Jag skulle skicka bilderna till företagen och fråga om reservdelar.
 
Nja, att Grohe och Hans Grohe inte har något med varandra att göra är fel. Det stämmer att det är två olika företag men de har sin grund i samma företag. Grohe grundades av Hans Grohes son Friedrich Grohe som efter att ha jobbat ihop med sin far köpte upp ett annat företag 1936. Detta blev 1948 Friedrich Grohe Armaturenfabrik, numera Grohe.

Sorry för OT, har ingen aning om vilket företag som tillverkat blandaren, men var tvungen att komma med lite vvs-nörderier :)
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Krilleman
lordi skrev:
Sorry för OT, har ingen aning om vilket företag som tillverkat blandaren, men var tvungen att komma med lite vvs-nörderier :)
Jag ursäktar mig också för kapning av tråden, men vilken klockren kommentar! :thumbup:
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
I mina blandare finns runda segment (typ brickor) som är monterade i rad.
Dessa börjar att gå sönder, varvid blandaren inte fungerar (bara varmt vatten kommer).
Tycker att bilden i det här forumet överensstämmer med min blandare..
Hur får jag tag i dessa "brickor"?
Finns det modernare insatser som ersätter dom gamla brickorna. Då armaturen är inmurad i väggen
vill jag behålla blandarhuset.
Tacksam för tips
Gert
 
G geed skrev:
I mina blandare finns runda segment (typ brickor) som är monterade i rad.
Dessa börjar att gå sönder, varvid blandaren inte fungerar (bara varmt vatten kommer).
Tycker att bilden i det här forumet överensstämmer med min blandare..
Hur får jag tag i dessa "brickor"?
Finns det modernare insatser som ersätter dom gamla brickorna. Då armaturen är inmurad i väggen
vill jag behålla blandarhuset.
Tacksam för tips
Gert
Hej Gert, jag vet att vi har 2025 och inlägg av dig är gammal. Men jag har samma problem med blandare, samma som du har och vill inte riva väggen bara för att. Sista dagarna har jag upplevt att det kommer endast varm vatten och jag trodde att det är termostaten som krångla. Den i mitten. Den har jag köpt nytt (svin dyrt med ungefär 2000kr). Men jag öppnade dom bredvid och vänster samlade jag in delar från en keramik packning. Höger är utan filtersegment, därav förmodligen varm vatten. Hittar inte en sidan som har delar kvar. Termostaten finns fortfarande, men dom vänster och höger är typ filter och dom hitta jag inte.

Har du fått ordning och kunde vara snäll och tipsa mig en adress. Comfort I Övik håller inte längre på med sånt. Han önskar sig helst att jag renovera badrummet. 😁

Hör av dig om du hittade en lösning.

Hälsningar Mathias från Tävra Västernorrland.
 
  • Närbild på en trasig blandare i vägg, delvis demonterad, med synliga komponenter och isoleringsmaterial runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en demonterad duschblandare med fokus på det centrala termostatventilen och anslutningarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en borttagen termostat eller blandare som visar en trasig keramikpackning och rostiga komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.