Hej,

Jag skulle vilja få ordning på garagedörrarna och helst få fram trät. Det ser ut som furu men jag kan ha fel. Helst skulle jag vilja få dom så likt inspirationsbilden som möjligt så det får mer teak-liknande nyans. Hur hade ni gjort?

• PXL_20260509_081745503.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • file_000000000168720a83b2a3cfdf9ebfac.png
    Skapa konto
  • PXL_20260509_115310857.jpg
    Skapa konto
Jag hade bytt ytmaterial på dem. Hade dörrar med panel som jag isolerade och satte spårad plyfa på utsidan, var masonit på insida så där blev det slät plyfa.

A AndersS skrev:
Jag hade bytt ytmaterial på dem. Hade dörrar med panel som jag isolerade och satte spårad plyfa på utsidan, var masonit på insida så där blev det slät plyfa.
Tack för tipset! Som du skriver, det kanske blir enklast/snyggast att helt enkelt klä om dom.

Som isolering använde jag cellplast, blev lite sågande/skärande men gav samtidigt bättre stabilitet.
Lyfte av dörrarna och använde en släpkärra som arbetsbänk.
Och att göra dörrarna trärena för t.ex. en lasyr eller liknande blir mycket slipande.

A AndersS skrev:
Som isolering använde jag cellplast, blev lite sågande/skärande men gav samtidigt bättre stabilitet.
Lyfte av dörrarna och använde en släpkärra som arbetsbänk.
Och att göra dörrarna trärena för t.ex. en lasyr eller liknande blir mycket slipande.
smart med släpkärra som arbetsbänk! Den tanken har aldrig slagit mig. Dörrarna känns gedigna som dom är så jag siktar på att bara byta panelen. Det jag är lite rädd för är att panelen ska slå sig, vilka dimensioner på virket körde du på? Jag tänkte satsa på teak panel.

Minns inte för det är nog 15 år sedan jag gjorde arbetet, men de brukar väl vara runt 10-12 mm. Plyfan på insidan var tunnare runt 5 mm.
Glömde notera att jag även limmade dem mot stommen med trälim för utomhusbruk, dvs är fuktbeständigt, anser att lim är ett måste för stabilitet/hållbarhet.

Dunfalken Dunfalken skrev:
Jag tänkte satsa på teak panel.
Det låter dyrt, vad kostar panelen till dina garagedörrar?

F fribygg skrev:
Det låter dyrt, vad kostar panelen till dina garagedörrar?
Ingen aning vad det kan gå på, säkert inte gratis men garanterat billigare än nya dörrar tänker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.