Ingen fara med att öppna toppen när du har en ordentlig glödbädd i botten. Luftdraget ut genom spisröret är då så starkt att det går att öppna och lägga ved uppifrån utan att rummet blir rökfyllt. Så gjorde man ju förr när man lyfte bort spisringar för att sätta dit en kaffepannan. Eller hur? Det du behöver är en ordentligt tillknixad spiskrok med vilken du snabbt kan lyfta bort och lägga tillbaks spisringarna som vid det laget är rejält heta.... (förutsatt att det är spisringar som döljer sig under kronan...)
 
Kanske elda med briketter? Lagom storlek att stoppa genom luckan. I övrigt får man bättre förbränning ( vit rök) om man stoppar en pinne i brasan då och då i stället för att matta den fullt på en gång och ..... pyrelda för att hålla rumstemperaturen nere.
En liten vedmagasin är lämplig att elda lagom och kontinuerligt utan att det blir alldeles för varmt i rummet . Man lär sej snabbt hur mycket är lagom :). Stoppar du i för mycket och eldar för häftigt så går 60-70% värme till kråkorna :)

Fin kamin, nästan som ett smycke. Dessutom gediget gjutjärn och ingen svetsat plåtlåda. Den är byggd för koks men det går att elda med ved också. Kolla vilket är det största vedklabb du kan få i innan du hugger ved för vintern :).
Jag eldade med 35cm långa i en kokskamin som hade luckan framme. Din får vedbitar nästan uppifrån så det är ännu bättre.
Jag tycker inte man ska skruva sönder den i minsta delar. Det finns säkert delar som bara ligger stapplade på varandra med en tätningssnöre emellan. Det som sitter fast får sitta fast , man kommer åt med en stålbörste ändå. Man behöver inte slipa ner till blank metall heller, bara skrapa det som sitter löst och sen på med ugnsvärta - den täcker det mesta och kaminen blir som ny :). Rosten inuti kan du låta vara då den inte stör på något sätt, tycker jag.
Lycka till!
gaia
 
H
Detta är helt klart en kamin avsedd för koks och INTE för ved.
Begriper inte varför en del personer ska envisas med att elda i utrustning som inte alls motsvarade miljökraven ens när den tillverkades.
Koks avger sin värme genom strålning från en glöd. Ved avger sin värme med hjälp av rökgaserna. Finns inte minsta tillstymmelse till konvektionsvägar i denna kamin där rökgaserna kan avlämna sin värme. Eldar man med öppen låga så går all värme rakt ut i skorstenen. Alltså en mycket olämplig anordning att värma ett hus med.

>Vi har installerat nytt vattenburet värmesystem i huset, så kaminen kommer främst att >fungera som extravärme under kalla vintrar och som mysfaktor förståss!:) Så länge >den fungerar, inte är brandfarlig och ger lite extra värme är vi nöjda.

Någon uppvärmning att tala om kommer du inte att få och sååå mysigt är der väl inte i längden att förstöra grannarnas boendemiljö.

Mitt råd: Borsta av rosten med en stålborste. Ställ kaminen utomhus och gillra upp en gammal stupränna som skorsten. Smörj in kaminen med linolja. Elda upp kaminen så varm den kan bli med torr ved. Linoljan gör då hela kaminen svart och fint patinerad.
Annonsera ut kaminen på blocket till någon gammal vedromantiker för några tusen och köp sedan en riktig kamin för pengarna. På köpet kommer du att sänka dina uppvärmningskostnader och slippa den besvärande tönt- och miljöfaktorn när du berättar att du faktiskt eldar i museiföremålet.
 
holmertz skrev:
Detta är helt klart en kamin avsedd för koks och INTE för ved.
Begriper inte varför en del personer ska envisas med att elda i utrustning som inte alls motsvarade miljökraven ens när den tillverkades.
Koks avger sin värme genom strålning från en glöd. Ved avger sin värme med hjälp av rökgaserna. Finns inte minsta tillstymmelse till konvektionsvägar i denna kamin där rökgaserna kan avlämna sin värme. Eldar man med öppen låga så går all värme rakt ut i skorstenen. Alltså en mycket olämplig anordning att värma ett hus med.

>Vi har installerat nytt vattenburet värmesystem i huset, så kaminen kommer främst att >fungera som extravärme under kalla vintrar och som mysfaktor förståss!:) Så länge >den fungerar, inte är brandfarlig och ger lite extra värme är vi nöjda.

Någon uppvärmning att tala om kommer du inte att få och sååå mysigt är der väl inte i längden att förstöra grannarnas boendemiljö.

Mitt råd: Borsta av rosten med en stålborste. Ställ kaminen utomhus och gillra upp en gammal stupränna som skorsten. Smörj in kaminen med linolja. Elda upp kaminen så varm den kan bli med torr ved. Linoljan gör då hela kaminen svart och fint patinerad.
Annonsera ut kaminen på blocket till någon gammal vedromantiker för några tusen och köp sedan en riktig kamin för pengarna. På köpet kommer du att sänka dina uppvärmningskostnader och slippa den besvärande tönt- och miljöfaktorn när du berättar att du faktiskt eldar i museiföremålet.
Tycker det är någon annan som står för töntfaktorn i den här tråden.
 
holmertz skrev:
Detta är helt klart en kamin avsedd för koks och INTE för ved.
Begriper inte varför en del personer ska envisas med att elda i utrustning som inte alls motsvarade miljökraven ens när den tillverkades.
Koks avger sin värme genom strålning från en glöd. Ved avger sin värme med hjälp av rökgaserna. Finns inte minsta tillstymmelse till konvektionsvägar i denna kamin där rökgaserna kan avlämna sin värme. Eldar man med öppen låga så går all värme rakt ut i skorstenen. Alltså en mycket olämplig anordning att värma ett hus med.

>Vi har installerat nytt vattenburet värmesystem i huset, så kaminen kommer främst att >fungera som extravärme under kalla vintrar och som mysfaktor förståss!:) Så länge >den fungerar, inte är brandfarlig och ger lite extra värme är vi nöjda.

Någon uppvärmning att tala om kommer du inte att få och sååå mysigt är der väl inte i längden att förstöra grannarnas boendemiljö.

Mitt råd: Borsta av rosten med en stålborste. Ställ kaminen utomhus och gillra upp en gammal stupränna som skorsten. Smörj in kaminen med linolja. Elda upp kaminen så varm den kan bli med torr ved. Linoljan gör då hela kaminen svart och fint patinerad.
Annonsera ut kaminen på blocket till någon gammal vedromantiker för några tusen och köp sedan en riktig kamin för pengarna. På köpet kommer du att sänka dina uppvärmningskostnader och slippa den besvärande tönt- och miljöfaktorn när du berättar att du faktiskt eldar i museiföremålet.
Att sälja kaminen kommer inte på fråga. Detta är en fin pjäs som vi vill hålla inom familjen.

Vi har redan en öppenspis med insats på nedrevåningen att hjälpa till med värmeförsörjningen, så denna skulle bli mest som en prydnad. Har en känsla av att vi inte kommer att använda den särskillt mycket. Men man vill ju att det ska gå att använda den ibland!

-kaj
 
H holmertz skrev:
Detta är helt klart en kamin avsedd för koks och INTE för ved.
Begriper inte varför en del personer ska envisas med att elda i utrustning som inte alls motsvarade miljökraven ens när den tillverkades.
Koks avger sin värme genom strålning från en glöd. Ved avger sin värme med hjälp av rökgaserna. Finns inte minsta tillstymmelse till konvektionsvägar i denna kamin där rökgaserna kan avlämna sin värme. Eldar man med öppen låga så går all värme rakt ut i skorstenen. Alltså en mycket olämplig anordning att värma ett hus med.

>Vi har installerat nytt vattenburet värmesystem i huset, så kaminen kommer främst att >fungera som extravärme under kalla vintrar och som mysfaktor förståss!:) Så länge >den fungerar, inte är brandfarlig och ger lite extra värme är vi nöjda.

Någon uppvärmning att tala om kommer du inte att få och sååå mysigt är der väl inte i längden att förstöra grannarnas boendemiljö.

Mitt råd: Borsta av rosten med en stålborste. Ställ kaminen utomhus och gillra upp en gammal stupränna som skorsten. Smörj in kaminen med linolja. Elda upp kaminen så varm den kan bli med torr ved. Linoljan gör då hela kaminen svart och fint patinerad.
Annonsera ut kaminen på blocket till någon gammal vedromantiker för några tusen och köp sedan en riktig kamin för pengarna. På köpet kommer du att sänka dina uppvärmningskostnader och slippa den besvärande tönt- och miljöfaktorn när du berättar att du faktiskt eldar i museiföremålet.
Ja en gammal tråd men du behöver upplysas om att det finns undersökningar som visar att gamla spisar om de eldas rätt har lika bra värden som nytillverkade spisar.

Undersökning är utfört av experter om vedeldning från Norge!
Sök och finn
 
S Stegväxellåda skrev:
Sök och finn
Det vore tacksamt om du @Stegväxellåda kunde bifoga en länk.
 
S Stegväxellåda skrev:
Ja en gammal tråd men du behöver upplysas om att det finns undersökningar som visar att gamla spisar om de eldas rätt har lika bra värden som nytillverkade spisar.

Undersökning är utfört av experter om vedeldning från Norge!
Sök och finn
Handlar den om kokskaminer?
 
D Daniel 109 skrev:
Handlar den om kokskaminer?
Den handlar om 4 st olika spisar
www.land.se hus och hem
Första undersökningen gjordes 2018 hela artikeln finns i land.se
Boxkamin och björkamin är testade
Etage kamin och den runda kaminen har jag inte hittat ännu.
 
S Stegväxellåda skrev:
Den handlar om 4 st olika spisar
www.land.se hus och hem
Första undersökningen gjordes 2018 hela artikeln finns i land.se
Boxkamin och björkamin är testade
Etage kamin och den runda kaminen har jag inte hittat ännu.
Björnungen heter den!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.