Vi har nyligen flyttat till ett hus från 70-talet som har massor av inbyggda garderober. Det luktar unket/gammalt i dessa garderober och det försvinner inte med de tips vi tidigare provat. När vi flyttade in hade garderoberna ”korgar” av riktigt gammal sönderfallande plast så vi bytte ut där det gick mot trådbackar. De gamla ”rännorna” är dock riktigt gnissliga, tröga och faller lätt ur fasthängningen.

Jag skulle vilja modernisera dessa garderober invändigt och eventuellt göra något åt unkenheten utan att behöva byta ut dem hela. Många av garderoberna har bara en klädstång invändigt och jag vill hellre ha hyllor så barnen han ha sina prylar där inne.

Jag skulle också vilja piffa till dem på utsidan då vissa dörrar är skadade på olika sätt. Jag tror att det är teak på utsidan.

Söker era bästa tips på vad man kan göra och inte göra! Tack på förhand.

• Träskåp med dörrar står på ett trägolv mot en vit vägg, minimalistisk, enkel design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädörr med repor och användningsspår, beige vägg, metallhandtag, nära perspektiv, interiör, bostad.
    Skapa konto
  • Träskåpsdörrar på nära håll med synlig låspigg och dörrknopp i mässing.
    Skapa konto
  • Garderob med öppen dörr, vita metallhyllor, kläder, skador på dörrens kant.
    Skapa konto
  • Tom garderob med klädstång och spegeldörr öppen, träfinish, modernt, minimalistiskt, inredning, tillsynes oanvänd.
    Skapa konto
  • Träspegel på vägg, reflektion av klotter, öppen dörr, minimalistisk, ljus inredning, delvis skymd vy.
    Skapa konto
  • Gilla
simtokar
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Har du kollat om Elfas universalglidlister och deras backar fungerar med bredden på dina garderober?
[länk]
Det går också att ställa in deras eller någon annans fristående backstativ.
[länk]

Vad tror du om att spackla, slipa och måla dörrarna?
Gällande dörrarna vill jag gärna ha kvar träet synligt så långt det är möjligt. Tusen tack för tips om elfa-systemet med glidlister. Trodde att de bara hade stativ och jag vill gärna att saker ska sitta fast och vara stabila. Ska kika närmare på det!! (y):)

BirgitS
Jag förstår dig när det gäller att behålla trät synligt. Det är ju svårt att se på bild om det är tunt faner och om i så fall skadorna har gått igenom faneret. Det mörka kring gångjärnet är väl gissningsvis olja från något tillfälle när man har oljat gångjärnen och det går ju inte att få bort.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår dig när det gäller att behålla trät synligt. Det är ju svårt att se på bild om det är tunt faner och om i så fall skadorna har gått igenom faneret. Det mörka kring gångjärnet är väl gissningsvis olja från något tillfälle när man har oljat gångjärnen och det går ju inte att få bort.
Bildeb där det är mörkt kring gångjärnet (jag tror i alla fall att det är den du menar) är att träet har lossnat när någon öppnat dörren för kraftigt. Det är så på flera garderober. Dörrarna verkar vara i massivt trä.

BirgitS
Om det är massivt så går det ju att slipa.

• Gilla
Saltochpeppar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.