Hej!

Vi har flyttat in i en villa från 1890-talet. I vardagsrum, kök och allrum finns det ett massivt trägolv, troligtvis original. Det har dock inte blivit omhändertaget på ett bra tag vad det verkar. Jag vet inte vilket träslag det är.
Slitet trägolv med målarfärgsfläckar och stora springor i ett gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet trägolv med färgfläckar, gropar och stora springor synligt i ett gammalt hus från 1890-talet.
Skapa konto

Golvet har:
-Målarfärgsfläckar
-Gropar(puckelpist-varning)
-Ganska stora springor mellan brädorna på vissa ställen
-Svarta fläckar(troligen från att det stått objekt där tidigare som läckt)
-Skadat trä som ger upphov till stickor i fötterna(Aj!)
-Ett antal olika spikvarianter.

Min fråga till er proffs ;) är helt enkelt vad ni tycker att jag ska göra med golvet?
Jag har funderat på att slipa om golvet helt och hållet, sedan antingen göra skurgolv eller bara olja in det, sen har jag även funderat på att tvätta golvet ordentligt, och sedan på något sätt lösa "stick"-problemet. Hur får man bort färg/smuts-fläckarna? Golvet är mycket charmigt men det behöver en rejäl upprustning.

Nötta träplankor på ett golv från 1890-talet med sprickor, stickor och fläckar som syns i förgrunden.
Skapa konto
Trägolv med skador, målarfärgsfläckar och stora springor i en villa från 1890-talet.
Skapa konto
Massivt trägolv med synliga springor, fläckar och spikar som indikerar slitage och ålder.
Skapa konto
Slitet trägolv med stora springor och målarfärgsfläckar på ytan som behöver renovering.
Skapa konto
Närbild av slitet trägolv med stor springa och skador.
Skapa konto
Slitet trägolv med färgfläckar, gropar och springor bredvid en svartmålad vägg och vitmålad tröskel.
Skapa konto

Tacksam för svar!

Vi står inför liknande dilemma! Tips när det dessutom ska vara i ett kök? Borde man skippa skurgolv just för det ska vara i ett kök?

P pelle83 skrev:
Hej!

Vi har flyttat in i en villa från 1890-talet. I vardagsrum, kök och allrum finns det ett massivt trägolv, troligtvis original. Det har dock inte blivit omhändertaget på ett bra tag vad det verkar. Jag vet inte vilket träslag det är.
[bild] [bild]

Golvet har:
-Målarfärgsfläckar
-Gropar(puckelpist-varning)
-Ganska stora springor mellan brädorna på vissa ställen
-Svarta fläckar(troligen från att det stått objekt där tidigare som läckt)
-Skadat trä som ger upphov till stickor i fötterna(Aj!)
-Ett antal olika spikvarianter.

Min fråga till er proffs ;) är helt enkelt vad ni tycker att jag ska göra med golvet?
Jag har funderat på att slipa om golvet helt och hållet, sedan antingen göra skurgolv eller bara olja in det, sen har jag även funderat på att tvätta golvet ordentligt, och sedan på något sätt lösa "stick"-problemet. Hur får man bort färg/smuts-fläckarna? Golvet är mycket charmigt men det behöver en rejäl upprustning.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Tacksam för svar!
Hur gjorde du? Vi har ett ganska likt dilemma just nu, kanske tillochmed behöver byta någon bräda.. :O

• Gilla
Timm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.