Jag vill renovera fönsterbrädena i min lägenhet, och tyvärr är de ganska hårt åtgångna med massor av små repor, enstaka större repor och en och annan liten krater. Brädena är av något slags sten och jag har haft svårt att hitta information om hur jag ska gå tillväga mycket för att jag inte vet vad det är för sorts sten, och det verkar behövas lite olika metoder för olika slags sten.
Det jag tror att jag behöver göra är att fylla i kratrarna med något, sen slipa alltihop med våtslippapper några gånger med finare grovlek för varje slipning och till slut polera med en trasa med bivax upplöst i lacknafta.
Är det någon som har erfarenhet som kan komma med lite tips på följande?
Det jag tror att jag behöver göra är att fylla i kratrarna med något, sen slipa alltihop med våtslippapper några gånger med finare grovlek för varje slipning och till slut polera med en trasa med bivax upplöst i lacknafta.
Är det någon som har erfarenhet som kan komma med lite tips på följande?
- Vilken sorts sten är brädena? (Funkislägenhet i Stockholm byggd 1942)
- Är min plan bra som den är?
- Vad ska jag fylla i kratrarna med?
- Vilken grovlek ska jag köra på våtslippappret och hur många slipningar med olika grovlek kommer att behövas?
- Är det realistiskt att köra med slipkloss, eller måste jag köpa en liten sliprondell till borrmaskinen som det står här och där?
- Är bivaxet en bra idé och hur ska i så fall proportionerna med lacknaftan vara?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte svara på hur du lagar hålet, men jag fixade liknande repor genom att slipa med 120, 240, 400, ca 600 stenslippapper till excenterslip. Därefter våtslippapper 1000 och 2000 våtslippaper med slipkloss. Blev fint!
Klicka här för att svara