C
M M85 skrev:
Slipar ni lätt mellan strykningarna med typ 180-240?
Beror ju på vilken finish man vill uppnå. Håller t.ex. just nu på med en lite modernare båge som blivit skadad, och givetvis vill jag ha samma finish på denna som dess "kompisar". Jag har då oljat först, sedan spackling + slipning, sen en slipstrykning, finslipning och sedan mellan och slutstrykning.

Nackdelen är att man får vänta rätt länge innan linoljefärgen härdat tillräckligt länge för att blir slipbar. Så att slipa mellan varje strykning känns om inte annat orimligt. Och onödigt om du inte har en betydligt bättre grundfinish än så där.

Redigerat:
Min första ytterbåge är nu glasad, kittad och målad en gång med mellanstrykning så ett lager kvarstår. Snart har jag tagit mig igenom en renovering från a till ö, tack för alla bra svar/tips.

Fråga - färgen (linolja) på träet var torr hyfsat fort (runt 24 timmar) men färgen på kittet var fortfarande ganska kladdig, bör jag låta färgen på kittet också torka helt innan nästa målning eller gör det inget att färgen på kittet är lite kladdig (kittet kommer inte härda ännu på flera veckor…)

• Ytterbåge med rödmålad trälist och kittad ruta, noterad med tejp. Vilar mot vit vägg och träkonstruktion i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färdigställd ytterbåge med glas och röd/vit färg, fotograferad mot en vit vägg.
    Skapa konto
har någon annan erfarenhet av kitt som skrynklar sig efter applicering? (Se bild)

Kittet på innerbågen har skrynklat sig på några ställen, vilket inte har skett på ytterbågen. Fönstret har legat ned hela tiden så kan inte vara pga glaset har rört sig. Använder Dana linoljekitt o målade några timmar efter kittning.

• Skrynkligt kitt på innerbåge av fönster.
    Skapa konto
Oljade eller schellakerade du falsen innan du kittade där det skrynklar sig?

F fribygg skrev:
Oljade eller schellakerade du falsen innan du kittade där det skrynklar sig?
Yes, först oljat och sen schellack på alla kittfalsar.

Gjorde både inner o ytterbågen ungefär samtidigt, ytterbågen har inte skrynklat sig såhär så funderar på vad det kan vara.
Om det kan ha något med kittet att göra.

jä**a blåmesar. Ge f*n i mitt kitt!
Gult fönster med kittskada på träkarmen, orsakad av fågelaktivitet.
Skapa konto

• Ledsen
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
jä**a blåmesar. Ge f*n i mitt kitt!
[bild]
Tröttsamt !

Har du testat med vitpeppar i kitt som andra skriver om som metod? Jag har gjort min första båge nu men överväger peppar i kittet som en ren skyddsåtgärd för framtiden, problem eller ej.

M M85 skrev:
Tröttsamt !

Har du testat med vitpeppar i kitt som andra skriver om som metod? Jag har gjort min första båge nu men överväger peppar i kittet som en ren skyddsåtgärd för framtiden, problem eller ej.
Nej, har faktiskt inte provat det. Har inte haft problem med detta på många år men frågan är om det inte är effektivare att börja mata dem med frö/talgbollar. Borde vara mer aptitligt än kitt och linoljefärg..

Halvvägs in med att stifta sista rutan på innerbågen, inne på glas nummer 8 totalt denna gång, skulle bara slå en gång till med stifthammare för att få in stiftet litet till - rutan spricker typ 20 cm, fa-an ! Gammalt munblåst glas var det också.

Imorgon åker jag och köper en Frame Master stiftpistol för slippa detta i framtiden. Behöver få tag på en ny ruta också (ej float)

• Sprucken glasruta efter att ha hamrats, med stifthammare synlig bredvid ramen.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.