55 313 läst ·
98 svar
55k läst
98 svar
Renovera fönster - Steg för steg...
Beror ju på vilken finish man vill uppnå. Håller t.ex. just nu på med en lite modernare båge som blivit skadad, och givetvis vill jag ha samma finish på denna som dess "kompisar". Jag har då oljat först, sedan spackling + slipning, sen en slipstrykning, finslipning och sedan mellan och slutstrykning.M M85 skrev:
Nackdelen är att man får vänta rätt länge innan linoljefärgen härdat tillräckligt länge för att blir slipbar. Så att slipa mellan varje strykning känns om inte annat orimligt. Och onödigt om du inte har en betydligt bättre grundfinish än så där.
Redigerat:
Min första ytterbåge är nu glasad, kittad och målad en gång med mellanstrykning så ett lager kvarstår. Snart har jag tagit mig igenom en renovering från a till ö, tack för alla bra svar/tips.
Fråga - färgen (linolja) på träet var torr hyfsat fort (runt 24 timmar) men färgen på kittet var fortfarande ganska kladdig, bör jag låta färgen på kittet också torka helt innan nästa målning eller gör det inget att färgen på kittet är lite kladdig (kittet kommer inte härda ännu på flera veckor…)
Fråga - färgen (linolja) på träet var torr hyfsat fort (runt 24 timmar) men färgen på kittet var fortfarande ganska kladdig, bör jag låta färgen på kittet också torka helt innan nästa målning eller gör det inget att färgen på kittet är lite kladdig (kittet kommer inte härda ännu på flera veckor…)
har någon annan erfarenhet av kitt som skrynklar sig efter applicering? (Se bild)
Kittet på innerbågen har skrynklat sig på några ställen, vilket inte har skett på ytterbågen. Fönstret har legat ned hela tiden så kan inte vara pga glaset har rört sig. Använder Dana linoljekitt o målade några timmar efter kittning.
Kittet på innerbågen har skrynklat sig på några ställen, vilket inte har skett på ytterbågen. Fönstret har legat ned hela tiden så kan inte vara pga glaset har rört sig. Använder Dana linoljekitt o målade några timmar efter kittning.
Yes, först oljat och sen schellack på alla kittfalsar.F fribygg skrev:
Gjorde både inner o ytterbågen ungefär samtidigt, ytterbågen har inte skrynklat sig såhär så funderar på vad det kan vara.
Om det kan ha något med kittet att göra.
Nej, har faktiskt inte provat det. Har inte haft problem med detta på många år men frågan är om det inte är effektivare att börja mata dem med frö/talgbollar. Borde vara mer aptitligt än kitt och linoljefärg..M M85 skrev:
Halvvägs in med att stifta sista rutan på innerbågen, inne på glas nummer 8 totalt denna gång, skulle bara slå en gång till med stifthammare för att få in stiftet litet till - rutan spricker typ 20 cm, fa-an ! Gammalt munblåst glas var det också.
Imorgon åker jag och köper en Frame Master stiftpistol för slippa detta i framtiden. Behöver få tag på en ny ruta också (ej float)
Imorgon åker jag och köper en Frame Master stiftpistol för slippa detta i framtiden. Behöver få tag på en ny ruta också (ej float)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden